• Anonym

Enskild firma och skulder privat

Jag ska starta en enskild firma snart, i framtiden kommer jag med all sannolikhet behöva leasa en företagsbil, hur går det om man har skulder privat?
    Skiljer företag på privatperson och firman när det gäller sånt? Organisations numret är ju samma som personnumret syns alla skulder jag har privat då vid en kriditupplysning som görs för firman?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Enskild firma och skulder privat
  • Anonym

Ingen som har någon koll på detta?

• Anonym
    Ronille skrev 2007-10-02 16:43:59 följande:
    www.almi.sewww.skatteverket.sewww.amv.se och leta efter pdf-filen "starta eget"De har full koll på detta.
    Tack, har kollat runt där lite men hittar inget om just det jag undrar.
  • Clever LG

Ta kontakt med en handläggare som kan ge dig svar och vägledning. Då får du korrekt information och behöver inte krångla. Så gjode jag då jag startade mitt företag. Det var mycket enklare än att själv surfa runt och inte förstå alla skrifter.

Dock tror jag att privata skulder hålls isär. Din firma är en sak och din privatekonomi en annan. Får du skulder på firman och firman inte har pengar DÅ får du betala med privata pengar och DÅ kan det synas på krediten.

• Anonym
    Ronille skrev 2007-10-02 16:53:32 följande:
    Ta kontakt med en handläggare som kan ge dig svar och vägledning. Då får du korrekt information och behöver inte krångla. Så gjode jag då jag startade mitt företag. Det var mycket enklare än att själv surfa runt och inte förstå alla skrifter.Dock tror jag att privata skulder hålls isär. Din firma är en sak och din privatekonomi en annan. Får du skulder på firman och firman inte har pengar DÅ får du betala med privata pengar och DÅ kan det synas på krediten.
    Ja okej, ska ta kontakt med en handläggare, tack så jättemycket att du tog dig tid att svara
  • synthetic

Är det eget företag du startar kommer ditt personnr vara org.nr vilket gör att de ser dina privata skulder etc med

♥ Elvira 051231 - Ida 071121 ♥
  • Agamemnon

Ja, jag tror att det gör det (dina privata skulder syns). Som enskild firma är ju DU företaget så det kan bli problem. Det är annorlunda om du har AB eller HB, då skiljs på företag och dig som privatperson. Så har i alla fall jag förstått det men jag är absolut ingen expert.

• Anonym (Jag vet)

Tar man en kreditupplysning på din enskilda firma, får man fram samma ekonomisk information, som om man tar en person upplysning.

Så tyvärr kommer dina nog dina skulder påverka företaget negativt.

• irrajk

Tror som Agamemnon, grejen med enskild firma är att man är som privat person. Man har personlingt ansvar för vad som händer med firman liksom att det som händer privat ekonomiskt även om kommer påverka firmans kreditvärdighet.

• Anonym

lånar tråden lite istället för att starta en ny på samma ämne.

får man starta enskild firma om man t.ex bara haft studiemedel att leva på?

• synthetic

Ja

Anonym skrev 2007-10-02 17:03:05 följande:
    lånar tråden lite istället för att starta en ny på samma ämne.får man starta enskild firma om man t.ex bara haft studiemedel att leva på?
    ♥ Elvira 051231 - Ida 071121 ♥
  • irrajk

Vem som helst kan registrera en enskild firma, om man inte har höga skatteskulder tror jag.

• Agamemnon
    irrajk skrev 2007-10-02 17:05:06 följande:
    Vem som helst kan registrera en enskild firma, om man inte har höga skatteskulder tror jag.
    Ja, jag vet i alla fall två med "prickar" som startat enskild firma men om man vill leasa eller handla på kredit som företag går det inte.
  • sommartorpet

En enskild firma är ju inget företag i juridisk mening utan bara en privatperson som har rätt att bedriva näringsverksamhet. Företagets och din egen ekonomi är alltså detsamma och alla dina anmärkningar är företagets anmärkningar.
    Sedan spelar det i dagens läge inte så stor roll vilken bolagsform man driver, privata anmärkningar slår igenom ändå. I ett HB tar man upplysning på delägarna eftersom det är de som är betalningsansvariga och då ser man anmärkningar där. I ett AB tar man upplysning på styrelsen och oftast är man ju själv ledamot och då påverkar det ändå. När man haft företaget igång i 3-4 år och kan visa bra resultat i bolaget, då först spelar styrelse/delägare inte lika stor roll längre.

• peterkulan
    irrajk skrev 2007-10-02 17:05:06 följande:
    Det är endast om man har näringsförbud man inte får driva ett företag i någon form
Svar på tråden Enskild firma och skulder privat