Hur vet att man att man är deprimerad?
Ja hur vet men det? Ni som är deprimerade hur ter sig depressionen?
Ja hur vet men det? Ni som är deprimerade hur ter sig depressionen?
Man tar all kritik som personliga påhopp. Man kan inte glädjas åt saker man förut tyckte var kul. Man har svårt att orka med ett förhållande, man är lättirriterad och trött. Man kanske stänger in sig och inte vill umgås med vänner. Man tycker det är jobbigt att prata med sina vänner om deras problem. Man äter annorlunda, antingen mer eller mindre. Man orkar inte gå upp ur sängen, man orkar inte gå till jobbet, man vill ta livet av sig. Man tycker alla är puckon som ska dra åt h-e. Man letar fel i varje situation. Man kanske hatar sig själv osv.
Läs på deprimerad.net
tack för svaret!! Ska läsa på länken strax.
Kan man vara mindre deprimerad också, eller kallas det inte depression då? Alltså att det finns en del saker i vardagen som man orkar få ihop energi till och som man faktiskt kan glädjas över, se framemot?
Man kan ju vara olika grader av deprimerad, absolut! Det finns lätt och svår depression beroende på hur långt det gått helt enkelt.
Japp det kan man..
Jag märker det på mig själv när allt är tråkigt, jag vill inget och helst vill jag bara sova och vara i fred
ja, för mig är det nog lite så att om jag tex bott själv så hade jag nog inte gjort mycket alls, men när jag har en sambo som hittar på saker så lyckas jag ändå samla kraft för att orka med en del. Sen är det så att vissa dagar är totalt värdelösa, en del kan börja ganska bra men efter ett par timmar är jag på botten igen och tvärtom, ibland kan jag ha kanondagar när jag mår jättebra och har hyfsad energi hela dagen, men tyvärr är det ytterst sällan....
ja, det kanske skulle hjälpa att tillföra kroppen lite vitaminer och sådant...
jag är ju helt säker på att jag inte lider av någon svår depression eftersom jag oftast lyckas ta tag i det som måste göras osv. Men jag har börjat fundera på om jag kanske lider av en lättare...men det är ju så, man hör ordet depression men man vet inte exakt vad det innebär... vad är egentligen skillnaden mellan depression och utbrändhet?
Utbrändhet är att du har för mycket bara. Men är man utbränd så är man inte ledsen eller vill ta livet av sig. Man är fortfarande glad och älskar livet, och fattar för det mesta inte varför man är så trött hela tiden och glömmer saker osv.
En deprimerad är ledsen. Så ledsen att det påverkar allt i ditt liv.
Läs på sidan jag länkade så får du svar på alla dina frågor.
hmm.jo men det är där problemet är, jag har inga självmordstankar alls, jag kan stundtals känna mig glad, och oftast så tycker jag fortfarande om livet....men jag är ledsen ändå....knepigt det där.
För att söka ett svar på din fråga tror jag det bästa är att du går till en profissionell läkare som kan reda ut detta.
Ingen på FL kan avgöra nåt om saken.
Behöver ju t.ex inte vara depression, utan brist på annat eller så har du depression, men som sagt ingen av oss här kan veta och eftersom det är så inviduellt hur man mår osv så finns inga "typiska" depressions symtom.
Alla är vi olika och mår olika på olika sätt!
Lycka till och hoppas att du får den HJÄLP DU BEHÖVER! =)