• TequilaSunrise

Flytta långt med katter

Om knappt två veckor ska vi flytta 70 mil. Vi har tre katter och är lite nervösa över hur resan ska gå med dem. Två av dem är ganska lugna och avslappnade när de åker bil, medan den tredje blir helt hysterisk och VRÅÅÅÅLAR i stort sett hela tiden och svettas och kissar ner sig :/ Inte kul!
    Hur skulle ni gjort för att göra resan så smärtfri som möjligt för katterna? Vi brukar ha de två lugna tillsammans i en ganska stor bur och den tredje får åka själv i en lite mindre(det går inte sätta den åkrädda med nån av de andra för att lugna ner honom, för det funkar inte, han trycker upp den andra katten i ett hörn och där får den sitta sen).

Finns det nåt slags lugnande man kan ge honom?

Och klarar de så lång tid utan att göra ifrån sig? De är innekatter och går aldrig ute i sele (har provat, men de tycker det är otäckt), så det går inte ta ut och rasta dem på vägen.
    Vi tänkte ta undan maten för dem några timmar innan vi ska åka, men låta dem ha tillgång till vatten hela tiden.

Ge mig lite tips! Bävar för den här resan nåt enormt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 21:22:43:
    Tack för alla svar! Ska ringa veterinär och fråga efter lugnande imorgon.

• Svar på tråden Flytta långt med katter
  • la perla

Hej! Jag fick lugnande piller till min katt av vetrinaren, sa ring el boka tid med en. Kommer tyvarr inte ihag vad dom heter. Dom sa aven till mig att jag skulle prova pillret nagra dagar innan for att kolla dosen med ett piller hande ingenting sa min fick 2st. Jag gav heller ingen mat pa "resdagen". Lycka till!

• Majsan70

Feliway är ett bra medel som man kan köpa i sprayformat. Det innehåller katrternas egna feromoner o verkar harmoniskt på de flesta katter.

• TequilaSunrise
    Majsan70 skrev 2007-10-02 19:57:27 följande:
    Feliway är ett bra medel som man kan köpa i sprayformat. Det innehåller katrternas egna feromoner o verkar harmoniskt på de flesta katter.
    Vart får man tag på det? Är det dyrt?
  • TequilaSunrise

la perla skrev 2007-10-02 19:43:03 följande:

Hej! Jag fick lugnande piller till min katt av vetrinaren, sa ring el boka tid med en. Kommer tyvarr inte ihag vad dom heter. Dom sa aven till mig att jag skulle prova pillret nagra dagar innan for att kolla dosen med ett piller hande ingenting sa min fick 2st. Jag gav heller ingen mat pa "resdagen". Lycka till!
    Ska ringa och kolla med en veterinär imorgon! :)
  • siamusen

Jag fick haldol till min katt..de blir lugna utan att sova.

• Majsan70
    TequilaSunrise skrev 2007-10-02 20:02:35 följande:
    Vart får man tag på det? Är det dyrt?
    Finns hos veterinärer kostar några hundralappar. Tror det i sprayform är billigare än det som skall in i eluttagen.
  • Legewiel

Vi reser ofta med vår katt ca 400 km (kortare än din resa TS, men ändå...) och jag kollade lite med veterinär innan första gången. Som andra sagt finns det lugnande tabletter man kan ge, det finns även åksjuketabletter för djur (de kan ju bli oroliga av att de mår dåligt också, eller spy).

Sen ska man enligt veterinär inte ge dem mat på ett dygn innan resan, för annars blir de lätt åksjuka. Det är väl också för att de inte ska behöva gå på lådan antar jag.

En kompis till mig som reser med två katter har en låda med kattsand på golvet i baksätet i bilen, då kan de stanna och låta katterna gå på låda. Kanske det skulle funka, jag tycker det är länge för vår kisse att hålla sig i 400 km ( = minst 5 timmars körning). Och löst kattbajs i transportburen och kattens päls STINKER och inte har man ju möjlighet att tvätta stackarna heller :/

Lycka till, hoppas din oroliga kisse klarar resan bra han med!

• lindac77
    Majsan70 skrev 2007-10-02 20:07:16 följande:
    Finns hos veterinärer kostar några hundralappar. Tror det i sprayform är billigare än det som skall in i eluttagen.
    Feliway finns även att köpa på apoteket, men inte alla apotek dock... sist jag frågade efter det såg hon på apoteket ut som ett frågetecken och hade aldrig hört talas om det...
  • Majsan70
    lindac77 skrev 2007-10-02 21:13:22 följande:
    Feliway finns även att köpa på apoteket, men inte alla apotek dock... sist jag frågade efter det såg hon på apoteket ut som ett frågetecken och hade aldrig hört talas om det...
    Kan tro det. *S* Här vet de inget alls om djur o har nästan inget alls att köpa förutom avmaskning.
Svar på tråden Flytta långt med katter