• Anonym (osäkert)

Pappa kör sonen med ogiltigt körkort

Min sons pappa har ett utländsk körkort som han har ordnat svart i sin hemland. Den är inte äkta.Han kör sonen under umgänges helger. Kan jag använda detta i rätten mot pappa tror Ni? Han sätter ju barnet i fara gaenom att köra bil med ogiltigt körkort.

• Svar på tråden Pappa kör sonen med ogiltigt körkort
  • Anonym

Klart du kan ta upp det... men jag vet inte hur de ser på det...

• Me o Mike

Ring familjerätten o fråga.

• Birgitta2

Han sätter inte barnen i fara med ogiltigt körkort. Hans körkunskaper kan vara minst lika bra som dina eller nån annans. Är han urusel förare så är ju barnens liv i fara. Däremot är det ju faktiskt olagligt att köra utan körkort. Vad du vill göra med den vetskapen är ju upp till dig. Tveksamt om du har nån nytta av det i rätten för att få vårdnaden, för det är ju det du menar misstänker jag.

• Anonym (osäkert)

Jag läste här om dagen att Britny Spears har förlorat vårdnaden om sina barn till sin man bl.a.för att hon körde barnen med ogiltigt körkort.

• Birgitta2

Anonym (osäkert) skrev 2007-10-02 20:34:21 följande:

Jag läste här om dagen att Britny Spears har förlorat vårdnaden om sina barn till sin man bl.a.för att hon körde barnen med ogiltigt körkort.
    Det var bara toppen på isberget. Och dessutom USA. Hon använder droger med barnen närvarande. Hon festar för mycket, och försummar sina barn å det grövsta. Det är viss skillnad.
  • Anonym

Bli av med vårdnaden pga ogilltigt körkort blir man inte i sverige!!!

Britteny Speears blev inte heller av med vårdnaden pga det utan det var måååånga andra saker som vägdes in och talade emot henne som vårdnadshavare.

Vad du kan göra är att anm om du vill ,det är ju faktiskt olagligt men det kommer inte inkräkta varesig på vårdnaden eller umgänget (mer än att det kanske blir krångligare för pappan att hämta/lämna)

• Anonym

Det blir väl bara böter för pappan för att han kör med ogiltigt körkort...
    Men han blir ju inte fråntagen vårdnaden bara för att han kör med ogiltigt körkort.
    Åh så många som skulle bli av med sina barn på det viset isåfall...
    För det finns nog en del som kör "olagligt"

• Anonym (osäkert)

Jag menar inte att han blev av med vårdnaden på grund av olaglit körning men det hade kanske hjälpt mig i vårdnadstvisten , detta bara bevisar hur oansvarsfull han är.

• Anonym

Även om man har ogiltigt körkort betyder inte det att han är oansvarig gentemot barnet.

Om mitt körkort skulle bli indraget och jag kör ändå... Eller körkortet går ut och jag förnyar det inte och kör olagligt på så vis... Inte gör det mej till en sämre förare.
    Jag kan ju köra bil ändå fast det blir olovlig körning.

Det är ju barnen det gäller... Och så länge de inte far illa hos honom så...
    Men du kan ju ta upp det, men inte säkert de använder det som något bevis gentemot honom så att det ska hjälpa dje att få vårdnaden..

För som du skriver:"Han sätter ju barnet i fara genom att köra bil med ogiltigt körkort."
    På vilket sätt utsätter han dem för fara?
    För som jag skrev tidigare... Bara för att man inte har ett giltigt körkort så utgör man ingen fara för sitt barn

• Bevabus

självklart! det är ju med risk för barnets liv som han gör det! det var ju det som fällde britney spears

• Långbenopluto

Men det är ju inte ett ogiltigt körkort!

TS skriver att det är oäkta, eller har jag missuppfattat?

Och har han inte ens gått igenom en körkortsutb i sitt hemland skulle jag ringa polisen om han hade mina barn i bilen!

Mamma till Marcus och Isak
  • Tessa17

Han har gått körkort utbildning i sitt hem land, hans riktiga körkort har gått ut och han kunde inte förnya den längre där så han köpte en ny. han kan köra bil.

• Kloss

TS
    Detta har ju inget med er vårdnadstvist att göra...!
    Tyvärr...*LER*

Mitt ex brände hembrännt men jag tog inte upp det som belastning för henne..!

( Jag kunde ju känna oro över att hennes hem flög i luften med vårt barn).

Hon parkerade sin bil helt vilt och hade parkeringsböter hos kronofogden..!
    Även detta är helt irrelevant.

• reboot

? Han sätter ju barnet i fara gaenom att köra bil med ogiltigt körkort?
    Är själva kortet nån form av osynligt sköld eller skyddar mot trafik olyckor ?
    Om inte så på vilket sätt är barnet i fara på grund av att pappan inte har ett ?giltigt? körkort?
    För den delen det finns ett antal EU länder där man kan ?köpa? fullt giltiga körkort för några tusenlappar. Hur vet du att hans inte är ?giltigt? ?

• Kloss

Skulle sånt vara relevant skulle vårdnastvister vara vara en ändlös uppradniding av parternas brister och tillkortakommande samt bortförklaringar från den beskyllde.

Beskyllningar som den beskyllde inte varit dömd för och som denne inte vet om att han/hon ska bemöta när hon/han infinner sej i rätten i en VÅRDNADTVIST.

Är detta ett bra underlag för att bedömma var ett barn ska vara
    boende samt vem som ska ha vårdnaden?

Det är ofta mest minus för den som kastar beskyllningar då detta visar att man INTE vill samarbeta utan vill ha vårdnaden för sej själv.
    Avsikten med beskyllningarna är ju att rätten ska göra den bedömningen eller...!

Låt motparten själv bli bedömd av rätten och om denne
    gör ett dåligt intryck så låt det vara rätten som kommer fram till detta själv...!

Berätta istället om dej i positiv bemärkelse och varför dina yrkande/förslag är den bästa för barnet och du ska se att rätten lyssnar på ditt förslag.
    Detta blir då kanske även deras dom.

Svar på tråden Pappa kör sonen med ogiltigt körkort