• True

LÄRARE - ledighet!

Jag har en liten fråga till alla er lärare...

Brukar ni ha svårigheter att ta ledigt någon dag som inte ligger på ett lov. Om ni behöver vara ledig en dag och verksamheten flyter på utan att vikarie behövs ta in - brukar er chef bevilja er en ledig dag då?

En fråga till...
    Har en chef som rättighet att bestämma sig för att neka ALLA ledighet. Visst - jag håller med óm att man ska tajma in ledigheten till lovet - men ibland måste man även vara ledig en dag som ligger utanför en lovdag... Har då skolchefen som rättighet att ha bestämt sig för att neka ALLA?! Får man verkligen lov att göra så?!

Hmm.. lite flummigt inlägg - men jag hoppas ni förstår vad jag menar

• Svar på tråden LÄRARE - ledighet!
  • JohPet

För oss tror jag inte att det år några problem. Fast man har ju ingen möjlighet att vara ledig med lön s a s. Vet inte om han FÅR göra så. Vad säger facket?

• True

Jag har inte pratat med facket än... ska ringa idag och kolla. Jag tycker att det låter märkligt om man som chef får lov att ha bestämt sig för att neka precis alla ledighet! Ok man är lärare... men ibland har man faktiskt ett liv utanför också som man måste rå om...

Tack för ditt svar by the way

• Kristina E

Jag tror att det varierar mycket från skola till skola. På min skola är principen att man kan ta ledigt någon enstaka dag om det inte stör verksamheten, dvs att klassen står utan lärare den dagen. Det kan man ju lösa praktiskt på många sätt. Ingen lön utbetalas den dagen, naturligtvis.

• Felidae

På mitt jobb är det inga problem att ta ledigt en halvdag, eller med bra motivering en heldag, utan att få löneavdrag. Det förutsätter så klart att man har sjyssta kollegor som ställer upp och hoppar in.

Men visst har rektorn rätt att neka ledighet även med löneavdrag! Är man anställd med ferielön så har man mig veterligen inte alls rätt att ta ledigt utanför loven. Fast jag tror inte att jag skulle välja att jobba särskilt länge på en skola med en rektor med sådan inställning. Hoppas det löser sig för dig!

• cloudberry79

Vi har normalt inte rätt att ta ledigt, men vi får ta ledigt vid enskilda tillfällen om det går att lösa med befintlig personal. Det är inga problem till exempel för mig att ta ledigt halvdag för att gå på MVC (Har tre mil enkel väg mellan jobbet och MVC, så det är inget snabbesök på lunchen direkt ) Vid enskilda angelägenheter, som till exempel svår sjukdom eller dödsfall i familjen får man såklart ta ledigt.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • Ölandstok

jag har för mig att det är lagstadgat att din chef kan neka ledighet som ligger utöver "sommarsemestern" med det menar jag inte att man inte får ta semester mer än på sommaren då man har många veckor.. men om det inte passar att ta semester en viss tid för arbetsgivaren så får dom neka dig till det..

man har alltså bara rättighet att ha bestämd semester under sommarmånaderna, utöver det så är det upp till AGs snälla vilja.. men man ska försöka komma överens från båda parter..

men nu är jag inte 100% men det borde stå i semesterlagen.. men det kan också variera mellan kollektivavtalen så hör med facket..

• cloudberry79

Semesterlagen gäller inte för lärare med ferietjänst, så du måste nog kolla med facket hur du ska göra. Eftersom man ALDRIG får ta ut semesterdagar som lärare, utan isåfall är tjänstledig utan eller med lön så är det ju en lite speciell situation för just lärare med ferietjänster.

• True

Tusen tack snälla ni för era svar.
    Jag ska prata med facket.

Tycker ni förresten att en resa till New York är en "speciell anledning" att få ledigt en dag?

• cloudberry79

Det är tveksamt.. Rena semesterresor måste vi förlägga till loven, även om vi har en snäll och medgörlig chef.

• Grodan Soda
    cloudberry79 skrev 2007-10-03 15:19:36 följande:
    Det är tveksamt.. Rena semesterresor måste vi förlägga till loven, även om vi har en snäll och medgörlig chef.
    Nja, riktigt så tydligt är ju inte avtalet (HÖK 05). Nu kommer det ju snart ett nytt avtal dock men jag tror inte att just semesterdagar/ferietid kommer skilja sig på något avsevärt sett.

Jag råder dig att kontakta facket och därefter chefen. Lycka till!
  • cloudberry79
    danstina skrev 2007-10-05 13:33:25 följande:
    Nja, riktigt så tydligt är ju inte avtalet (HÖK 05). Nu kommer det ju snart ett nytt avtal dock men jag tror inte att just semesterdagar/ferietid kommer skilja sig på något avsevärt sett. Jag råder dig att kontakta facket och därefter chefen. Lycka till!
    Jag menade alltså att det är så hos oss. Vi får inte ta tj.ledigt utan lön för semesterresor om det inte finns väldigt goda skäl (till exempel att man ska bevista någons bröllop på resan eller liknande).
  • Grodan Soda
    cloudberry79 skrev 2007-10-05 13:46:00 följande:
    Jag menade alltså att det är så hos oss. Vi får inte ta tj.ledigt utan lön för semesterresor om det inte finns väldigt goda skäl (till exempel att man ska bevista någons bröllop på resan eller liknande).
    Aha!
Svar på tråden LÄRARE - ledighet!