• Mr lillebill

Fast punkt i Sverige

Hej på er,

vi flyttar till sydkorea vid årsskiftet och undrar hur ni andra har ordnat med förankringen till Sverige?

När ni kommer hem till SWE, är ni inneboende, har ni kvar er bostad eller ej, hyr ni ut etc? Vi vet inte hur vi skall göra och är tacksamma för synpunkter.

• Svar på tråden Fast punkt i Sverige
  • snömamma

Vi bestämde oss för att behålla vår lägenhet när vi flyttade så att vi har någonstans att bo när vi kommer till Sverige. Vi tycker att det känns skönt att veta att vi alltid har vårt eget att komma "hem" till.

• jsmfb

När jag var yngre och flyttade runt i världen med mina föräldrar bodde vi ibland hos morföräldrarna på sommaren men om vårt hus inte var uthyrt bodde vi där. Magasinering av möbler stod pappas arbetsgivare för. Hur man gör kan bero på hur lång tid man tänker vara borta, om man har någon som kan titta till o.s.v.

Vissa har skaffat sommarstuga i närheten av hemorten. Själv bor jag hos mina föräldrar men det rör sig aldrig om mer än en dryg vecka i stöten. När jag var barn var det ju fyra till sex veckor i sträck, det är lite skillnad.

• Rutiga Rutan

Av skatteskäl så sålde vi vårt boende och bor hos släktingar när vi är på besök i Sverige. (Skatteskälet var att skatteverket kan anse att man har "väsentlig anknytning" till Sverige och ska skatta för saker där som tex landet man bor i inte tar skatt för - detta även om man är utskriven ur landet).

Nu har vi bott utomlands i över 7 år och ska skaffa dubbelt medborgarskap. Tanken på en liten stuga har lockat ibland (måste vara rätt skatteklass kod på den tydligen så räknas den inte som väsentlig anknytning - måste stå som fritidshus). Men då skulle det väl bli ett herrans liv bland vår släkt - de är så glada när vi kommer och bor hos dem när vi är på vår årliga resa.

Svar på tråden Fast punkt i Sverige