Platt tv, tänka på vid köp?
Hej.Helt grön på det här.
vad ska man tänka på vid köp av platt tv? bara pixlarna då eller?
ska ha en för högst 10 tusen kr. en 42 tums.
mvh
skrev just om det där i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-88/m25501726.html så kika där...
Tänker du på om den ska vara HD ready med?
vet inte vad HD ready är ur urusel på sånt här.
HD har med bildkvaliteten att göra.. de allra flesta platt tv är HD ready eller HD vad det nu hette..
det är också bara vissa kanaler, vissa filmer, och sådant som är i HD format.
Jag har för mig att min sambo sa att om man ska ha en HD ready tv ska det helst vara en tv högre än 32 tum, för tydligen ska det inte vara någon skillnad under det.
De i butiken lär ju veta mer om detta.
För övrigt har vi en LCD tv som vi är hur nöjda som helst med, en Samsung.
Kontrasten ska vara hög. På plasma är den vanligtvist hög dvs 10000:1 men på LCD kan det vara väldigt varierande, jag skulle tro att man behöver ha minst 5000:1 för att bilden inte ska bli alltför grådaskig.
Ska man sattsa på en tv ska den nog va hd reddy eller full hd då många kanaler nog kommer att börja sändas i den sortens singnal (de sägs ska bli så i alla fall, ja om alla nu hakar på men ja alla vill ju ha bättre bild så det lär nog komma)
är förresten oxå i valet och kvalet av tv ska ha en plasma så långt vet jag och en 42 men sen vilket märke vet jag int kanske en lg men som med allt så tycker alla olika när man läser runt va olika folk skriver.. men ett tipps kolla en tv du gillar och så googlar du och kollar runt ofta får man upp prisjakt mm och dår kan du hitta omdömmen om dom olika tv apparaterna tycker de är superr..
Vi har två stycken Samsung LCD och det känns som om du får en bra TV för billig penning. De har också fått bra respons i tester. Vi köpte på expert stormarknad som hade bra priser men vår största är bara 32 tum.
Jag är också okunnig men jag fick lära mig att det är viktigt att kontrastförhållandet inte ska vara för lågt, ju högre desto bättre bild. Och så får givetvis inte upplösningen vara för låg men det har vi mest tittat på när det gäller plattskärmar till datorer, varför vet jag inte, kanske det inte var något problem vid TV-köp.
Sedan får man fundera över om man ska ha digitalbox i TV eller inte, fungerar det ihop med DVD om man har någon o.s.v.
Har köppt en LG 42" Plasma-TV 42PC51 är supernöjd med den (finns säkert bättre men för de tv vi tittar på och till de priset så går det inte att säga nå negativt)