• Turikärlek

Bada marsvin?

Våra två marsvin behöver tvättas/badas. Något tips?

• Svar på tråden Bada marsvin?
  • SK9

I handfatet badade vi vårt marsvin, det finns speciella shampoo till dom. Var beredd på att dom kan hoppa upp och göra dig dyblöt ;)

• tii

Varför ska ni bada dom..?

Om man absolut måste bada dom kan du ställa marsvinet i vasken och hålla upp det med ena handen och tvätta med rinnande vatten.
    Vill du inte bada i vasken så kan du ta en balja med vatten som räcker ungefär till magen på marsvinet. Tvätta inte huvudet om det inte är för ohyra du ska bada dom..

Sen är det viktigt att de är ordentligt torra innan du släpper i dom i buren igen. Så sitt gärna med dom med en handduk tills dom är torra, eller föna lite lätt med hårtorken.

• Turikärlek

Funderade på att lägga lite vatten i badkaret, så de kanske kan springa lite i vattnet? Ska absolut inte vara mycket vatten och jag ska inte bada hela dem är mest undertill och därbak som behövs.:)

• DalaPetra

vi hade i ca 1-2 cm vatten i badkaret och så fick de springa runt och vi höll även med handen så de hade frambenen i handen och så sköjde vi lite.
    Torkning med hårblåsten sen, en gillade det en inte hihi

• tii

Halkar dom inte omkring i badkaret?

Mina marsvin får sällan bada, men det har inte varit så populärt de gångerna de fått göra det.

Jag är lite hönsmamma med, rädd att dom ska bli förkylda. Så jag badar inte i onödan.

• Turikärlek

PetraE: Så jag hade tänkt:) Ska prova imorn. Hoppas de gillar det.

• Turikärlek

tii: Du har rätt, man ska sällan bada dem:) Det har jag läst iallafall men minns inte varför. Får kanske lägga halkmatta i badkaret så de inte tycker att det är obehagligt för som du sa kan bli lite halt. Kommer hålla händerna vid dem hela tiden.

• Dag o natt

Tänk på att marsvin inte får bli kalla. Ha kropptemporerat vatten, fast kolla om marsvin inte har en-ett par grader högre temp än vi. Blöta inte ner huvudet, bara kroppen och försök torka så fort det är möjligt efteråt. Hårfön använde vi men på längre avstånd då.

• Liten kikka

vi badade våra då vi hade några vill säga i handfatatet med babyshampoo för att de inte va skadligt. funkade jätte bra på våra och gjorde de Ca fyra gånger om året varje år innan jul, vårstädningen, Höststädningen o så ngn gång extra men man behöver ju inte bada dom så ofta de är jag sopm är så nojjig med att ALLT ska vara rent när de är STORSTOR städning.

Svar på tråden Bada marsvin?