• Heahog

Varför fick du en prematura?

Enligt läkarna jag hade på Huddinge universitets sjukhus, är inte rökning under graviditet orsak till prematur förlossning. På deras hemsida länkas det till en artikel på vårdguiden, där inget om rökning nämns heller.     Jag fick höra att min son föddes prematurt pga svaghet i livmoderstappen & stress.
        I andra artiklar osv omnämns rökning som en av de främsta anledningarna, men jag har bara träffat en annan rökare som fött prematura..           Så hur kom det sig att ni fick prematura barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-03 18:44:26:
    Skulle vara jätteintressant att få veta om ni rökt/snusat innan graviditet, under men slutat när ni fått plusset, fortsatt röka/snusa hela grav, slutade röka i samband med grav men började snusa eller ingetdera.

Alla säger ju att rökningen är den största orsaken, men snuset är farligare på ett sätt iom att det är starkare nikotin & de flesta verkar ha haft andra orsaker än nikotinintag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför fick du en prematura?
  • Hemliga 72an

Försvagad livmoderhals pga att jag haft cancer.

• Linda Belinda

Jag tror att vårdguiden (och läkarna) bara nämner den direkta orsaken, tex stress. Men något har ju orsakat stressen och det kan ju mycket väl vara rökning.

• Lucky Me

min dotter kom i v 35+6 inte så jättetidig alltså men jag har aldrig fått någon förklaring. Vi fick ligga på Uppsala Akademíska infektionsavd. i 3 veckor pg a hon var svag och hade den värsta gulsoten de sett.

• MansonDust

Fick i v 36+1 så hon räknas som en prematur men var som en vanlig nyfödd, inga problem. Jag vet inte varför hon kom tidigare, men även första barnet gjorde det, men då i v 38+2.

• Pormoicheia

Killen hade bråttom helt enkelt. Men det kan ha berott på att han hade infektion också då han var väldigt sjuk i lungorna första veckan på neo.

Men vi har inte fått reda på nån direkt orsak.

Apprentice Moraltant
  • Pormoicheia

Han föddes i v 32+5

Apprentice Moraltant
  • annca

Jag är diaketiker (barndiabetiker, typ1), och Pyret växte så fort att i v 35 ville hon ut.
    De vet inte riktigt varför, men troligen för att det började vara "för trångt" helt enkelt.

Hon mådde jättebra, var 50 cm lång och vägde 4 kg. Behövde ingen värmebädd, hade bra blodsocker, men saknade sugreflex, så hon sondades i 10 dagar innan hon kommit på hur man gör när man äter.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Fru Anders

Pga stress var förklaringen jag fick....

• Licizzi

Vår dotter föddes i v35+5 (vattnet gick i v35+3) Jag har inte fått nån förklaring varför C föddes 1 månad för tidigt. Hon vägde nästan 2,3 kg o var 43cm lång. Hon hade gulsot men behövdes inte sola. De kollade upp oss så jag kunde amma o hon kunde suga o det kunde hon. Hon var en baddare på det. När hon var 5 dgr blev vi utskrivna.

♥Cecilia ♥ 2oo5
Svar på tråden Varför fick du en prematura?