Hur öppen måste man vara för en hinnsvepning?
Vet någon hur mycket man måste vara öppen för att få göra en hinnsvepning?
Kan både bm också göra det eller görs det bara av en läkare?
Vet någon hur mycket man måste vara öppen för att få göra en hinnsvepning?
Kan både bm också göra det eller görs det bara av en läkare?
Det undrar jag också... ingen som vet?
Kollade journalen från när jag väntade min son... då jag var på överburenhetskontroll bf+16 gjorde de en hinnsvepning på mig och jag var ej öppen alls.
Tror att det är läkare som gör det men jag vet ej om vissa bm oxå gör dem?!...
Jag vill också veta.........
Jag har hört från osäkra källor att man inte alls behöver vara öppen men dock bör cervix vara mjuk och mogen, annars är det svårare för barnmorskan att få in ett finger.......
Jag var öppen ca 6-7 cm när en BM gjorde en hinnsvepning på mig.
Aha så dom "tvingar" en att öppna sig i princip? Låter som det gör riktigt ont
Jag frågade min läkare i måndags och man måste vara öppen så pass att de får in ett finger, dvs 0,5-1 cm... Jag gjorde en hinnsvepning med sonen och var då öppen 1,5 cm...
Vid förstagångsföderskor så vill de att en läkare gör hinnsvepningen, men det finns tydligen bm som också gör det...
Väntar mitt 5e barn och har aldrig hört talas om hinnsvepning...är det ett nytt påfund??
Snälla upplys mig!! :)
Jag var öppen 2 cm när bm gjorde hinnsvepning på mig på överburenhetskontrollen. Grymt obehagligt!!!
FÖr egen del så var det en barnmorska som gjorde hinnsvepningen, en bm på förlossningen kan jag tillägga. Var då öppen 3 cm. Har fått info idag om att det går att få när man är öppen ungefär 1 cm.
"En del läkare frilägger fosterhinnorna för att stimulera förlossningsarbetet. Detta sker genom att man för bort hinnorna från livmodershalsen utan att ta hål på dem. Proceduren är obehaglig men kan sätta igång förlossningsarbetet."
Men har läst är på fl att vissa bm "bara" masserar hinnorna men det kanske är samma sak?
Ont kan jag förstå att det gör, låter absolut inte som något skönt!
Anatar att det inte är något som görs på rutin heller utan bara om man går över tiden?