• Malmöflicka

En snabb språk-fråga

Skriver man "Annas och Peters hus" eller "Anna och Peters hus" (s i slutet av Anna eller inte)?

• Svar på tråden En snabb språk-fråga
  • kaksmulan

Annas och Peters hus

Så skriver jag i alla fall.

Men en följdfråga:
    Man skriver ju tex "Anders penna" (man lägger ju inte till ett extra s i slutet av Anders) men hur gör man med ett namn där ljudet slutar på s?

Felixs penna
    Felix penna

Vilket är rätt då?
    (ja jag VET. Konstigt att jag inte har koll trots att jag har en son som heter Felix och har haft det i fem år nu...)

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • LeWi

Jag skriver "Anna och Peters hus" och lägger bara genitiv s på slutet av enheten "Anna och Peter" - vet inte hur reglerna ser ut men det låter bäst och ser bäst ut.

I reject you reality and substitute my own.
  • peppigapia

man kan nog säga både och....

• Malmöflicka

Ingen som vet vad "reglerna säger"? Jag vill verkligen veta hur det ligger till!

Bra fråga, Kaksmulan. Jag har inte tänkt på det tidigare!

• annca

Huset: Jag skriver alltid första versionen - tycker det både låter och ser bättre ut.

Namn som slutar på s: Den gamla formen är att skriva "Anderses penna", men det används knappast idag, Namn som slutar på s-ljud fast inte s, tjaaaa du... Skulle nog skriva "Felixs penna".
    Och såvitt jag vet den enda gången man i svenskan kan skriva Felix' penna. Men jag kan ha fel där!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • giftgrodan

Från språkrådets frågelåda

"fråga
    Hur säger man – Eva och Pers bok eller Evas och Pers bok?
    svar
    Det bör vara Evas och Pers bok, såvida inte Eva och Per är ett etablerat par som brukar skriva böcker ihop.

Om två namn utgör en etablerad enhet, och substantivet beskriver något som är gemensamt för dem har man genitiv-s bara vid det sista namnet: Asbjörnsen och Moes Norska folksagor, Lennon och McCartneys tidiga låtar. För etablerade författarpar o.l. gäller att de bör ha skrivit många böcker tillsammans, inte bara ett fåtal, och att de normalt skriver just tillsammans, inte var och en för sig.

Det är också naturligt att uppfatta ett brudpar på detta sätt. Om man vill omtala ett bröllop mellan Erik och Anna blir det Erik och Annas bröllop.

När ett namnpar inte uppfattas som en etablerad enhet utan är mera tillfälligt, sätts genitiv-s ut på båda leden: Markoolios och Lampenius show på Hamburger börs, Georges och Ringos fruar, Orups och Glenmarks schlagerlåt "Upp över mina öron".

Skulle man skriva Eriks och Annas bröllop kan det tolkas som Eriks bröllop med någon annan än Anna samt Annas bröllop med någon annan än Erik."

Man skriver INTE Felixs penna

"Apostrof kan i sällsynta fall användas för att markera genitiv vid egennamn även i svenskan, om man anser att sammanhanget inte tydligt nog visar att genitiv avses. Detta gäller namn som slutar på s, z eller x och apostrofen sätts då efter namnet: Sveriges banker är fattigare än Schweiz’ (banker). Det här är inte min hund, det är Andreas’. Men apostrof är inte obligatoriskt här."

• Trinity78

På engelska kallas detta för compound possession och säger att det bör vara "Anna och Peters hus" men det strider ju mot Språkrådets svar. Nån som vet om compound possession har en svensk motsvarighet?

Gravity always wins
  • Malmöflicka

Tack för era svar! Det beror alltså på sammanhanget, om personerna är en enhet tillsammans.

• appapp2
    Trinity78 skrev 2007-10-03 12:01:51 följande:
    På engelska kallas detta för compound possession och säger att det bör vara "Anna och Peters hus" men det strider ju mot Språkrådets svar. Nån som vet om compound possession har en svensk motsvarighet?
    Gör det verkligen det? Om anna och peter äger samma hus, bör "anna och peters hus" vara bäst, "annas och peters hus ligger på samma gata" får ju en annan betydelse (visst även av sammanhanget)
  • Sestret

Jag trodde också att genitiv i svenskan fungerade på frasnivå snarare än ordnivå, men min examen i lingvistik är typ sju år gammal... Hade precis för mig att s:et sätts efter hela frasen och att undantaget vore om sammanhanget ger att det är objekt som ägs av flera ägare: Annas och Peters hus ligger på samma gata. Där är det egentligen nollplural av hus som gör meningen lite svårtydd: Annas och Peters hund heter samma sak/Annas och Peters hundar heter samma sak...

Intressant fråga, i vart fall. Jag tycker inte om apostrof på svenska eftersom det används felaktigt så ofta, det vore nästan bättre om man konsekvent lät bli att ha med det som ett alternativ!

• kokarorinon

Dom tog upp det där i nåt program för ett tag sen jag såg, då sa dom att man säger :anna och pers hus.. typ att det är införstått att det även är annas sen beror det även på hur man säger det..

• appapp2
    Trinity78 skrev 2007-10-03 19:22:06 följande:
    Ja. grammar.quickanddirtytips.com/grammar-compoun...
    Jag ser nu att jag bar lite otydlig. Jag menar att är inte detta vad språkrådet säger? Dvs om 2 subjekt är "en enhet" används bara ett "s". Fast nu när jag läser språkrådets svar igen, blir jag osäker... Deras svar känns inte helt konsekvent, "eva och pers bröllop" men "evas och pers hus"? tja, varför inte...
    Spännande iaf!
  • Trinity78
    appapp2 skrev 2007-10-04 09:44:46 följande:
    Jag ser nu att jag bar lite otydlig. Jag menar att är inte detta vad språkrådet säger? Dvs om 2 subjekt är "en enhet" används bara ett "s". Fast nu när jag läser språkrådets svar igen, blir jag osäker... Deras svar känns inte helt konsekvent, "eva och pers bröllop" men "evas och pers hus"? tja, varför inte...Spännande iaf!
    Ja, jag blev också lite förvirrad av Språkrådets svar.
    Gravity always wins
  • sweetpea

Och då har vi det klassiska exemplet: Heter det "Kungen av Danmarks bröstkarameller" eller "Kungens av Danmark bröstkarameller". Jag vet vad jag säger - men vad är rätt?

• appapp2

det borde ju vara "kungens", eftersom annars beror betydelsen på betoningen
    "kungen *konstpaus* av danmarks bröstkarameller" leder ju tankarna till karamellkungen... sen om nån verkligen säger så....

• giftgrodan

Språkrådet tycker...

fråga
    Heter det Konungens av Danmark bröstkarameller eller Konungen av Danmarks bröstkarameller?
    svar
    I dag skall genitivändelsen placeras på det sista ordet i en flerordig fras: Kungen av Danmarks bröstkarameller. Så kan man göra med en ordgrupp som utgör ett namn eller en fast fras. Det kallas gruppgenitiv.

Däremot bör man inte göra så i tillfälliga fraser, t.ex. skolorna i Stockholm. Det skall alltså inte vara skolorna i Stockholms elevantal. Det får man i stället skriva om: Stockholmsskolornas elevantal eller elevantalet i skolorna i Stockholm.

• Trinity78
    giftgrodan skrev 2007-10-04 11:33:38 följande:
    Språkrådet tycker...frågaHeter det Konungens av Danmark bröstkarameller eller Konungen av Danmarks bröstkarameller?svarI dag skall genitivändelsen placeras på det sista ordet i en flerordig fras: Kungen av Danmarks bröstkarameller. Så kan man göra med en ordgrupp som utgör ett namn eller en fast fras. Det kallas gruppgenitiv. Däremot bör man inte göra så i tillfälliga fraser, t.ex. skolorna i Stockholm. Det skall alltså inte vara skolorna i Stockholms elevantal. Det får man i stället skriva om: Stockholmsskolornas elevantal eller elevantalet i skolorna i Stockholm.
    Ah, så compound possession är samma sak som gruppgenitiv på svenska!
    Gravity always wins
  • kaksmulan
    giftgrodan skrev 2007-10-03 11:50:14 följande:
    ."Man skriver INTE Felixs penna"Apostrof kan i sällsynta fall användas för att markera genitiv vid egennamn även i svenskan, om man anser att sammanhanget inte tydligt nog visar att genitiv avses. Detta gäller namn som slutar på s, z eller x och apostrofen sätts då efter namnet: Sveriges banker är fattigare än Schweiz’ (banker). Det här är inte min hund, det är Andreas’. Men apostrof är inte obligatoriskt här."
    Supertack! Ska börja skriva utan "s" och tänker inte heller skriva med apostrof...
    Jättebra att veta! 
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
Svar på tråden En snabb språk-fråga