• EoJ

*Hur länge ungefär varar en förvärk??

Hur länge ungefär varar en förvärk??

• Svar på tråden *Hur länge ungefär varar en förvärk??
  • Elfva

Jag kan inte svara annat än för egen del, men då skulle jag säga att de håller i sig i ca 1 minut. Men sen kan de ibland kännas kortare eftersom jag inte alltid känner när den startar...

• InaLo

Jag tror inte en förvärk sitter så länge som en minut. Krysningsvärkarna som är dem lngsta är ju 60-90sekunder.
    Jag skulle villjag säga att en för värk är 10-20sekunder. Med 15-30minuter mellan inte nödvändigt vis regelbundet!

• Tulsa

Förvärkar är som vanliga värkar fast overksamma, de gör alltså itne att du öppnar dig så som vanliga värkar gör.
    En värk håller i sig 60-90 sek och kommer med 1-3 minuters mellanrum.
    Många har blivit lurade av just tiden, lättare att lägga sig ner och slappna av, blir värkarna starkare/tätare så är du på G, annars är det "falskt allarm"

• Elfva

Gjorde en ctg kurva igår (man ville kolla att bebisen mådde bra) som visade att jag har sammandragningar, men att det säkerligen rör sig om förvärkar eftersom de inte är speciellt smärtsamma eller så... De utslag som gavs där var uppemot 50-55 som högst och de satt i ca 1 min innan de försvann. Jag kunde känna att det drog ihop sig och gjorde lite ont på de sammandragningar som gick upp över 30 på ctg apparaten... De andra märkte jag inte alls. Magen var lite hård när man drog handen över den, det var allt.

Nå väl, tror att det är oerhört individuellt hur man upplever sina förvärkar, det är trots allt väldigt vanligt att man inte märker av dem alls. Det är också vanligt att man tycker att de gör ganska ont. Förvärkar gör en viss nytta ändå, de tränar livmodern och de kan i slutet av graviditeten göra att tappen börjar mogna och börjar utplånas...

Man kan skilja riktiga värkar från förvärkar genom att t ex ta ett varmt bad. Släpper värkarna då och inte kommer åter efter badet så rör det sig om förvärkar, att lägga sig och vila kan också fungera. Ibland kan det också vara så att när man får förvärkar på t ex natten så kan de avta och försvinna i och med att man går upp och rör sig lite... Så det är lite lurigt det där. Hursomhelst bm säger att riktiga värkar gör ont ordentligt, så när det är dags så kommer man märka det. Är man osäker så ring förlossningen, de kan förklara och ge råd.

Svar på tråden *Hur länge ungefär varar en förvärk??