• Suck och suck

Nominalfras, inom svensk grammatik. Vad menas med det?

I Wikipedia står det: "En nominalfras (NP, på engelska och tyska NF) är inom grammatiken en följd av ord (en fras, en del av en sats) som tillsammans fungerar som ett substantiv (ett nomen). Det kan vara ett ensamt substantiv (flickan), ett pronomen (hon), ett ord med bestämning (den teknikintresserade och encyklopediredigerande flickan i lägenheten snett över gatan) eller en ännu längre konstruktion med bisatser..."

------------

Då UNDRAR jag. Kan en nominalfras bara vara ETT ord? I första meningen står det att nominalfras är EN FÖLJD AV ETT ORD.
    Men senare står det att det kan vara ett ensamt substantiv.

NI som är duktiga på svensk grammatik, på högskolenivå, kan ni svara mig?

• Svar på tråden Nominalfras, inom svensk grammatik. Vad menas med det?
  • giftgrodan

"Sammanfattningsvis kan vi säga att en sats alltid innehåller minst en nominalfras och en verbfras som var och en består av minst ett ord"

• Suck och suck

Varför skriver de "en följd av ett ord" också då?

• giftgrodan

tja, för att det _kan_ vara flera ord? wikipedia är ju som det är, och den som skrev det där kanske inte tänkte riktigt på hur det kunde uppfattas

• giftgrodan

"Med termen fras avses vanligen en språklig enhet som består av mer än ett ord, men en grammatisk fras kan också bestå av endast ett ord."

www1.lhs.se/~guncol/nygram/Gram/fraser.htm

• Suck och suck

Ja, ja. Jag hoppas att jag förstått det här med nominalfras?
    Inte ens min mamma som är expert på svensk grammatik, fast hon är ju lite äldre, kände till det här begreppet "nominalfras", så det är ju något som kommit till som begrepp inom grammatiken (på högskolenivå?) på senare år?
    Varför använder man begreppet?
    Vad är det man vill förtydliga genom att använda det??

• Suck och suck

Jag fattar inte hur det kan ETT ORD kan vara en "grammatisk fras"?
    Vad är det för ett undantag??

• Suck och suck

Det är väl att avgöra om det är ett verb eller substantiv då som är det själva grammatiska då?

• Siili

Begreppet fraser inom grammatikundervisningen är ganska nytt vad jag har förstått.

En nytta av man har av att dela upp i fraser är inom dataprogrammering-lingvisitik, då man kan använda sig av olika frasstrukturer inom programmen.

Det var 5 år sedan jag läste det och jag har glömt det mesta, så jag har tyvärr ingen bra förklaring på hur det fungerar rent praktiskt.

Svar på tråden Nominalfras, inom svensk grammatik. Vad menas med det?