• l e o n i t a

föräldrapenningtillägg - hur funkar det?? (jobbar i hemtjänst, medlem i kommunal)

hittade en tråd här om föräldrapenningtillägg som jag inte vetat att man kan få, har inte fått nån info om det från mitt jobb! jobbar i hemtjänsten 90%, fastanställd på samma ställe sen 3 1/2 år tillbaka, har haft anställning av kommunen sen 6 år 1/2 år tillbaka, e medlem i kommunal ..

har bf den 15 okt o tänker börja ta ut Fp från o med den 27 november, betalas föäldrapenningen ut automatiskt lr måste man själv göra massa grejer för att få det utbetalat, hur funkade det för er?? (svara gärna om ni oxå har kommunal o samma villkor..)

e det bara en gång man får en summa utbetald lr? o hur mycket får man? om något behövs kontaktas för att få dessa pengarna, vem ska man kontakta - sin chef, löneansvarig lr facket??

tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-03 14:00:57:
    har ringt löneassistenten nu, hon sa jag kommer få föräldrapenningtillägg en gång i november :) hon sa ingen exakt summa, bara att det var "några tusen" ..

om nån vänlig själ vet hur mycket man får ut ungefär om man jobbar 90% o hur föräldrapenningstillägget räknas ut så skriv gärna!!

• Svar på tråden föräldrapenningtillägg - hur funkar det?? (jobbar i hemtjänst, medlem i kommunal)
  • Ting75

Undrar samma.....men kan höra på jobbet om jag går in o hälsar på,hur det fungerar.återkomer här med svar förmodligen denna vecka

• segeltorpsmorsan

måste man vara medlem på kommunal för att få föräldrarpenningtillägg?

• Ting75

Tror säkert andra fack har det..Själv är jag med i SKTF och mitt lönekontor sa att jag ska få tillägget men måsta prata mer med dom om hur det funkar.Har inte orkat gå dit än men gör det nästa vecka.

• Lily38

Ni menar inte bara föräldrapenning utan ett tillägg man kan få via sitt fack?? Måste man jobbat då eller räcker det att man är m i facket?

• Ting75

Ett tillägg ja, tror det baseras på hur länge man jobbat.Fast jag vet inte säkert.

• Linnis M

Jag jobbar inom kommunal sedan 5år tillbaka och när jag fick min son fick jag en engångsumma på ca 2500kr lönen efter han kommit. Det var en stor överraskning, hade jag ingen aning om

Svantebus 060227 och Bullen BF 080115
  • cissi74

var får man reda på om man har rätt till föräldrapenningtillägg? Av sitt fackförbund eller FK eller lönekontoret?

• Ting75

jag prata med mitt lönekontor idag.Jag kommer få 20% av min månadslön .Då är det baserat på att jag haft anställning 2 år (minst).10 % vid anställning 1 år.
    Beror inte på facket utan det kommer tydligen från arbetsgivaren(kommun för min del).

• Mollan70

Har nu skrivit en förfrågan till Kommunal ang detta föräldrapenningsbidrag.Återkommer när jag vet mer.

• Mollan70

Kommunal har svarat så här.Det är ett bidrag som kommunal har jobbat fram som arbetsgivaren står för.Det är 20 % på första månadslönen.Det ska ske automatiskt men om inte så får man fråga...

• Blinka lilla stjärna

Oj vilket positivt besked det var att hitta denna tråden
    Så det gäller alltså alla kommunals medlemar och inte beroende på vilken kommun man jobbar i?

Tack så mycket för att du delade med dig av infon Mollan70.

• Albin 080509

får alla som jobbar kommunalt detta? har jobbat imorn kommunen som peronlig assiatent i 2-3 år...gäller det alla kommuner?

Jag Är Gravid i vecka 12
  • Mollan70

Vet inte om det gäller alla kommuner men jag gick in på kommunal.se och mailade dem.Svaret kom snabbt.Dessutom stod det i mailet att det ev.blir en sänkning av fackavgiften till jan-08
    I nuläget skulle jag betala 417 kr i avgift under gravledigheten.,

• Leoella

Alla som är anställda inom kommunal verksamhet får fp-tillägg. Spelar ingen roll vilket fack man är ansluten till (eller om man inte alls är facklig medlem som jag) utan det är anställningen i en kommun som gör att man har rätt till detta.
    Det som gäller är:
    Man ska ha varit anställd i minst 365 dagar före ledighetens början. Det betalas ut en gång per födelse i samband med ledighetens början. Förutsatt att ledigheten varar 14 kalenderdagar eller längre och beräknas på aktuell månadslön enligt följande:
    10% av arbetstagarens fasta kontantlön om at varit anställd 365 men inte 730 kalenderdagar sammanhängande.
    20% av at:s fasta kontantlön om at varit anställd minst 730 dgr sammahängande.

Svar på tråden föräldrapenningtillägg - hur funkar det?? (jobbar i hemtjänst, medlem i kommunal)