• mSSm

Barnmatsburk för ca 1år, kan man ge de till 10 månaders?

Som rubriken lyder.
    Kan man ge en 10 månaders barnmats burkarna för 1 åringar? Han har 12 tänder. Det är ju visserligen salt i dom, hur har ni andra gjort?

Lagar mkt mat själv men ibland är de bra när de är stressigt :) Då är de bra med en burk i skafferiet som man plockar fram o värmer bara.

Melwin 2006-11-26 & "Pyret" BF 2007-12-16
  • Svar på tråden Barnmatsburk för ca 1år, kan man ge de till 10 månaders?
  • Erik

Är inte 8 månaders och 12 månaders burkarna samma bortsett från att 8 månaders inte innehåller salt och kryddor (bara lite kryddor)? Men säkert kan du ge en 12 månaders burk skulle jag tro...

• Irre

Min dotter är drygt 11 månader och vi började ge henne 12-månadersmat för ett par veckor sedan. Eftersom det är salt i så ger vi henne 1 burk ca varannan till var tredje dag.

• littlesister83

När våran son va 8 månader började vi med 12 månaders burkar då han inte blev mätt på 8 månaders.

• 3 barns mor

tror att semper har salt i en del av sina 8 månaders burkar.

• Ensan

Nej, det tror jag inte! De går i alla fall ut med att de inte har tillsatt salt i någon mat till barn under 1 år! Så det borde de ju inte ha...

3 barns mor skrev 2007-10-03 19:01:28 följande:
    tror att semper har salt i en del av sina 8 månaders burkar.
  • 3 barns mor

det är väl Nestle som går ut med att dom inte har salt. det finns salt i sempers kalvfrikadeller i buljong. det är väl i buljongen då. men har för mig att jag läste på nån av deras andra burkar från 8 mån att det fanns salt i men hittar inte det på deras hemsida.

Ensan skrev 2007-10-03 19:13:29 följande:
    Nej, det tror jag inte! De går i alla fall ut med att de inte har tillsatt salt i någon mat till barn under 1 år! Så det borde de ju inte ha...
  • maribel

Det som skiljer är oftast kryddorna och konsistensen på innehåll. Men mosa lite med gaffeln så bör det vara ok.

• tez84

Klart du kan. Vi var tvungna att börja med de jätte stora matburkarna till våran dotter ganska tidigt för hon blev inte mätt. Och på BVC tyckte de inte att det gjorde nått. Fast vi gav ju inte burk vid varje mål. Jag lagade det mästa.

• Barndietisten

Det är helt ok förutsatt att barnet klarar konsistensen!

• Barndietisten

PS: den mängd salt som finns i vissa burkar är så otroligt liten att det inte gör något alls (snarare tillför det jod, som barnen faktiskt behöver!).

• sladden1

Jag började ge Ludde 12 månaders mat när han var 10 månader för då vägrade han maten som var från 8 månader, han ville ha mer tuggmotstånd och större bitar. Det gick jätte bra och han är glad i aptiten fortfarande!

• Ensan

Gör de!!?? Vad dåligt, när det är allmänt känt att barn under 1 år inte ska ha tillsatt salt!!Grr, gillar barnmatsburkar ännu mindre nu!

Rulltrappa skrev 2007-10-03 20:31:41 följande:
    ja, semper tillsätter en liten mängd salt i 8-månadersmaten.
Svar på tråden Barnmatsburk för ca 1år, kan man ge de till 10 månaders?