• sasan

har ni försäkrat er katt?

Har en sk huskatt som är mest inne men litegrann ute om det är fint väder...sist det var dags för vaccinering glömdes det bort för att vi nyss fått barn, så nu måste hon isf grundvaccineras om. Blev påmind om försäkringen nu när avin kom, men är den nödvändig att ha?? den har man väl bara nytta av om katten blir allvarligt sjuk, alltså tex bryter benet om ens då?? MIn sambo tycker att vaccinering och försäkring är totalt onödigt och jag börjar bli övertalad att hålla med...vad tycker ni??

• Svar på tråden har ni försäkrat er katt?
  • Champagne

Vi har vaccinerat men ej försäkrat vår innekatt.  Bara för att man försäkrar djuret så innebär det inte att alla kostnader minskar om katten blir sjuk och behöver vård.

Vi har råd att betala de kostnade som uppstår om katten skulle bli sjuk, inom rimliga gränser förstås. Jag skulle aldrig göra ett njurbyte eller liknande då jag anser att det är för stora påfrestningar på ett djur.

• guldlockis
    sasan skrev 2007-10-03 14:04:46 följande:
    Har en sk huskatt som är mest inne men litegrann ute om det är fint väder...sist det var dags för vaccinering glömdes det bort för att vi nyss fått barn, så nu måste hon isf grundvaccineras om. Blev påmind om försäkringen nu när avin kom, men är den nödvändig att ha?? den har man väl bara nytta av om katten blir allvarligt sjuk, alltså tex bryter benet om ens då?? MIn sambo tycker att vaccinering och försäkring är totalt onödigt och jag börjar bli övertalad att hålla med...vad tycker ni??
    Försäkring är inte onödigt. Det kan bli väldigt dyrt om nåt händer katten. Tex bryter ett ben.
    Har ni försäkringen kan ni ju kanske ge katten en chans om nåt illa händer, istället för att inte ha råd och måsta avliva den?
    Bara ett benbrott kan kosta över 40,000 kr på en katt.
    Tro mig.
  • sasan

Men hur stor är risken att hon bryter ett ben?? hon är bara ute om det är sol och minst +15 grader och då högst ett par timmar. Håller sig runt huset och det finns inga stora vägar i närheten. Och skulle det behövas ett njurbyte eller liknande så skulle jag hellre avliva.

• Sniik

Jag har båda mina katter försäkrade och jag har verkligen haft nytta av det. Min ena katt har fått urinsten och det är ett enkelt ingrepp men kostar ca 10000 per operation. Han har fått det 3 ggr och jag är jätteglad att han var försäkrad. Så jag tycker att man borde försäkra katten.

• guldlockis
    sasan skrev 2007-10-03 14:12:20 följande:
    Men hur stor är risken att hon bryter ett ben?? hon är bara ute om det är sol och minst +15 grader och då högst ett par timmar. Håller sig runt huset och det finns inga stora vägar i närheten. Och skulle det behövas ett njurbyte eller liknande så skulle jag hellre avliva.
    Det får ni ju avgöra själva. Mina föräldrars katt blev påbackad på gården, skadade ena bakbenet svårt. Men eftersom förskäkringen täckte så mycket så fick den vården som den behövde.

Jag skulle inte heller byta njurar och sånt på djur, men pengarna springer iväg fort när det gäller veterinärvård!
  • o0dizzy0o

nej *skäms* måste ta tag i det! :-S dåligt av mig faktiskt..

• Runguska

Ja, han är "bara" innekatt, men skadad eller sjuk kan ju en katt bli i princip vart som helst. Visst kostar självrisk och så vidare, men det blir ju billigare om något händer. Vår försäkring blir dessutom billigare (självrisken) när katten varit skadefri några år.

• Pumpkin

Självklart! Har två innekatter som i princip aldrig går ut, och gör de det så är det i koppel, men varför skulle man inte försäkra? Kostar 100kr/mån för två katter liksom...

• ming

Försäkringen gäller ju inte bara olyckor, utan även sjukdomar!
    Min katt blev väldigt smal, och jag var orolig att det skulle vara njurarna eller diabetes. Vi åkte till vet som tog dyra blodprover, och då hade vi nytta av försäkringen.
    Brorsans katt blev också smal, och det viade sig att kissen hade fått dåliga njurar (nu minns jag inte vad det heter exakt9, och det var tur att han hade försäkrat sin kisse också.

Sjukdomar är inte ovanliga hos katter, så tänk inte att man ska ha försäkringen enbart ifall katten råkar ut för en olycka! Innekatter blir sjuka lika ofta som utekatter.

Sen var det ju nån som sa att inte alla kostnader blir billigare hos vet om man har försäkrat katten. Nej, självklart inte, eftersom försäkringen täcker sällan allt. Men oftast blir det ju billigare, med tanke på att det är väldigt dyrt att få ett sjukt djur, och försäkringen täcker det mesta.
    (Min försäkring hos Folksam skulle till och med täcka att göra ul på njurarna inför avel.)

Svar på tråden har ni försäkrat er katt?