• Mandi74

Hur räknas flerbarnstillägget?

Sambon har 2 barn på heltid som är skrivna hos oss och jag har 2 barn på heltid som är skrivna hos oss. Räknas alla barnen tillsammans eller räknas mina för sig och hans för sig?

Nån som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Hur räknas flerbarnstillägget?
  • Snooze

Det finns info på fk´s hemsida...tror att man måste vara gifta eller ha ett gemensamt barn för att kunna "räkna ihop" barnen, men är inte säker.

• Mandi74
    Snooze skrev 2007-10-03 14:25:16 följande:
    Det finns info på fk´s hemsida...tror att man måste vara gifta eller ha ett gemensamt barn för att kunna "räkna ihop" barnen, men är inte säker.
    Kikade lite där men får inte ihop det, men tror som du att man ska ha ett gemensamt barn.
  • Fembarnsmorsan

Hej!!

Jag har fem barn med tre olika pappor och alla barnen står skrivna hos mig och jag får flerbarnstillägg för alla fem. Så det är bara att anmäla till f-kassan!!

• violis

Ni måste vara gifta eller ha ett gemensamt barn så i ert fall med 2+2 barn räkas nog tyvärr flerbarns tillägget på 2 barn var vilket ju är en hel del mindre pengar än om de kunde slås ihop,för 4 barn är det ju lite deygt 1300 kr och för två bara runt hundra lappen?.Så det bli till att antingen gifta sig eller skaffa ett gem barnSkrattande!

• Mandi74
    violis skrev 2007-10-05 18:43:16 följande:
    Ni måste vara gifta eller ha ett gemensamt barn så i ert fall med 2+2 barn räkas nog tyvärr flerbarns tillägget på 2 barn var vilket ju är en hel del mindre pengar än om de kunde slås ihop,för 4 barn är det ju lite deygt 1300 kr och för två bara runt hundra lappen?.Så det bli till att antingen gifta sig eller skaffa ett gem barn!
    *s* Skaffa fler barn blir det inte! Vi har så det räcker tillsammans.

Det blir väl till att asa gubben till kyrkan då..
  • Dag o natt

De barn som bor på samma adress räknas samman. Ni är ju samma hushåll. Jag får flerbarnstillägg och barnbidrag för mitt bonusbarn. Så är det!

• Mandi74
    Dag o natt skrev 2007-10-10 15:30:08 följande:
    De barn som bor på samma adress räknas samman. Ni är ju samma hushåll. Jag får flerbarnstillägg och barnbidrag för mitt bonusbarn. Så är det!
    Ni är inte gifta eller har barn ihop?
  • Dag o natt

Vi har barn ihop och är gifta men det gör ingen skillnad. Vi skrev själva i mitt kontonummer på fk-blanketten. Barnen är alla skrivna hos oss och vi har rätt till flerbarnstillägget räknat på det antal barn som bor hos oss, de måste inte vara syskon! Kolla upp det på fk. Bor det 4 barn här så får vi för 4 barn. Sen att 1 är mitt och 1 är hans och 2 är gemensamma kvittar.

NI har rätt till flerbarnstillägg för 4 barn även om alla inte är gemensamma och syskon! Jag lovar dig!

• Mandi74
    Dag o natt skrev 2007-10-10 15:36:47 följande:
    Vi har barn ihop och är gifta men det gör ingen skillnad. Vi skrev själva i mitt kontonummer på fk-blanketten. Barnen är alla skrivna hos oss och vi har rätt till flerbarnstillägget räknat på det antal barn som bor hos oss, de måste inte vara syskon! Kolla upp det på fk. Bor det 4 barn här så får vi för 4 barn. Sen att 1 är mitt och 1 är hans och 2 är gemensamma kvittar. NI har rätt till flerbarnstillägg för 4 barn även om alla inte är gemensamma och syskon! Jag lovar dig!
    Ok, ska ändå ringa dit i ett annat ärende så jag kan fråga då,
  • Såphia

Jo, det gör skillnad! Vi fick inget flerbarnstillägg då vi enbart var sambos. Han har en dotter på heltid och jag har två som är skrivna hos mig. När vi gifte oss, fick vi flerbarnstillägg. Jag ringde och kollade så därför vet jag att det är så. (Vi gifte oss inte pga detta dock)

• Dag o natt
    Såphia skrev 2007-10-10 15:41:50 följande:
    Jo, det gör skillnad! Vi fick inget flerbarnstillägg då vi enbart var sambos. Han har en dotter på heltid och jag har två som är skrivna hos mig. När vi gifte oss, fick vi flerbarnstillägg. Jag ringde och kollade så därför vet jag att det är så. (Vi gifte oss inte pga detta dock)
    Vi fick flerbarnstillägget INNAN vi var gifta. Men vi är relativt nygifta och regeln är någorlunda ny den med.
  • Mandi74
    Såphia skrev 2007-10-10 15:41:50 följande:
    Jag har för mig att det står så på deras hemsida oxå.
  • Såphia
    Dag o natt skrev 2007-10-10 15:44:43 följande:
    i fick flerbarnstillägget INNAN vi var gifta. Men vi är relativt nygifta och regeln är någorlunda ny den med.
    Hade ni barn ihop innan ni var gifta? Det spelar nämligen ingen roll om man är gift eller inte om man har gemensamma barn.

Vi gifte oss för ett och ett halvt år sedan och innan dess fick vi ett klart nej av fk. Inga gemensamma barn/ej gift=inget flerbarnstillägg.
  • Dag o natt

FÖRLÅT! Jag kollade upp det på FK´s hemsida och jag har fel! Ni får räkna ihop alla barn OM ni är gifta ELLER har gemensamt barn. Jag som var så säker...

Svar på tråden Hur räknas flerbarnstillägget?