Hejsan! Min dotter hade liknande problem, pratade inte ett ord före hon blev över 2 år (gick konstant med napp och har en äldre bror som inte varit tyst sen han blev 9 mån. :)) Sedan började hon långsamt försöka tala, men hade problem med typ 80% av alla ljud. Hon var 3½ år gammal när vi mötte en talterapeut första gången (normalt i Finland är tidigast vid 6 års ålder). När hon var fyra testades förståelse och ordförråd. Hon hade som 4 år och en månad ordförråd som en 5½ åring och förståelse som en 6 åring!!!!jätte bra, men talförmåga som en 18 mån baby eller sämre. Detta är inte kul någonsin och var väldig svårt för oss som har en 2½ år äldre son som började prata vid 9 mån och sade tydliga (korta) meningar före han fyllde ett.
Nå vi kämpade på med talterapi ca 2-3 ggr/ år och hade en längre paus före hon fyllde 5 i April i år plötsligt i mars-april ändrade allting "över en natt"(månad) utan någon orsak började hon prata fullständigt korrekt, till och med lite för tydligt vissa konsonanter som hon tidigare inte alls hade klarat av.
Det var en väldigt konstig period för oss, först försvann babyspråket som vi varit vana vid, hennes röst ändrades helt och tösen har aldrig varit nån blyg viol, men efter detta är hon ostoppbar med alla sina frågor och funderingar till bekanta och obekanta personer.
Det behöver inte alls vara något fel på pojken, det kan komma som en tjuv om natten sen när det händer. Tappa inte hoppet, jag var orolig många gånger, men har nu hört att dt är ganska vanligt med sent tal.
Dottern hade desutom ett rysligt temperament i 2-3½ års åldern, väldiga utbrott och "het på gröten" men var ändå en tjej som alla gillade (i synnerhet dagis tanterna). Kunde nån gång sitta och sura i farstun i dagis när jag skulle hämta henne fullt klädd med vinterhalare, hon kunde ha suttit där i över en halv timme för ingen fick hjälpa att klä av och hon kunde inte själv. Blev arg som ett bi om nån försökte. Hon var en riktig argbigga med mycket skinn på näsan. är nu lite mldare i lynnet men nässkinnet sitter kvar.
svara gärna om du vill fråga mer.