• Miss Lonesome

    NilenKryssning, erfarenheter?

    Jag är så otroligt sugen på att åka till Egypten och då på en kryssning längst Nilen.
    Någon som har varit på en sådan kryssning eller som har varit e Egypten.
    Vad är bra, vad är dåligt?
    Rekommenderar du Egypten som resemål?

    www.ving.se/book/bookMatrix.aspx&resortid=61111&itemId=2072

  • Svar på tråden NilenKryssning, erfarenheter?
  • Clever LG

    Ja, jag och min sambo liksom de andra resenärerna kräktes konstant på en Nilenkryssning...Maten och hygienen var inte bra. Vi åkte också med Ving.

    Egypten är ok, men inget jag kommer att resa tillbaka till. Det finns andra platser som duger likväl. Jag är inte speciellt imponerad av landet. Visst, jag kan tänka mig Afrika men då Sydafrika, Kenya eller liknande.

  • Miss Lonesome

    Usch usch usch!
    Att bli dålig kan inte vara skoj!

    Nu blev jag tveksam!

  • Clever LG

    Kan säga som så att jag rest jorden runt och besökt över 35 länder och Egypten är inget ställe jag någonsin kommer att besöka igen.

    Visst, det är en ok upplevelser första gången. Det är kulturkrockar. Men det är stökigt, smutsigt och höga ljud. Dessutom är hygienen inte den bästa samt att man har en förkärlek för att lura turister.

    Om ni vill åka på kryssning. Satsa på en i medelhavet som kanske stannar till i Egypten. Tror att ni får mer valuta för pengarna då!

  • Elli47

    Om man är intresserad av egyptisk kultur och vill se de fantastiska byggnaderna så är Egypten helt klart värt att besöka! Jag har tyvärr bara besökt Luxor och det var kanon! Skulle gärna åka på en Nilen-kryssning för att få se mer!

  • forever love

    vi har varit i egypten dock inte på nilen kryss,vi blev inte sjuka av maten, sedlarna är dock inte så värst fräscha menevi hade med oss handsprit som vi använde flitigt.

    tips: ät endast tillagad varm mat, inga grönsaker eller sallader som är sköljda med deras vatten ( vi klarar inte den bakteriefloran)
    sprita sprita sprita era händer!!!

  • Bakeapple

    Jag har varit i Egypten många gånger då jag har en nära släkting som bor där. H*n har dock aldrig vågat åka på någon Nilenkryssning just för den stora risken för magsjuka! Annars är det bra tips att i landet i övrigt vara försiktig med ffa pengarna. Många får även magsjuka av att det blir för stora temperaturväxlingar ute och inne med AC osv. Jag har blivit lite halvkass i magen varje gång jag har varit där, ena sonen hamnade på sjukhus med magsjuka en gång.

    Det är inget turistmål jag väljer för semester, men visst är det häftigt att ha sett alla pyramider osv, men Nilenkryssning skulle jag nog hålla mig undan!

  • Bobbenn

    Har varit i Egypten 7 ggr och det är mitt andra hem. INGEN jag känner har blivit dålig. Missa INTE chansen att se detta vackra land med dess rika kultur ÅK!

  • Kryp07

    Jobbade i Egypten i ett år. Arbetade även på kryssningsbåtar längs med Nilen ner till Assuan. Var inte sjuk en enda gång under hela året. Började att vänja mig vid vattnet i små doser. T.ex. genom att ha is i drickan och att borsta tänderna i vattnet. Bodde i och för sig på ett av Fritidsresors hotell, men de flesta hotell har god standard.Det samma gäller kryssningsbåtarna. Maten är noggrant och väl lagad. Något annat skulle inte egyptierna våga med rädsla för att få ett taskigt rykte. Var inte rädd för att bli sjuk. Egypten är ett helt otroligt land med fantastiska skatter som är till för att upplevas! Om du känner dig osäker så sök upp en läkare och fråga efter Twinrix, tror jag att det heter (Mot bla. hepatit), något du tar i flytande form ett par veckor innan avresa för att förebygga ev. magsjukdom... Lyckat till och kom ihåg att en "Jalla-jalla taxi INTE ska kosta mer än 3-4 eg. pund/resa. I annt fall blir du lurad :)!

  • Marjah

    Jag jobbade 2 säsonger som Nilenkryssningsguide för Ving av mina totalt 8 år i deras tjänst. Naturligtvis var jag väl lite dålig i magen någon gång men inget jag kommer ihåg eller räknar. Det var alltid värre att åka hem till Sverige. Usch vad dålig jag blev i magen då. Det land där jag haft mest problem i magen var i Turkiet. Berodde som en tidigare person skrev mest på temperaturen och klimatet chocken att gå från mitt kontor med AC ut i värmen för att äta. I det land där jag råkat värst ut med hänsyn till magen och fått läggas in på sjukhus efter flera veckor med diarré utan slut - var allas vårt kära Mallorca. Tog nästan 2 månader att bli bättre och fick ligga på sjukhus i flera veckor. Dessutom är de inte gästvänliga i det landet. Så ska vi klaga på destinationer så har alla destinationer sina baksidor. 
    Egypten är det land där jag blev behandlad som en prinsessa. Kunde göra vad jag ville och få vad som helst. Det uppnådde jag genom att visa dem hänsyn och respekt. Jag låg inte halvnaken på däck och solade topless i ett land där majoriteten av männen inte ens sett sina mammor halvnakna. För mig en lätt uppoffring i förhållande till vad jag fick ut. Jag fick besöka deras koptiska kyrka och fira jul (i januari) med min lokalguide. Jag har blivit inviterad hem till ett flertal egyptier och ätit hemma hos dem tillsammans med deras fruar och barn. Det är ett otroligt vänligt folk och deras hemmalagade mat är så god att jag aldrig ätit bättre även om både äkta grekisk och turkisk mat är god. Den mat ni får på hotellen kan inte ens med god vilja kallas för Egyptisk. De anstränger sig så hårt för att ni inte ska bli sjuka av maten att de sköljer frukt och grönsaker i flaskvatten. Många lagar dessutom maten i flaskvatten och de avstår nästan helt från att kryddar maten för att ni inte ska bli sjuka. Tråkigt och negativt skulle jag vilja säga för då får ni aldrig uppleva hur god den kan vara. Avhåller er från frukt och grönsaker om ni är känsliga då dessa naturligtvis är odlade av vatten från Nilen och vissa grönsaker och frukter såsom jordgubbar till en majoritet består av vatten - vatten från Nilen.
    De lurar inte turister såsom någon tidigare skrev. Deras kultur inbegriper att du ska pruta om priset. Det passar inte oss skandinaver men tror ni att allt i Sverige passar dem? Om ni anser att de försöker lura er med priserna säg "feel mish-mish" - kan fritt översättas till "in your dreams". De brukar vara snabba på att gå ner till mer rimliga nivåer. Tänk dessutom på att du aldrig är tvingad att köpa ens när de bjuder dig på te eller dricka. Det är faktiskt bara deras gästfrihet som gör att de gör så. Det hör till deras kultur på samma sätt som att en svensk anser det vara viktigt att komma i tid. Om ni anser att de är påträngande sig "schalass" som betyder sluta. Om de mot förmodan inte ger sig säg "imshi" - det betyder " gå iväg". Det är otroligt oartigt att säga gå iväg till någon i Egypten. Du behöver alltså aldrig lära dig något fult ord. För det finns inget behov till det. Deras språk, deras kultur, deras sätt att vara är så öppet och vänligt att ordet "gå iväg" är som att slå någon på käften.  
    Våra gäster ombord på båtarna var mindre sjuka än de som besökte hotellen i Hurghada eller Sharm el Sheikh. Ving följer noga upp och har statistik över hur stor andel av deras gäster som är magsjuka under utlandsresor (gäller betydligt fler länder än Egypten).
    Är du intresserad av historia finns det inte mycket som kan slå en Nilenkryssning. Har du en bra guide har du ett minne för livet. Jag har fortfarande kontakt med några av mina gamla gäster ombord och det har gått 10 år sedan jag jobbade.. Du bör dock se till att besöka Abu Simbel. Detta är vanligen en extra utflykt som inte är inkluderad i det ursprungliga priset men väl värd ett besök. Jag har själv besökt templen över 100 gånger utan att tröttna.

Svar på tråden NilenKryssning, erfarenheter?