• Snowstorm

Amningsinlägg, i tyg eller engångs???

Vilka är bäst?? Antar att de i tyg kanske är bättre om de andas bättre, hur många behöver man isf?

Finns det bra engångsinlägg som andas??

Tips tack

• Svar på tråden Amningsinlägg, i tyg eller engångs???
  • Auris

Vad man väljer tycker jag beror på hur mycket man läcker. Jag hade engångs i början när det droppade mycket. Då blev tyginläggen bara genomblöta. När det senare blev mindre blött så var tyg skönast.

• AnniPanni

Jag har valt att köpa både ock den här gången.

Förut har jag bara använt engångs och då vanliga ifrån mataffären och det har fungerat helt ok. Den här gången ville jag testa så jag har köpt ett par stycken flergångs också, för att kunna jämföra vad som passar mig bäst.

• Snowstorm

Tack! Finns det många olika varianter på tyg resp. engångs? Vart köper man dem bäst/billigast?

• tosalisa

Har inte själv testat, men dock köpt Natusans engångs. Både min bm o några väninnor rekommenderade den sorten. De finns ivanliga mataffärer. Sen beror det kanske på vilken årstid det är också. På vintern är det ju viktigt att hålla brösten varma, så det inte blir mjölkstockning osv-då är tyg bättre.. Så jag har köpt några i tyg också.

• Evve81

Jag skulle verkligen rekomendera engångs åtminstone från början!

• Mollan

Jag har verkligen försökt att använda de i tyg (flanell) men jag har inte gillat dem. Jag tycker att de blir kalla, blöta och knöliga. Jag har istället använt vanliga natusan och bytt ofta (för jag har läckt väldigt mycket) plus att jag haft bröstvärmare i stort sett hela tiden de första 3-4 månaderna (har fått mina barn på vintern). Om man tycker att Natusans inlägg fastnar på bröstvårtan i början när de kan vara såriga kan man smörja lite bröstvårtskräm på insidan av inlägget så fastnar det inte (blir som en salvkompress).
    Det kan hända att ullinläggen funkar bättre, men jag klarar inte av att ha ull mot kroppen för då kliar jag ihjäl mig.

• Annamaja

hej jag har testat både en gångs och tyg. Denna gång kommer jag att använda endadt tyg. Köpte mina på barnens hus. ser lika ut som dom engångs. Och jag har läckt mycket också. Men tycker tyget är så mycket skönare mot huden än dessa i engångs i papper.

• Alle

Jag använder själv Natusans engångs, de är jätteskönt.
    Men en bekant tog gamla frottehanddukar och klippte till lagoma stora bitar och använde - hon sa att det var helt suveränt.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle
    tosalisa skrev 2007-10-03 20:14:32 följande:
    Har inte själv testat, men dock köpt Natusans engångs. Både min bm o några väninnor rekommenderade den sorten. De finns ivanliga mataffärer. Sen beror det kanske på vilken årstid det är också. På vintern är det ju viktigt att hålla brösten varma, så det inte blir mjölkstockning osv-då är tyg bättre.. Så jag har köpt några i tyg också.
    Jag har bröstvärmare i flectalon från apoteket. De är jättesköna
  • AnnaGBG

Har du redan barn? Alltså vet du om du läcker mycket? Jag köpte engångs ( Natusans ) men behövde bara ha inlägg de första veckorna, sedan använde jag inga alls.

• Alle
    AnnaGBG skrev 2007-10-04 10:11:16 följande:
    Har du redan barn? Alltså vet du om du läcker mycket? Jag köpte engångs ( Natusans ) men behövde bara ha inlägg de första veckorna, sedan använde jag inga alls.
    Jag behövde läääänge, och dygnet runt.
  • Alle
    AnnaGBG skrev 2007-10-04 10:11:16 följande:
    Plus att jag var tvungen att ha mjölkuppsamlare de första två-tre månaderna på andra bröstet, för det läckte igenom totalt på den sida som inte ammades för stunden.
  • AnnaGBG
    Alle skrev 2007-10-04 10:40:37 följande:
    Plus att jag var tvungen att ha mjölkuppsamlare de första två-tre månaderna på andra bröstet, för det läckte igenom totalt på den sida som inte ammades för stunden.
    Ja, jo, men att vi är olika vet jag. Det var ju därför jag undrade om TS redan visste om hon läckte eller ej. Det är ju onödigt att köpa på sig en massa prylar som inte behövs.
  • Alle
    AnnaGBG skrev 2007-10-04 10:42:22 följande:
    Ja, jo, men att vi är olika vet jag. Det var ju därför jag undrade om TS redan visste om hon läckte eller ej. Det är ju onödigt att köpa på sig en massa prylar som inte behövs.
    Håller med absolut, jag bara bidrog med egna erfarenheter.
  • Snowstorm

Oj va många svar, kul

Nej har inga barn sen tidigare så vet ej om/hur mkt jag kommer att läcka. Kanske lika bra att köpa ett par i tyg och engångs. Sen får man köpa mer av det man tycker bäst om...

Verkar som att mjölkuppsamlare är något man kan inhandla vid behov, för det används väl bara om man läcker väldigt mkt va?

Gud vilken djungel med allt som ska inhandlas Men jag lär väl snart bli väl insatt i allt

• Alle

Chocolate - mjölkuppsamlare tillhör absolut det som du kan vänta med och se om du behvöer. Du kommer märka det tämligen omgående

Svar på tråden Amningsinlägg, i tyg eller engångs???