Solsäkraste kanarieön?
Vilken kanarieö ska man välja om man vill ha bästa möjliga odds för sol i januari? Skiljer sig vädret något mellan de olika öarna?
Vilken kanarieö ska man välja om man vill ha bästa möjliga odds för sol i januari? Skiljer sig vädret något mellan de olika öarna?
Om du vill träna spanskan:
www.inm.es/cgi-bin/valnor.sh.2001
-klicka på den blåmarkerade orten...
www.wunderground.com/global/SN.html
Skriv in ön / orten högst upp...
Leta runt på sidan så hittar du historik/statistik...
Vi har varit i Puerto Rico på gran Canaria, det är alltid 5 grader varmare än Las Palmas/Playa del Ingles och ofta soligare också.
Södra delarna av Gran Canaria och Teneriffa är de solsäkraste resmålen på Kanarieöarna!
hur är lanzarote då?
i förhållande till GC och teneriffa?
Har varit i Lanzarote och det regnade nästan hela tiden. Min vän var där i år och det regnade nästen hela hennes vecka.
Teneriffa är det solsäkrast resmålet enligt resebyråns statistik.
Sedan beror det ju på vilken tid på året ni reser. Vi har alltid semestrat på kanarieöarna i mars månad och har alltid haft topp väder!
Men inga garantier finns, har man otur så har man.
De sydligaste delarna, mot väst, på Gran Canaria är de solsäkraste så dit ska man åka om man vill ha garanterat sol. Tror de har ca 350 soldagar/år.
jag ska åka över jul, så det är solsäkrast just då som är intressant.
men ok, sydvästra delarna av GC verkar vara ett säkert kort!
synd bara, läste så mkt posivitv om lanzarote i en annan kanarietråd...
men sol går faktiskt före sevärdheter för min del. iaf mitt i vintern :)
Vi åker alltid till Gran Canaria sydvästra delarna för att vara säkra på solen så mina tonåringar skulle bli vansinniga om vi åkte iväg och de inte kunde sola coh bada tillräckligt. Var på Lanzarote en gång men fick då regn och dis ganska mycket så vi törs inte chansa igen. Men visst kan man få fint väder även där. Det blir däremot lite tråkigt att åka till samma ställe jämt men vad offrar man inte för lite lugn i familjen......
Sydvästra GC - är det Puerto Rico?
Skiljer det sig mycket från t ex Playa del Ingles/Maspalomas?