• Trancequeen

Taxiförarlegitimation

Hej!

Jag har varit på taxiförarutbildning och imorgon så ska jag avlägga två teoretiska prov; säkerthet & beteende, och kartläsning. Nästa torsdag har jag det tredje teoretiska provet, lagstiftning.

Är det någon här som har gjort en uppkörning för taxiförarlegitimation? I så fall undrar jag vad dom kollar extra mycket på?
    En vacker välformad kropp är föga garanti för någon högre intelligens eller medvetenhet
  • Svar på tråden Taxiförarlegitimation
  • sakaij

Att du kan hålla flera bollar i luften samtidigt. Alltså att du kan koncentrera dig på körningen samtidigt som du pratar med "kunden".

Men jag trodde inte man skulle köra upp längre för tfl. Fick för mig att de tagit bort det...

• Trancequeen

Jag har då fått tid den 26:e oktober kl. 10:20, så inte har dom tagit bort det inte.

En vacker välformad kropp är föga garanti för någon högre intelligens eller medvetenhet
  • Mirris

Lycka till!!

Jag gjorde ett försök en gång. Hade nästan alla rätt på provet.. men kartläsningsprovet gick åt skogen.

Kanske att jag inte hajjade riktigt.

• sakaij
    Trancequeen skrev 2007-10-04 20:39:53 följande:
    Jag har då fått tid den 26:e oktober kl. 10:20, så inte har dom tagit bort det inte.
    Jo, det skriftliga är ju kvar men jag tänkte på körningen... Trodde inte man körde upp längre.

I vilket fall: LYCKA TILL!!

Jag tyckte det var jätteroligt att köra taxi. Ska du köra på heltid eller bara som extrachaufför?
  • Miiiaaa

De har ju nyligen infört uppkörningen igen.

Mkt bra beslut. Jag har kört taxi i flera år och det är galet många som kör väldigt illa.

Nu blir det mer sållning.

• MoonFlight

Jag tog legget precis innan dom införde körprovet på nytt i april (om jag inte minns helt fel). Tycker det är bra att dom infört det igen då många verkligen inte kan köra. Det var ju inte många som klarade uppkörningen första veckan dom hade det i alla fall inte i GBG typ 60 som klarade det av över 200 st.

• Trancequeen

sakaij: När jag skrev att jag har fått tid den 26:e oktober så syftade jag på uppkörningen!

Mirris: Jag hade två prov i torsdags, Säkerhet och beteende, som jag klarade med 30 poäng, kravgräns 26 och maxpoäng 35.
    Senare på dagen hade jag även kartläsning, där jag fick 6 poäng, kravgräns 11 och maxpoäng 20, så det gick inte så bra. Har bokat ny tid den 18:e oktober och ska fara till Ekboms bilskola i Boden och slipa kartläsningen :)

MoonFlight: Vad menar du med att man inte kan köra? För att få ta taxiförarlegitimation så måste du vara minst 21 år gammal och haft körkort i 2 år, och nog hinner man lära sig köra bil på två år. Jag har inte ens fyllt 21 år än, fyller 27:e oktober, och jag anser mig själv vara väldigt duktig på att köra bil. Dessutom har jag svårt att tänka mig att det skulle vara någon större skillnad på att köra i yrkestrafik än i vanlig trafik.

• Mirris

Visst var kartläsningen svår? Jag fattade nog inte riktigt eller så var det svårt.

Tyckte jag hittade rätt väg (kortast o bäst) o så.. men ändå hade jag som du.. 5-6 poäng. (det var nåra år sen så jag minns inte)

Lycka till iallafall! Och hoppas du får jobb.

• Trancequeen
    Mirris: Jag tyckte att den var svår, men jag har alltid haft svårt för geografi (om det nu hänger ihop med kartor). Däremot så måste man läsa frågan ordentligt, för du kan ges information som är helt oviktig i frågan, bara för att du ska bli förvirrad. Jag hade inga svårigheter med kartläsningen under kursen, så jag vet inte om jag fick kalla fötter, men helt plötsligt så var jag alldeles tom i huvudet och kunde inte tänka.

Men jag ska fixa det nästa gång! På torsdag den 11:e oktober så har jag prov i lagstiftning. Jag bävar för frågor om vilotider, fattar inte alls systemet, gjorde du?
  • MoonFlight

Menar att det finns många som haft körkort i flera år men fortfarande inte kan trafikreglerna som ex höger regeln, att man ska blinka osv... sådana enkla saker. Dessutom kör många ex taxiförare som idioter som man ser ute på gatan bara för att hinna fram till körningarna/bokningarna i tid.
    Säger inte att ALLA är sådana men när man kör yrkestrafik så ser man en hel del, både bra och dåliga saker.

• sakaij

Taxichaufförer ska köra fort, det hör liksom till. Dom har OFTAST koll. Jag har kört taxi i MÅNGA år och det var en av de roligaste tiderna i mitt liv. Jag körde i Stockholm, vart ska du, TS, arbeta! Jag saknar den tide... De tidiga mornarna på våren då snön börjar smälta och solen börjar gå upp tidigt... *drömmer mig bort*

• Miiiaaa

sakaij skrev 2007-10-06 22:06:30 följande:

Taxichaufförer ska köra fort, det hör liksom till. Dom har OFTAST koll. Jag har kört taxi i MÅNGA år och det var en av de roligaste tiderna i mitt liv. Jag körde i Stockholm, vart ska du, TS, arbeta! Jag saknar den tide... De tidiga mornarna på våren då snön börjar smälta och solen börjar gå upp tidigt... *drömmer mig bort*
    Haha, jag älskade oxå taxijobbet. Tyckte att det var fantastiskt roligt! När jag jobbade var vi ett kanongäng där, jag umgås fortfarande med de flesta ur det gänget, alla har slutat där nu!

Taxibranschen är mkt speciell.... Inte många som stannar så länge.
  • Trancequeen
    sakaij: Jag bor i Luleå, så det förefaller sig ju rätt naturligt att jag börjar jobba här :)

MoonFlight: Inom yrkestrafik så kör de flesta snabbt eftersom att det är ett stressigt jobb. Du får det att låta så ovesäntligt att hinna till alla bokningar hit och dit, men det är det jobbet handlar om. Om man har haft körkort i flera år och inte kan köra så beror det förmodligen på att man skiter i reglerna.
  • Trancequeen
    Miiiaaa: I Boden var det en taxichafför, kvinnlig, som blev rånad och hotad med en pistol mot tinningen, så man är ofta väldigt utsatt i sin taxibil.
  • Miiiaaa

Trancequeen skrev 2007-10-07 16:15:53 följande:

Miiiaaa: I Boden var det en taxichafför, kvinnlig, som blev rånad och hotad med en pistol mot tinningen, så man är ofta väldigt utsatt i sin taxibil.
    Jo, visst är man utsatt. Men glädjen överskuggade detta!
    Jag körde i 4 år, mestadels fredag och lördagnätter. Råkade bara ut för en enda galning!
  • sakaij
    Trancequeen skrev 2007-10-07 16:14:11 följande:
    sakaij: Jag bor i Luleå, så det förefaller sig ju rätt naturligt att jag börjar jobba här :)
    Sorry. Många skriver på annan ort än där de bor.
  • Trancequeen

Hej!

Tänkte bara meddela att jag idag klarade kartläsningsprovet med en poängs marginal. Så skönt att äntligen gjort bort det. Resten känns som att gå på moln, men jag ska inte säga för mycket än. Nästa prov är på måndag, lagstiftning.

• Trancequeen

Och imorgon så har jag prov i Lagstiftning, sedan uppkörning på fredag. Nu är det nära. Någon här som har haft en uppkörning för taxiförarlegitimation som kan berätta vad det innebär? Vad ska man tänka på?

• Tankar87

Hejsan ni som har skrivit upp kartläsningen, var det svars alternativ el skulle man skriva sina egna svar? Tacksam för svar ska ha prov nästa vecka

• Tiknaz

Jag går taxiförareutbild på YA i Sundsvall och har gjort säkerhets provet full pott och kartlästing likaså full pott tyckte dessa två var grymt lätt men kuggade lagstiftning med en poäng förmodligen var det vilotider som ställde till det där, haft en uppkörning med trafikverket kuggade mig pga jag inte har vanalla att köra med GPS. Så träna mer ny tid för lagstiftning på torsdag sen blir det uppkörning om par veckor igen. Men grymt kul, ska bli skit kul å köra.

Behövs fler tjejer i yrket så kom igen nu ;)

Svar på tråden Taxiförarlegitimation