• Pixa
    Äldre 3 Oct 21:47
    33397 visningar
    7 svar
    7
    33397

    Måla ekmöbler vita?

    Är det möjligt att få ett snyggt resultat om man målar ekmöbler vita? Har skänk, matsalbord + stolar i massiv oljad ek som jag vill byta ut pga att jag är så trött på ek. Men möblerna är ganska nyköpta så man kanske skulle kunna måla om dem...
    Är det lönt att lägga ner tid på det och hur ska man gå tillväga? Vad för färg ska man använda sig av?

  • Svar på tråden Måla ekmöbler vita?
  • Äldre 3 Oct 22:05
    #1

    Naaajjj, inte måla! Ek är ju snyggt & ingen färg är snyggare än trä. Det finns några alternativ, är möblen massiv kan du ju såpa den (gammal teknik, gör träet mycket ljusare och liksom byter lyster), ek inehåller garvsyra som blir svart när den får järnvitriol på sig (en slags kembets, mycke snyggt) men behåller ändock träytan...

    MVH / G

  • Karneo­l
    Äldre 3 Oct 23:14
    #2

    Jag undrar också. Har en MALM-säng i ek och är så less på den.

  • Äldre 3 Oct 23:44
    #3
    -1

    Fråga experterna i byggvaruhus som t ex Bauhaus etc... de borde veta...

    Annars kanske en mahogny/valnöt färglackering på????

  • Äldre 3 Oct 23:52
    #4

    Vist går det att måla, i färjhandlen vet dom vad du/ni behöver. Moste ändock åter hävad att det är synd att måla över ek, det är ett osedvanligt vackert träslag och regerar över vilken färg som. Det finns en uppsjö av alternativa ytbehandlingar som inte kvaddar träfinisch, men ändock ändrar nog för att upplevas som en ny möbel... Hursom, lycka till med era projekt!

    MVH / G

  • gagge
    Äldre 4 Oct 10:42
    #5

    Skulle ni inte kunna slipa bort den oljade ytan och sen köpa vitpigmenterad olja och dra över dom?
    Då får man ju en "vitare" ton på träet samtidigt som man ser träet igenom.
    Vi har själv vitpigmenterade ekmöbler i köket, hur snyggt som hellst, tycker vi

  • gagge
    Äldre 4 Oct 10:44
    #6
    Karneol skrev 2007-10-03 23:14:49 följande:
    Jag undrar också. Har en MALM-säng i ek och är så less på den.
    I ditt fall får man nog måla med riktig färg eftersom det inte är en massiv säng utan faner, så det hade inte jag gett mig på att slipa iallafall.

    Lycka till!
  • Pixa
    Äldre 4 Oct 18:47
    #7

    Tack för tipsen.. har satt ut möblerna på annons så jag tror helt enkelt det blir att vi köper nya istället. Om ingen är intresserad av dem så målar vi om dem!

Svar på tråden Måla ekmöbler vita?