• pilutta dig

snälla hjälp mig med att skriva PM !!!

jag har precis börjat plugga och ska skriva mitt allra första PM...hur ska jag göra? hjääälp snälla.....

• Svar på tråden snälla hjälp mig med att skriva PM !!!
  • Önskan

Hej!
    Vad pluggar du? Vad är ämnet du ska skriva om? Har du fått några riktlinjer?

• pilutta dig

historia pluggar jag en intruduktionskurs, pm:et ska va på ca 5-6 sidor , all hjälp mottages tacksamt

• Mint

Men då handlar det om någon slags hemtenta, eller?

Kan du precisera dina undringar så ska vi nog kunna hjälpa till!

• Önskan

Ja, jag vet inte var ni pluggar och vad ni brukar ha för riktlinjer. Men där jag pluggar behöver vi följa strikta metodregler när vi ska skriva och lämna in saker, och det kan skilja lite från lärosäte till lärosäte och även inom institutionerna. Så du måste nog försöka ta reda på lite mer om de riktlinjer som gäller för dig innan vi kan hjälpa till. Hoppas du lyckas klura ut hur det ska gå till! Men kanske är det någon annan som läst det som du läst som kan hjälpa dig?

Kan du fråga kursare om de uppfattat hur du ska lägga upp skrivandet?

Hos oss innebär ett promemoria en kortare uppsats där man ska redogöra för ett ämne utan att göra en vetenskaplig undersökning. En beskrivande rubrik, ett abstract (delar ur uppsatsen som kort inleder och beskriver på ett intressant sätt vad den handlar om) är några saker som bör vara med. Men det är inte det man bör börja med. Inledningen bör säga något allmänt om ämnet och man bör försöka definiera ämnet man ska skriva om. Därefter kan man skriva mer detaljerat, ex
    inleda med att definiera vad just den del av historien du ska skriva om handlar om och sedan precisera dig och skriva om det du valt att skriva om. Man brukar hos oss säga att man tänker sig uppsatsen som ett timglas, börja allmänt och smalna av.