• Anonym

Råkade svälta mina undulater

:(

Är så jävla ledsen.. jag fick hem två undulater för några veckor sen..

Varje dag har jag pratat med dom och sett till så dom haft mat och vatten. Dom hade fyra skålar med frön och två med vatten.. Och dom åt inte mycket ansåg jag utan drack mest..

Igårmorse hittade jag båda två död.. Grät som en idiot och då jag kollade skålarna såg jag attd et bara var skalen kvar av fröna.. och jag som trodde att dom hade mat!! Jag har svält ihjäl dom...

Vet inte hur jag nånsin ska kunna förlåta mig själv...

• Svar på tråden Råkade svälta mina undulater
  • Verkligen

Det var ju ett misstag, ett olyckligt misstag, som du förhoppningsvis lört dig nåt av nu.. Men jag förstår att det känns hemskt.. Jag vet inte själv hur jag skulle bete mig efter nåt sånt då jag är världens djurvän, men du gjorde det inte med vilje..

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • reboot

Inte för att låta kallt men det var ett ärligt misstag.
    *som tur är så kom jag på det innan dem trillade av pinnen*
    Har man inte har birdies innan så vet man ju inte att man ska tömma skalar med jämna mellanrum och inte bara fylla på ibland.

• Anonym

nej jag vet inte.. Den ena av dem hade brunt klägg under näbben ända sedan jag fick hem den från djuraffären. men jag kan ändå inte låta bli att anklaga mig själv. vet inte hur jag ska kunna förlåta mig själv. jag är också världens djurvän och tänkte att frön inte blir gamla så fort, å därför bytte jag inte. Dom hade fröstänger i buren och fröklockor som dom hade gnagt lite på och dessutom hirskolvar så det fanns ju ändå mat.

men jag tänker på detta hela tiden... :(

• Anonym

skulle dom hellre svälta sig till döds än å äta fröstänger och hirs? För det fanns ju ändå.. men hur som helst kommer jag nog aldrig sluta anklaga mig själv.

• morsigne

jag svälte ihjäl mina marsvin ångrar mig fortafrande gjorde det när jag var 13 år och svälte ihjäl grannens djur också

• Anonym

har också svält ihjäl en kanin när jag var liten.. Tycker dock också att när man är liten ska man inte ta ansvar över ett djur själv.. Vilket jag och min syster kanske fick göra.. men men, mår dåligt av det än idag..

TS: det låter inte riktigt som att dina undelater svalt ihjäll, om de hade annan mat/godis. Men konstigt om båda dog.. jag vet inte, bara en tanke.. kram till dig!

• zebran i Stilla havet

Nej, om det fanns annan mat i buren sa lar de absolut inte ha svultit ihjal. Det dar bruna klagget under nabben later daremot inte bra.

• reboot

zebran i Stilla havet skrev 2007-10-04 03:04:27 följande:

Nej, om det fanns annan mat i buren sa lar de absolut inte ha svultit ihjal. Det dar bruna klagget under nabben later daremot inte bra.
    Nu är jag visserligen ingen fågelexpert men sambos birdies var inte sugna på att gnaga på dem där hirshkolvar eller vad det nu heter inte heller på annat mojs *när fröna var slut*
    om jag ska gissa så dem där kolvarna är mer som godis för dem medan fröna är mat.
  • zebran i Stilla havet

Kanske det men om det fanns hela fron kvar pa hirskolvarna sa har jag svart att tro att faglarna svalt ihjal. Riktigt halsomedvetna faglar kanske matvagrar ett tag men skulle knappast svalta ihjal hellre an att gnaga pa godisfron.

• annroll

Med risk för att låta elak, men de e många som gör de misstaget, skaffar ett djur utan att läsa på först..
    Men Ts, när du inte gjorde de medvetet så tycker ja inte du ska klandra dig själv... Kanske ska se de som att du lärt dig en läxa? O alla dina nästa eventuella djur kommer iaf inte dö av matbrist.. ;)
    Kram på dig!

• LadyGrand

Tror ej de svalt ihjäl om där fanns frön kvar på kolvarna! Det var ju något konstigt under den ena underlatens näbb - när du köpte dem!! Det har nog rört sig om någon sjukdom. Skaffa inte nya fåglar från samma ställe och rengör buren noga med något, som tar både bakterier och virus - om du funderar på köpa nya. Sen tar man bort skal helst var dag från matskålarna. KRAM

• Triple Trouble
    Anonym skrev 2007-10-04 01:54:43 följande:
    skulle dom hellre svälta sig till döds än å äta fröstänger och hirs? För det fanns ju ändå.. men hur som helst kommer jag nog aldrig sluta anklaga mig själv.
    jag har haft många undulater och nymfparakiter under 10 års tid, ingen av dom skulle ha nobbat hirskolvar eller fröstänger om det fanns tillgängligt och kvar mat på dom. Du har inte svält dina fåglar till döds.
  • katten

va fåglarna smala? hur fort gick de tills de dog? ja tror inte att de svalt ihjäl så fort ta med en undulat till djuraffären eller till en vererinär för ja tror de e djuraffären som gjort nåt fel.
    o våra undulater skrek väldigt när de inte tyckte att maten räckte eller att de ville ha nåt gott

ett bra tips e o blåsa svagt på frökoppen så flyger skalen ut o fröna blir kvar

• Anonym

Tack allihopa. Nej ingen av fåglarna var magra. Jag har köpt virkon (desinfektionsmedel) och rengjort buren med. Och jag läste på om undulater innan jag skaffade dom. Men missade det där med att byta ut fröna. Men jag har lärt mig min läxa! Ja nå skumt är det. Ska prata med djuraffären och höra om de haft problem med fler fåglar och förklara läget.

Närsta gång jag skaffar undulater så blir det nog från blocket. Finns så många undulater som folk har tröttnat på.

Svar på tråden Råkade svälta mina undulater