• Muminmamman

Fartkameror - har du blivit fotad?

Precis som det står i rubriken så undrar jag om du klarat dig från att bli fotad av fartkamera eller inte?
    Och om du har blivit fotad undrar jag om du fått hem något brev med böteskrav? I så fall efter hur lång tid?

Är bara nyfiken på hur handläggandet av alla dessa foton fungerar. Det måste ju vara otroligt tidskrävande att jämföra suddiga bilder med körkortsbilder ur registret....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fartkameror - har du blivit fotad?
  • Muminmamman

Själv har jag klarat mig. Jag har en sambo som åker motorcykel till jobbet så han kan tala om för mig vilka kameror som är igång

• ALM

Har klarat mig för jag är ögontjänare så fort jag ser varningsskylten för kamera. Har man solskyddet nere kan man hävda att det inte var jag som körde bilen

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.
  • Kålrot

Jag blev fotad och fick bötes brev. Men jag märkte inte att jag blev fotad. Jag trodde att blixten var så stakr att den syntes, men tydligen inte.

• Muminmamman
    Kålrot skrev 2007-10-04 08:13:16 följande:
    Jag blev fotad och fick bötes brev. Men jag märkte inte att jag blev fotad. Jag trodde att blixten var så stakr att den syntes, men tydligen inte.
    Oj, och jag har hört precis tvärtom från vänner "man märker när man blir fotad, det går inte att missa" har de sagt! Men då kan man inte lita på det alltså!?
  • Kålrot

Nej, jag märkte ingenting. Inte förrens jag fick brev från polisen några veckor senare.
    Och jag brukar alltid titta på kameran för att se om den blixtrar till.

• familjen K

Japp har blivit fotad och i mitt fall gick det inte att undgå att jag blivit det pga blixten.

Fick hem en trevlig böteslapp, hade kört i 101 km/h på 90 väg

• Muminmamman
    familjen K skrev 2007-10-04 08:22:27 följande:
    Japp har blivit fotad och i mitt fall gick det inte att undgå att jag blivit det pga blixten.Fick hem en trevlig böteslapp, hade kört i 101 km/h på 90 väg
    Oj, så de är så exakt inställda alltså... Jag trodde man fick lite "rabatt" på farten i alla fall *önskedröm*

Vad kostade det då?
  • familjen K

Ja visst, har hört någonstans att under 100 km/h på 90 väg fotas man inte pga att olika hastighetsmätare kan skilja sig så mycket, så jag hade väl lite "otur" och körde kanske 1 km/h för mycket för att slippa... Ja ja för fort körde jag ju trots allt iaf, får skylla mig själv, men retligt är det

Jag fick betala 1000 kr i böter, veckan efter kom den stora höjningen, nu tror jag det är 2000, lite tur i oturen alltså

• ALM

Böter ska vara inkomstbeprövat. Det ska svida helt klart, man har ju gjort fel. Jag är inget helgon alls ute på vägarna, inne i små samhällen och städer tar jag det väldigt lungt dock. 1000 kr hade känts för mig, men för en som tjänar kankse 40 000 kr i månaden är det små kulor.

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.
  • Idaaa1982

nope har klarat mej hittills

Svar på tråden Fartkameror - har du blivit fotad?