• hannis

Eran månadsbudget?

Hur ser eran månadsbudget ut? Hur mycket har ni kvar att leva på när hyran och alla räkningar är betalda? Hur mycket lägger ni på mat varje månad och hur mycket går till nöjen och sparande?

Jag tycker alltid vi har det så skralt i kassan vid den här tiden på månaden och undrar om det bara är vi som är oekonomiska eller om det är fler som upplever detta varje månad?

Så här ser vår budget ut:

Lön 1: 12000 :-
    Lön 2: 2000 :-
    Studielån + bidrag: 6700 :-

Hyra: 4200 :-
    Billån: 1500 :-
    Mat: 4000 :-
    Övriga räkningar ca 5000 :- (Ibland betydligt mer)

Sparande varje månad: 2000:-
    Mat, försäkring och övriga hundkostnader: 1000 :- (minst)

Kvar till hobby, fritid, klädinköp: 2300:- Vilket helt går bort om bilen behöver in på service eller någon annan oförutsedd utgift kommer upp.

• Svar på tråden Eran månadsbudget?
  • Nyfiken gul

Är ni ensamma ni båda eller finns det barn??

4000 kr låter KOPIÖST mycket för bara två personer....

Vad handlar ni?

Ett bra knep att ta reda på VAD man handlar är att läsa kvittot efteråt.. det brukar ge en hel del vinkar om hurvida man läser prislappar eller handlar efter den hungriga magen..

Jag har jobbat som kassörska i många år och har sett åtskilliga familjer som snubblat över summan jag nämnt.. De kan ha handlat för tex 700 kr och ÄNDÅ är det bara mat för IDAG... och det får plats i EN plastkasse....

Så fingranska VAD ni handlar när ni handlar mat och sen titta igenom era räkningar. Har ni mycket lyxkonsumtion ni kanske inte tänker på?? Som tex 3-4 olika månadsklubbar? Dyra medlemsskap? Dyra prenumerationer.. (ibland ÄR det billigare att köpa lösnummer)
    Osv osv...

• Jossan

låt se...

vi har en lön max 10000kr/mån
    (jag är arbetslös inte berättigad till akassa)

hyra 4100kr
    underhåll ca 3000kr (3 barn)
    mat 2000kr ( 2 vuxna + 2 barn 3 dagar/v+ bebismat 2 ggr/v)
    räkningar 1000kr/mån

blev inte mycket pengar kvar där inte

kram J

• therreh

jossan -> räkningar på tusen kronor i månaden?! hur lite räkningar har ni egentligen?! har ni inga försäkringar, fackavg osv?!

• hannis

Nyfiken gul,

Jag vet att vi har väldigt höga matkostnader. Vi brukar handla på Willys eller Ica Maxi. Detta är inkluderat allt vi köper alltså även hygienartiklar, papper, tvätt och diskmedel mm.

Vi äter väldigt mycket grönsaker och kyckling vilket är dyrt. Aldrig billig mat som tex falukorv och makaroner eftersom jag är med i viktväktarna. Min sambo tränar mycket och äter väl mer än en vanlig person. Vi köper väldigt sällan skräpmat tex chips eller glass.

Samma sak med räkningarna. Vi är inte medlem i några månadsklubbar eller prenumererar på några tidningar mer än de tidnigar som ingår i medlemsskap som vi ändå behöver. Något som äter upp väldigt mycket just nu är vår bil som drar otroligt mycket bensin. Vi är dock på väg att byta bil så detta kommer förhoppningsvis att förändras.

Vi är ensamma än så länge utan barn.

• Roisin Dubh

Våra sammanlagda inkomster ligger mellan 18 000 - 22 000 kr
    Utgifter (hyra, el, telefon, lån och andra räkningar) ca 11 000 kr

Vi har en hushållsbudget som kräver 8000 kr i månaden (mat, hygien osv för två vuxna, tre barn, två hundar och sex katter)

Så bra månader kan vi få 3 - 4000 över medan det ligger på någon tusing minus andra månader.

• Jossan

therre
    fack avgift för min sambo räknas ju in i hyran och försäkringen är ju gratis via kommunal... iaf hemförsäkringen och bil lånar vi just nu av hans mamma

kram J

• therreh

jossan -> okey, tusen kronor lät ut vääääääldigt lite om man har någorlunda 'svensson-levnadsstil', men lånar ni bilen av mamman så sparar ni ju pengar.

• Jossan

therreh
    ja tills han lagat den nya bilen han köpte för 1 mån sen för 3000kr....vilket iof kostar pengar men han kvaddade den andra så han får lite pengar för tex skatten, skroten etc så det går nog jämt upp...
    när jag har jobb alt sjuksriven så ligger våra räkningar på några tusen mer..

kram j

• Aaliyah

Så här ser det ut för mig, bor själv med min son:

Inkomster:

Studiemedel: 6900 kr
    Bostadsbidrag: 2000 kr
    Underhåll: 1173 kr
    Barnbidrag: 950 kr

Utgifter:

Hyra: 4300 kr
    Räkningar: ca 500 kr
    Mat: ca 1500-2000 kr