• FruLidgren

Räknesånger?

Nån som har nåt bra tips på roliga räknesånger? Har sjungit 10 små indianer i en evighet nu!

Gärna med lite högre tal!

♥Tess♥Micke=Elias♥ www.nogg.se/lillfisen
  • Svar på tråden Räknesånger?
  • Niinaaa

finns ju nån med elefanter som balanserar....

• Niinaaa

En elefant balanserade på en liten liten spindeltrååd de tyckte han var så intresant så han gick och hämtade en annan elefant

Två elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååd de tyckte dom var så intresant så dom gick och hämtade en annan elefant

Tre elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååd de tyckte dom var så intresant så dom gick och hämtade en annan elefant

Fyra elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååd de tyckte dom var så intresant så dom gick och hämtade en annan elefant

100 elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååd de tyckte domvar så intresant så dom gick och hämtade en annan elefant

1000 elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååd, men tråden var så jätte tunn så att den brast och alla elefanterna dom ramla ner pladask

• Annamaja

5 små apor hoppade i sängen, en ramla ner och slog sitt lilla huvud mamma ringde doktorn, doktorn svara. Inga små apor i sängen får vara.

4 små apor hoppade i sängen, en ramla ner och slog sitt lilla huvud mamma ringde doktorn , doktorn svara. Inga små apor i sängen får vara.

(fortsätter så ner till 1)

Finns även rörelser till denna.

• Nika

VI har också en räkne ramsa:
    Ett och två... killa tå ("nyp" i tårna)
    Tre och fyra...killa myra ("kryp" med fingrarna på benen)
    fem och sex...äta kex (låtsas äta på ett kex)
    sju och åtta...killa råtta (kittla på mage och rygg)
    nio, tio...tio tår...kom så går vi ut och går (gör gårörelser med barnens fötter...alt. låt stora barn stampa i golvet)

Brukar upskattas här hemma...

• violis

sista verserna på 5 små apor

En stor mamma hoppade i sängen hon trilla ner och slog sitt stora huvud barnen ringde doktorn och doktorn svara."inga stora mammor i sängen får vara"
    (brukar vara populär hos barnenSkrattande)

Inga apor hoppade i sängen,sängen fick va´stilla inga apor trilla.ingen ringde doktorn,doktorn slapp svara,mamma hon krama 5 apor rara.

Fem fina fåglar satt på en gren ,en ramla ner så var de bara 1-2-3-4 fåglar kvar

fyra fina fåglar satt på en gren ,en ramla av så var det bara 1-2-3- fåglar kvar.......

En fin fågel satt på en gren den ramla av så var det bara grenen kvar.

(håll upp 5 fingrar,ta ner ett finger och räkna på de andra,sista versen håll upp ett finger och när du tagit ner det så håller du upp armen vågrätt framför dig på "så var det bara grenen kvar"

• Sara E

Vi har en hund från "frecher prince" (eller vad det heter). Den sjunger denna:

"Ett två tre fyr fem, sex sju, åtta nio, hjälp mig räkna upp till tio,
    Ett två tre fyr fem, sex sju, åtta nio, tio tio tio, ett två tre."

svårt att förklara melodin

♥Oscar 11/2-07♥
  • lillamy68

En och två och tre indianer
    Fyra fem och sex indianer
    Sju och åtta och nio indianer
    Tio små indianer

Alla har dom fjädrar på huvet
    Alla har dom pil och båge
    Alla var dom stora och starka
    För björnen skulle dom ta

Ssschh nu hör jag hur det knakar
    Ssschh nu hör jag hur det brakar
    Sssch nu hör jag hur det knakar
    För nu kommer björnen fram

En och två och tre indianer
    Fyra fem och sex indianer
    Sju och åtta och nio indianer
    Tio indianer sprang hem

Sången har också rörelser!

• lillamy68
    lillamy68 skrev 2007-10-13 14:38:00 följande:
    En och två och tre indianerFyra fem och sex indianerSju och åtta och nio indianerTio små indianerAlla har dom fjädrar på huvetAlla har dom pil och bågeAlla var dom stora och starkaFör björnen skulle dom taSsschh nu hör jag hur det knakarSsschh nu hör jag hur det brakarSssch nu hör jag hur det knakarFör nu kommer björnen framEn och två och tre indianerFyra fem och sex indianerSju och åtta och nio indianerTio indianer sprang hemSången har också rörelser!
    Hoppsan! Såg nu först att du har sjungit den i en evighet!
  • HanneH

Det som var med i "fem myror år fler än fyra elefanter", där man bara sjunger siffror upp till 20. Den gillar min dotter.

Svar på tråden Räknesånger?