Räknesånger?
Nån som har nåt bra tips på roliga räknesånger? Har sjungit 10 små indianer i en evighet nu!
Gärna med lite högre tal!
Nån som har nåt bra tips på roliga räknesånger? Har sjungit 10 små indianer i en evighet nu!
Gärna med lite högre tal!
finns ju nån med elefanter som balanserar....
En elefant balanserade på en liten liten spindeltrååd de tyckte han var så intresant så han gick och hämtade en annan elefant
Två elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååd de tyckte dom var så intresant så dom gick och hämtade en annan elefant
Tre elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååd de tyckte dom var så intresant så dom gick och hämtade en annan elefant
Fyra elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååd de tyckte dom var så intresant så dom gick och hämtade en annan elefant
100 elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååd de tyckte domvar så intresant så dom gick och hämtade en annan elefant
1000 elefanter balanserade på en liten liten spindeltrååd, men tråden var så jätte tunn så att den brast och alla elefanterna dom ramla ner pladask
Den hade jag helt glömt bort! Tack!
5 små apor hoppade i sängen, en ramla ner och slog sitt lilla huvud mamma ringde doktorn, doktorn svara. Inga små apor i sängen får vara.
4 små apor hoppade i sängen, en ramla ner och slog sitt lilla huvud mamma ringde doktorn , doktorn svara. Inga små apor i sängen får vara.
(fortsätter så ner till 1)
Finns även rörelser till denna.
VI har också en räkne ramsa:
Ett och två... killa tå ("nyp" i tårna)
Tre och fyra...killa myra ("kryp" med fingrarna på benen)
fem och sex...äta kex (låtsas äta på ett kex)
sju och åtta...killa råtta (kittla på mage och rygg)
nio, tio...tio tår...kom så går vi ut och går (gör gårörelser med barnens fötter...alt. låt stora barn stampa i golvet)
Brukar upskattas här hemma...
sista verserna på 5 små apor
En stor mamma hoppade i sängen hon trilla ner och slog sitt stora huvud barnen ringde doktorn och doktorn svara."inga stora mammor i sängen får vara"
(brukar vara populär hos barnen)
Inga apor hoppade i sängen,sängen fick va´stilla inga apor trilla.ingen ringde doktorn,doktorn slapp svara,mamma hon krama 5 apor rara.
Fem fina fåglar satt på en gren ,en ramla ner så var de bara 1-2-3-4 fåglar kvar
fyra fina fåglar satt på en gren ,en ramla av så var det bara 1-2-3- fåglar kvar.......
En fin fågel satt på en gren den ramla av så var det bara grenen kvar.
(håll upp 5 fingrar,ta ner ett finger och räkna på de andra,sista versen håll upp ett finger och när du tagit ner det så håller du upp armen vågrätt framför dig på "så var det bara grenen kvar"
Vi har en hund från "frecher prince" (eller vad det heter). Den sjunger denna:
"Ett två tre fyr fem, sex sju, åtta nio, hjälp mig räkna upp till tio,
Ett två tre fyr fem, sex sju, åtta nio, tio tio tio, ett två tre."
svårt att förklara melodin
En och två och tre indianer
Fyra fem och sex indianer
Sju och åtta och nio indianer
Tio små indianer
Alla har dom fjädrar på huvet
Alla har dom pil och båge
Alla var dom stora och starka
För björnen skulle dom ta
Ssschh nu hör jag hur det knakar
Ssschh nu hör jag hur det brakar
Sssch nu hör jag hur det knakar
För nu kommer björnen fram
En och två och tre indianer
Fyra fem och sex indianer
Sju och åtta och nio indianer
Tio indianer sprang hem
Sången har också rörelser!
kalle kamel har fem pucklar
Det som var med i "fem myror år fler än fyra elefanter", där man bara sjunger siffror upp till 20. Den gillar min dotter.