• Laddad

Tapetsera på masonitskiva

Vi ska tapetsera om hemma. Den tapet som sitter idag, sitter väldigt dåligt så den måste bort. Under den sitter en masonitskiva, hyffsat slät och fin faktiskt. Min fråga är om mn kan tapetsera direkt på den eller omd et kommer att se fult ut? Hur har ni gjort? Ska jag sätta upp någon papp mellan?

• Svar på tråden Tapetsera på masonitskiva
  • Annamaja

du måste i alla fall spakla och slipa så du får bort alla ojämnheter. Det syns lätt igenom. och sen finns det speciell tejp (kommer inte ihåg vad den heter just nu) som man tejpar eventuella skarvar mellan plattorna med innan man spaklar

• Liten Milla

Ja skulle grundmåla under oxå för att vara på den säkra sidan.Då har du gjort allt du kunnat

• limmelime

grundmåla med en oljefärg först.
    spackla o slipa ojämnheter.
    köp skarvremsor (inte TEJP, det är pappersremsor på rulle) o sätt i alla skarvar.

lycka till!

• Laddad

vad mycket tråkigt förarbete. Men det är väl lika bra att göra det riktigt rån början så man slipper göra om det.

• jassikan

Jag hade satt upp gips.
    Vi har ett hus från -65 med en del masonitväggar på övervåningen. Sedan har de satt papp på och sedan tapet. Tapeten har spruckit i flera skarvar eftersom masoniten rört på sig.

• limmelime

jassikan: de e därför man bör grundmåla först, så inte masoniten ska röra på sig.

Svar på tråden Tapetsera på masonitskiva