Hjälp ! Magsår/magkatarr !
Någon mer än jag som fått diagnosen magkatarr ? finns det något man kan äta eller göra för att det ska försvinna fortare ?
Någon mer än jag som fått diagnosen magkatarr ? finns det något man kan äta eller göra för att det ska försvinna fortare ?
Silicea Kiselgel är super mot magkatarr. Finns på hälsokosten. Kolla även denna sidan www.vitaminvaruhuset.se/shop/
Japp, jag har fått Losec Mups utskrivet av läkaren. De kostar 800 spänn för 100 tabletter och går inte på högkostnadsskyddet! Dyrt men värt varnenda krona för jag hade inte överlevt utan dem!
Tack för tipsen ! Fick tid hos BM idag kl 15 så vi får se vad hon säger. Blir det inget recept så blir det hälsokosten
tror jag har det, ska ta upp det med min bm imån..hur får man veta att det är det man har?
Jag har bara fått det konstaterat av min skolsköterska en gång i tiden (har typ kronisk magkatarr), och då beskrev jag bara hur det kändes i magen (svidande efter mat och/eller illamående om man inte ätit på länge).
Fick beskrivet ganska bra vad som händer när man har magkatarr och varför man får det. Det finns små flimmerhår i magsäcken som skyddar själva väggen på magsäcken. När man har magkatarr har dessa små flimmerhår börjat frätas bort av magsyrorna (eftersom man får för surt ph-värde i magsäcken pga obalans). När håren är helt borta börjar syrorna att fräta på själva väggen, och det är då man får magsår. Därför är det ju viktigt att man försöker sköta sig och "mota Olle i grind".
Det finns ju receptfria tabletter att köpa på apoteket (Novalucol, Gaviscon osv) som gör magsyrorna mindre sura, s.a.s., och förhindrar frätningen. Det jag har testat som har hjälpt bäst är Silicagel, för då känner man verkligen omedelbar lindring. Som bomull kring hjärtat! Däremot smakar det illa, men det är helt klart värt en sekunds dålig smak i munnen.
jag tror banne mej jag har det. Haft MYCKET problem med min mage sen länge tillbaka..och sen ca 2år tillbaka så har jag haft extremt mycket brännande känsla i magen..gör så ont att jag ofta spyr.
men fan vad arg jag blir på läkarna som inte fattar att kanske är detta jag har då.
åt novalucol när jag var gravid sisst och dom hjälpte inte..eller jo i 5min sen knapra jag mer.
kan inte ritkigt äta dom längre..lite fobi mot just dom..hehe.
alla dom du räkna upp där..är dom ok att äta när man är gravid?
tack för alla dina tips!
japp det låter verkligen som att det är det jag har.
Känner igen det där att magen vill ha mat ofta.
jobbigt att jag hela tiden är sugen på äpple nu..typiskt. hehe