• Dolly Parton

Hjälp ! Magsår/magkatarr !

Någon mer än jag som fått diagnosen magkatarr ? finns det något man kan äta eller göra för att det ska försvinna fortare ?

• Svar på tråden Hjälp ! Magsår/magkatarr !
  • embas

Japp, jag har fått Losec Mups utskrivet av läkaren. De kostar 800 spänn för 100 tabletter och går inte på högkostnadsskyddet! Dyrt men värt varnenda krona för jag hade inte överlevt utan dem!

• Dolly Parton

Tack för tipsen ! Fick tid hos BM idag kl 15 så vi får se vad hon säger. Blir det inget recept så blir det hälsokosten

• Camellis
    Liten Mjau skrev 2007-10-04 10:57:33 följande:
    Silicea Kiselgel är super mot magkatarr. Finns på hälsokosten. Kolla även denna sidan www.vitaminvaruhuset.se/shop/
    Skriver undet på det här inlägget!

Dessutom ska man undvika att äta sura saker (äpplen, druvor osv), man brukar ofta känna vad magen inte gillar. Alltför mycket stekt mat är heller inte bra. Tänk skonkost överhuvudtaget. Bananer och hårdbröd brukar vara såna där perfekta saker att peta i sig när det svider för mycket (förutom hälsokostpreparatet ovan). Kaffe är ju bannlyst, likaså apelsinjuice.

Hoppas du får bukt med det!
    Mamma till Anton (-99), Hugo (-06) med pyre i magen (bf 2/2 -08)
  • Camellis
    yaaniz skrev 2007-10-04 13:34:25 följande:
    tror jag har det, ska ta upp det med min bm imån..hur får man veta att det är det man har?

Jag har bara fått det konstaterat av min skolsköterska en gång i tiden (har typ kronisk magkatarr), och då beskrev jag bara hur det kändes i magen (svidande efter mat och/eller illamående om man inte ätit på länge).

Fick beskrivet ganska bra vad som händer när man har magkatarr och varför man får det. Det finns små flimmerhår i magsäcken som skyddar själva väggen på magsäcken. När man har magkatarr har dessa små flimmerhår börjat frätas bort av magsyrorna (eftersom man får för surt ph-värde i magsäcken pga obalans). När håren är helt borta börjar syrorna att fräta på själva väggen, och det är då man får magsår. Därför är det ju viktigt att man försöker sköta sig och "mota Olle i grind".

Det finns ju receptfria tabletter att köpa på apoteket (Novalucol, Gaviscon osv) som gör magsyrorna mindre sura, s.a.s., och förhindrar frätningen. Det jag har testat som har hjälpt bäst är Silicagel, för då känner man verkligen omedelbar lindring. Som bomull kring hjärtat! Däremot smakar det illa, men det är helt klart värt en sekunds dålig smak i munnen.

• yaaniz

jag tror banne mej jag har det. Haft MYCKET problem med min mage sen länge tillbaka..och sen ca 2år tillbaka så har jag haft extremt mycket brännande känsla i magen..gör så ont att jag ofta spyr.

men fan vad arg jag blir på läkarna som inte fattar att kanske är detta jag har då.
    åt novalucol när jag var gravid sisst och dom hjälpte inte..eller jo i 5min sen knapra jag mer.
    kan inte ritkigt äta dom längre..lite fobi mot just dom..hehe.

alla dom du räkna upp där..är dom ok att äta när man är gravid?

• Camellis
    yaaniz skrev 2007-10-04 14:45:39 följande:
    jag tror banne mej jag har det. Haft MYCKET problem med min mage sen länge tillbaka..och sen ca 2år tillbaka så har jag haft extremt mycket brännande känsla i magen..gör så ont att jag ofta spyr.men fan vad arg jag blir på läkarna som inte fattar att kanske är detta jag har då.åt novalucol när jag var gravid sisst och dom hjälpte inte..eller jo i 5min sen knapra jag mer.kan inte ritkigt äta dom längre..lite fobi mot just dom..hehe.alla dom du räkna upp där..är dom ok att äta när man är gravid?
    Ja, de enda jag har hört specifikt att man inte ska äta när man är gravid är Novalucid. Annars går det säkert att höra med personalen på apoteket, de borde kunna kolla upp det.
    Men jag rekommenderar verkligen Silicagel, som du kanske har förstått vid det här laget. Kan inte tänka mig att det är någon fara att äta när man är gravid. Hör med personalen (på hälsokosten då)!

När min magkatarr har varit som värst har jag mått så som du gör. Det är viktigt att äta ofta och att hålla sig borta från mat som gör saken värre, s.a.s. (det jag räknade upp ovan). Magkatarr gillar inte en tom mage.
    Konstigt att inte läkarna har kopplat att det kan vara magkatarr. Låter ju som klockren magkatarr ju!
  • yaaniz

tack för alla dina tips!
    japp det låter verkligen som att det är det jag har.
    Känner igen det där att magen vill ha mat ofta.
    jobbigt att jag hela tiden är sugen på äpple nu..typiskt. hehe

Camellis skrev 2007-10-04 15:37:56 följande:
    Ja, de enda jag har hört specifikt att man inte ska äta när man är gravid är Novalucid. Annars går det säkert att höra med personalen på apoteket, de borde kunna kolla upp det. Men jag rekommenderar verkligen Silicagel, som du kanske har förstått vid det här laget. Kan inte tänka mig att det är någon fara att äta när man är gravid. Hör med personalen (på hälsokosten då)!När min magkatarr har varit som värst har jag mått så som du gör. Det är viktigt att äta ofta och att hålla sig borta från mat som gör saken värre, s.a.s. (det jag räknade upp ovan). Magkatarr gillar inte en tom mage. Konstigt att inte läkarna har kopplat att det kan vara magkatarr. Låter ju som klockren magkatarr ju!
  • Camellis
    yaaniz skrev 2007-10-04 15:46:36 följande:
    tack för alla dina tips!japp det låter verkligen som att det är det jag har. Känner igen det där att magen vill ha mat ofta.jobbigt att jag hela tiden är sugen på äpple nu..typiskt. hehe
    Ja, så var det för mig när jag mådde illa i början av denna graviditet. Ville så gärna ha sura gröna äpplen och gröna vindruvor, men det gjorde ju bara saken värre. Magkatarren pendlar för mig. Just nu är det rätt lugnt, känner bara av ibland och kan dricka kaffe och äta saker som man annars inte kan. Men jag märker att ju mer stressad jag är (t.ex. när jag jobbar) desto värre magkatarr får jag. Så föräldraledigheten är perfekt för mig, så att jag får stressa av och komma ikapp med magen.
Svar på tråden Hjälp ! Magsår/magkatarr !