• Anonym (Töntig !?!)

Släktingar vill fira min dotter, men inte på hennes födelsedag !

Hej,
    Måste ha någon utomstående åsikt för detta grämer mig, sambon tycker jag är löjlig, men det tycker faktiskt inte jag !

Dottern fyller 1 år på en vardag, då vill släktingarna att vi har kalas på helgen istället.
    Jag vill inte det, hon fyller faktiskt bara 1 år en gång och på den speciella dagen. Då vill inte jag ha kalas 2 dar tidigare för då är det ju faktiskt inte hennes födelsedag.

Är jag överlöjlig eller finns det någon som förstår hur jag tänker ?

Tacksam för svar !

• Svar på tråden Släktingar vill fira min dotter, men inte på hennes födelsedag !
  • Mia83

Ert barns 1-årsdag är viktigast i världen för er, men det är inte lika stort för alla andra.
    I vår familj firar vi alltid på en helg så att folk inte ska behöva stressa på kalas på vardagskvällar när de är trötta efter jobbet.
    Ni får väl fira henne själva på födelsedagen och låta de andra fira henne på helgen.

• Cluedo

Jag tycker nog att du tar det lite väl "hårt". Ni kan väl fira henne på vardagen och så firar släkten henne på helgen. det är ju rätt vanligt att man gör så. Så har vi alltid gjort....
    Det är ju enklare för folk att komma under helgen och då är de "piggare" och gladare och behöver kanske inte stressa hem osv...

Men alla gör ju som de tycker, men fira henne stort på födelsedagen och bjud hem de andra på helgen. Då blir de "flesta" nöjda och din ettåring förstår ju ändå inte så himla mycket av födelsedagar ännu...
    Se det som om hon får fira två gånger med paket istället...

Lycka till

• fruis

Både och, jag kan förstå känslan du har. "Krävde" själv att få fira min ettåring fast hela släkten var på semester utomlands. De bad att få fira innan för att slippa behöva ta med sig paket. Jag sade att jag ville fira där nere för det var då han fyllde år. Paketen kunde de gott lämna hemma tyckte jag men nog skulle vi ha kalaset på den riktiga dagen (nästan, blev dagen innan av praktiska skäl).

Det är lite löjligt eftersom ni ju kan fira själva på den riktiga födelsedagen och sedan ha ett kalas på helgen men visst, jag förstår känslan.

• AnneSophie

Eftersom de flesta har ett eget liv (jobb, möten, skola, aktiviteter etc etc) så är det helt begripligt att andra föredrar kalas på helgen.
    Dottern är bara ett år, även om det känns gigantiskt för dig, så spelar det NOLL roll för dottern om hon firas av alla släktingar på sin födelsedag eller ett par dagar senare.
    En annan sak är det kanske när hon blir äldre, medveten om födelsedagen och själv tycker att det är viktigt att firas på rätt dag.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Dessie

Jag säger samma som Mia83 - när våra barn fyller år på en vardag så firar vi bara vi 4 i familjen.
    Sedan har vi kalas för "alla andra" på lördagen eller söndagen - just för att man är trött & stressad när man kommer hem från jobbet; visst, det finns de som jobbar helg oxå..............

• susye

Vi firar också alltid på en helg eller möjligen en fredagskväll. Man kan ju i nte tvinga folk att komma mitt i veckan då de jobbar o allt o kanske har barn som måste i säng

• AnTiMiFi

Förstår hur du tänker och håller delvis med, 1-årsdagen ÄR speciell absolut,, MEN det är svårare att få ihop det med kalas under vardagarna man jobbar,aktiviteter,etc så det är lättare att ses på helgen.I min familj så tar vi firandet på helgen det är smidigast.

• Felicia6

I min släkt firar vi alltid på helgerna, eftersom man då kan ta mer tid till den som fyller år i stället för att trycka in ett kalas en vardag då folk jobbar o har tusen andra saker.

Därför tycker jag att du överreagerar lite då du blir upprörd över en sån sak. ni i eran nya lilla familj kan ju fira lite speciellt på födelsedagen och så tar ni stora kalaset på helgen?
    Så gör man ju då barnen blir lite äldre oxå så det är ju inget ovanligt

57 dagar kvar till vi åker till Khao Lak :D
  • Flindran

Det är väl inte konstigt att fira med släktingarna på helgen, det är en självklarhet i vår familj, när folk jobbar till klockan fem på vardagar är det väl inte så kul att stressa iväg på kalas.
    Ni kan väl fira er dotter själva på hennes fördelsedag och sedan ta släkten på helgen?

• Anonym (Töntig !?!)

Jag tror att hela grejen är den att i vår familj har vi alltid firats på våra födelsedagar ung som gammal, men nu bor jag 60 mil från "min" familj och sambons familj brukar väl fira på helgerna.

Svar på tråden Släktingar vill fira min dotter, men inte på hennes födelsedag !