• Lishon

Uppvärmning av gammalt hus

Ni som har gamla hus med källare vad har ni för uppvärmningssystem?? Gamla källare har ju en benägenhet att bli fuktiga. Är det bäst att elda med ved eller pellets för att hålla källaren torr samt att få ordentlig vetilation eller går det lika bra med elpatron eller jordvärme/bergvärme. Hur har ni gjort och varför??

• Svar på tråden Uppvärmning av gammalt hus
  • Stolt Farssa

Vårat hus (som vi hyr) är visserligen inte gammalt (byggt 1991) men vi har golvvärmeslingor i källarvåningen.
    F.ö. skulle nog jag fixa till så ventilation funkar ordentligt.
    Kanske någon enklare modell av frånluftsvärmepump. kolla på IVT eller liknande vad som kan finnas.
    Eller vanliga PAX fläktar på något sätt..

• AnTiMiFi

Det beror på hur gamla hus du menar? vi bor i ett hus från 1956 m källare vi har dränerat runt om. Samt ser till att det inte står för mkt grejjer efter väggar och så i källaren och hålla rent och snyggt även där "nere" vi eldar med pellets + braskamin i v-rummet på entreplan det funkar bra för oss.Vi har inte det där fuktiga i källaren (kan tillägga att i tvättstugan har vi även en luftrenare).

• Bondbruden

Vi har ett hus från 66 med källare. Vi bytte oljepannan mot en modern vedpanna med ackumulatortankar. Billig i drift, men ganska dyr investering (ca 100 000). Känner inte att vi behöver spara på värme så vi har det varmt och gott nere i källaren. Pannan gör också att ventilationen fungerar bättre än den annars skulle ha gjort.

• Lishon

Vårt hus är från 1938 och det är en fuktig betongkällare. Det har aldrig dränerats om så det ska vi göra till våren. Vi har även tänkt att köpa en luftavfuktare och ställa där nere. Skorstenen har för närvarande eldningsförbud och det kostar en del att åtgärda. Om vi ska ha bergvärme i framtiden vill vi inte lägga pengar på skorstenen nu utan kör hellre med elpatron så länge. Men frågan är om man BÖR elda i så gamla hus för att de ska må bra eller om det går lika bra med bergvärme? Alternativet kan ju då vara att ha avfuktare och nåt element i källaren men räcker det?

Vad har ni för luftrenare?

Hur funkar det för er med Pellets? Är det bökigt att fixa med och förvara? Den där pelletsfickan, är den stor eller får man plats med den i källaren? (beror på hur stor källare givetvis men ändå).

AnTiMiFi skrev 2007-10-04 15:54:43 följande:
    Det beror på hur gamla hus du menar? vi bor i ett hus från 1956 m källare vi har dränerat runt om. Samt ser till att det inte står för mkt grejjer efter väggar och så i källaren och hålla rent och snyggt även där "nere" vi eldar med pellets + braskamin i v-rummet på entreplan det funkar bra för oss.Vi har inte det där fuktiga i källaren (kan tillägga att i tvättstugan har vi även en luftrenare).
  • Lishon

Aha! Så ni valde vedpanna istället för bergvärme fastän det blev lika dyrt nästan. Varför? Gick det inte att få bergvärme eller var det för att huset mår bättre av vedeldningen?

Bondbruden skrev 2007-10-04 15:57:49 följande:
    Vi har ett hus från 66 med källare. Vi bytte oljepannan mot en modern vedpanna med ackumulatortankar. Billig i drift, men ganska dyr investering (ca 100 000). Känner inte att vi behöver spara på värme så vi har det varmt och gott nere i källaren. Pannan gör också att ventilationen fungerar bättre än den annars skulle ha gjort.
  • AnTiMiFi

Aclimat heter luftrenaren man byter filter i den ibland bara,pellets köper vi på 16 kilos säckar sen staplar vi dem i pannrummet lite plock är det men man sparar pengar jämfört mot olja som vi hade de första åren vi bodde här.Vi är väldigt nöjda med pelletseldning man får ju sota ur pannan men vi köpte en grovis som man kopplar till vanliga dammsugaren och det funkar bra.

• Lishon

Ok. Vad är luftrenaren till för? Hur ofta får man sota ur pannan? Hur stor är den där pelletsfickan och var har ni placerat den? Vad kostar pelletsen? Varför valde inte ni bergvärme som sägs vara det mest ekonomiska idag? 1000 frågor

AnTiMiFi skrev 2007-10-04 16:16:56 följande:
    Aclimat heter luftrenaren man byter filter i den ibland bara,pellets köper vi på 16 kilos säckar sen staplar vi dem i pannrummet lite plock är det men man sparar pengar jämfört mot olja som vi hade de första åren vi bodde här.Vi är väldigt nöjda med pelletseldning man får ju sota ur pannan men vi köpte en grovis som man kopplar till vanliga dammsugaren och det funkar bra.
  • AnTiMiFi

Luftrenaren/avfuktaren har vi ju i tvättstugan den slår jag på när jag har hängt tvätt den ska göra att det inte blir så fuktigt inne i rummet det är ju en slags fläkt med fuktfiler i tvätten ska torka bättre samt lukta godare hihi (tror jag) Maken sotar ur var 14 dag men det finns de som måste göra det varje vecka finns ju olika modeller.Det är som en stor behållare som man häller pelletssäcken i, sen matar ett rör fram pellets till själva brännaren det ryms ca 5 säckar och det är 16 kilo i varje så det sköter sig ju självt sen,en pall med pellets betalar vi 2.200 kr för då kommer den hem till garageuppfarten på vintern räcker det 6 veckor men då eldar vi även i braskaminen sen beror det ju på hur många kvadrat man ska värma upp.På sommaren eldar vi endast för varmvattnets skull inga element är på då räcker ju en pall längre. Vårt hus är på 115 kvadrat+ källaren på 85, att vi inte tog bergvärme beror nog mest på att det är en så stor utgift, pelletsanläggningen gick på 30 000.

• Jessie Foxx

Vi har ett hus som är byggt -30 och vi har elpanna, men den är inte på förutom till varmvattnet. . Vi värmer upp huset med en spiskasett som vi köpte precis.

|-Gwen Stefani Sthlm Globen 10/10-| [Cause I Ain´t No Hollaback Girl]
  • Lishon

Jaha så det var en avfuktare ni hade. Hur många säckar är det på en pall? Ja bergvärme är en stor utgift men för oss skulle pelletsvärme gå på nästan lika mycket då vi måste fixa skorstenen först samt att pannan är gammal så den pajar nog snart den med. Därför funderar jag på vad som är bäst egentligen. Bergvärme blir förstås mer ekonomiskt men man bör kanske elda för husets välmåendes skull. Ekonomiskt i längden det med Vet du nåt om det?

AnTiMiFi skrev 2007-10-04 16:43:28 följande:
    Luftrenaren/avfuktaren har vi ju i tvättstugan den slår jag på när jag har hängt tvätt den ska göra att det inte blir så fuktigt inne i rummet det är ju en slags fläkt med fuktfiler i tvätten ska torka bättre samt lukta godare hihi (tror jag) Maken sotar ur var 14 dag men det finns de som måste göra det varje vecka finns ju olika modeller.Det är som en stor behållare som man häller pelletssäcken i, sen matar ett rör fram pellets till själva brännaren det ryms ca 5 säckar och det är 16 kilo i varje så det sköter sig ju självt sen,en pall med pellets betalar vi 2.200 kr för då kommer den hem till garageuppfarten på vintern räcker det 6 veckor men då eldar vi även i braskaminen sen beror det ju på hur många kvadrat man ska värma upp.På sommaren eldar vi endast för varmvattnets skull inga element är på då räcker ju en pall längre. Vårt hus är på 115 kvadrat+ källaren på 85, att vi inte tog bergvärme beror nog mest på att det är en så stor utgift, pelletsanläggningen gick på 30 000.
  • kattfoten

Vi har hus från 1936. Pelletspanna (ca 50 000kr.) Är inte nöjda... Priserna har stigit med flera tusen i årskostnad, det är ganska mycket jobb, smutsigt och tungt att sota. Vi får inte plast med bulk utan köper pellets på 20 kg säckar. Årsförbrukning ca 4 ton = totalkostnad ca 17 000:-/år (105 kvm + hel källare, som inte värms upp mycket alls). Tänk på att skorstenen ska sotas 3-4 gånger/år - kostar pengar. Dessutom tillkommer obligatoriska brandskyddskontroller som också kostar pengar. Dessutom bör man montera bort brännaren och lämna in på service vartannat år.... Summa summarum - DYRT!

Önskar nu att vi tagit bergvärme istället - då hade man sluppit bry sig...

Vi har även installerat en kamin i öppna spisen (det rekommenderas däremot).

Källaren ska inte bli förstörd (pellets värmer förresten inte så mycket som ved - mkt lägre rökgastemperaturer). Huvudsaken är att man sätter på en kåpa på skorstenen så att den inte kommer in fukt uppeifrån. Rekommenderar en luftavfuktare (vi har woods och är supernöja) till källaren.

• Vaniljmamman
    Lishon skrev 2007-10-04 16:05:33 följande:
     Men frågan är om man BÖR elda i så gamla hus för att de ska må bra eller om det går lika bra med bergvärme?
    Jag kan berätta vad vår besiktningsman sa till oss angående detta med att sluta elda i gamla hus , näe man tex installerar bergvärme ...

1. dessa gamla hus är byggda med hela träväggar till skillnad mot dagens hus som vanligtvis har ett "skelett" av trä. Så nya å gamla hus fumgerar lite olika

2. När man slutar elda i gamla hus kan de beroende på sin konstruktion bli RIKTIGT sjuka!!!
    Även om man byter system ska man fortsätta att elda så stocken blir uppvärmd ett par ggr per vecka!

3. Om man inte eldar så riskerar man fukt och i värsta fall mögel......angrepp beroende på att man slutat elda  kan gå snabbt, har man otur på under ett år. Oftast är det vinden som blir angripen först.....

4. Vi har fått rådet att elda i öppna spisen 2 ggr per vecka under den kalla årstiden för att hålla huset i bra kondition, då det en gång är byggt för att eldas i. så ska man fortsätta göra det.
    Inte heller ska man köra med lägre värme på natten, utan hålla en jämn temperatur.

Dessa råd fick vi och jag tror säkert att det finns många olika åsikter i ämnet!
    Vad har ni andra hört???
    dela med er av vad ni kan!
    http://hoppetossadesign.webblogg.se/#
  • Vaniljmamman

alltså det ena utesluter ju inte det andra....
    även om man byter till tex bergvärme så kan man ju fortsätta elda i tex öppen spis eller installera en kamin.

http://hoppetossadesign.webblogg.se/#
  • Stumpan2

vårt hus är från -39/40 och vi kör med pellets. lite bökigt med säckarna och lite krångel i början med brännaren, men annars är vi nöjda.

• Bondbruden

Lishon: Vi valde vedpanna helt frivilligt (de flesta av grannarna har bergvärme så det skulle nog inte ha varit något problem) av dessa orsaker:

* Vi tror att huset mår bättre av att eldas då det är självdragsventilation och källare

* Vi tror att elpriset kommer att fortsätta att gå upp, det är bara att titta på vad elpriset kostar nere på kontinenten. Dessutom kommer ökade problem med växthuseffekten att göra el dyrare (iom att kolkraftverk måste fixa sina koldioxidutsläpp)

* Vi är inte rädda för det lilla extra jobb som det innebär, eldning, 10 min om dagen på vintern, en gång i veckan om sommaren, samt sotning var 7:e eldning som tar ca 15 min.

* Ved är billigare och vi vill inte behöva snåla med värmen.

Vi funderade på pellets men det är tveksamt om det skulle ha funkat med vår gamla oljepanna och om man skulle ha bytt till en ny pelletsanläggning skulle priset bli ungefär detsamma som för en vedanläggning men med minst dubbelt så dyr driftskostnad.

• Lishon

Ja det har du alldeles rätt i. Vi har hört om många som har Pellets och ångrar sig. Vi kommer nog att installera jordvärme då vi har mycket mark att använda till det. För att hålla skorstenen varm och för att få ventilation installerar vi en öppen spis och i källaren sätter vi ett extra element och en avfuktare. Hoppas det blir bra. Tills att allt detta är fixat vill vi nog kunna elda så vi slammar nog skorstenen ändå så vi kan vedelda i vinter så att huset blir glad. Tack alla!! Fortsätt gärna att komma med fler inlägg för jag behöver lära mig en del .

Vaniljmamman skrev 2007-10-04 19:27:19 följande:
    alltså det ena utesluter ju inte det andra....även om man byter till tex bergvärme så kan man ju fortsätta elda i tex öppen spis eller installera en kamin.
  • irrblosset

Vårt hus är från 1929.
    Det är nydränerat och nyss installerat bergvärme.
    Skillnaden i pengar är enorm jämfört mot förr, då huset värmdes upp med först olja och sen el.
    Vi har ytterst lite "fjös" i apparaten där nere i källaren. Bara lite kräm räcker liksom
    Helt otroligt vilken effekt lite bergvärme ger.
    Sen eldar jag kaminen två gånger varje dag nu när det blivit lite kallare ute. Vi har det alltså ganska varmt och skönt hemma för tillfället
    Däremot är jag lite av åsikten att bor man i hus, och då speciellt ett gammalt hus, får man nog fint räkna med att gå i tofflor och kofta på vintern. Om man inte vill ruinera sig i värmekostnader alltså

• Lishon

Låter bra. Vet du om jordvärme är lika bra som bergvärme? Ja man har det nog lite kallare i hus än i lägenhet så tofflor och kofta blir det absolut. Vi har golvvärme i lägenheten så barnen kryper utan byxor men det lär det väl bli mindre av antar jag .

irrblosset skrev 2007-10-05 16:17:06 följande:
    Vårt hus är från 1929.Det är nydränerat och nyss installerat bergvärme.Skillnaden i pengar är enorm jämfört mot förr, då huset värmdes upp med först olja och sen el. Vi har ytterst lite "fjös" i apparaten där nere i källaren. Bara lite kräm räcker liksom Helt otroligt vilken effekt lite bergvärme ger.Sen eldar jag kaminen två gånger varje dag nu när det blivit lite kallare ute. Vi har det alltså ganska varmt och skönt hemma för tillfället Däremot är jag lite av åsikten att bor man i hus, och då speciellt ett gammalt hus, får man nog fint räkna med att gå i tofflor och kofta på vintern. Om man inte vill ruinera sig i värmekostnader alltså
  • familjen K

Vi bor i ett hus byggt -39 vi valde mellan pellets+ solfångare och bergvärme.

Vi frågade flera olika energirådgivare om tips och råd, både ekonomiska sådana men även råd angående vad som är bäst för att huset ska "må bra".

Alla rådgivare ansåg att pellets+ sol var det bästa för vårt hus, vilket vi valde.

Kostnaden blev ungefär det samma som för bergvärme (liiite billigare med vårt alternativ. Vi har även braskamin.

Vi är absolut nöjda, har plats för att bygga bulkförråd, och har redan sett stor skillnad på energikostnaderna, vi betalar nästintill ingen el mer än hushållselen under våren/sommaren tack vare solfångarna, det går då självklart nästintill ingen pellets alls, endast som stöd.

Lycka till vad ni än väljer

• Lishon

Det blir nog jordvärme men även solfångare i framtiden.
    familjen K skrev 2007-10-05 17:14:11 följande:

Vi bor i ett hus byggt -39 vi valde mellan pellets+ solfångare och bergvärme.Vi frågade flera olika energirådgivare om tips och råd, både ekonomiska sådana men även råd angående vad som är bäst för att huset ska "må bra".Alla rådgivare ansåg att pellets+ sol var det bästa för vårt hus, vilket vi valde.Kostnaden blev ungefär det samma som för bergvärme (liiite billigare med vårt alternativ. Vi har även braskamin.Vi är absolut nöjda, har plats för att bygga bulkförråd, och har redan sett stor skillnad på energikostnaderna, vi betalar nästintill ingen el mer än hushållselen under våren/sommaren tack vare solfångarna, det går då självklart nästintill ingen pellets alls, endast som stöd.Lycka till vad ni än väljer
Svar på tråden Uppvärmning av gammalt hus