• leson76

Blod kvar i livmodern efter kejsarsnitt!!?

Var hos doktorn idag, på grund av smärta i magen och förhöjd kroppstemperatur OCH fick förklarat för mig (så gott jag kunde förstå) att jag hade blod kvar i livmodern.

Förvärrades min smärta och febern blev högre så skulle jag återkomma men..vad innebär det igentligen att ha blod kvar i livmodern, efter kejsarsnitt?

• Svar på tråden Blod kvar i livmodern efter kejsarsnitt!!?
  • Katie

Att det blivit ett hematom (blåmärkde). Ganska vanligt. Alltså man blöder i vävnaderna så att det bildas en blodansamling, tex i operationsärret. Detta kan sen leda till inflammation.

Ibland punkterar man hematomet och tömmer ut blodet ifall det är mycket som står och inte tömmer sig på egen hand.

• leson76

Katie,
    tack, det verkar som du vet vad du pratar om. Hur vet man om det måste tömmas på blod? De uppmätte blodmängden till 15 mm. Måste de gå in och öppna upp snittet för att tömma? Hemska tanke.

Läkaren nämde något om att jag hade en del åderbråck så det är väl därifrån blödningen kommer. Innebär min ökade kroppstemperatur att det bildats en inflammation?

Haha, Katie förstår om du inte kan svara på alla mina frågor, om du nu inte är läkare förståss. Å andra sidan, har du varit med om samma sak själv kanske du ställt samma frågor.

• Katie

Nja..15 ml är inte mycket. Kollade de med ultaljud eller??

Oftast absorberar kroppen upp blodet på egen hand. Men är det mycket blod kan man bli tvungen att tömma. Det är ju liksom ingen cirkulation i ett hematom så då kan det bli en infektion.

Hematom är ett blåmärke. Tex stöter du i armen i nåt får du ju ett blåmärke, en liten blödning under huden.

Vid ett snitt är det blod som samlats på nåt ställe, nära snittet tex och så har man sytt igen. då blir blodet kvar. En komplikation som är svår att undvika. synns först nån dag efteråt.

Behöver man tömma räcker det oftast med lokalbedövning och så går man in med en nål och aspirerar ut blodet. Beroende på hur stort hematomet är. Annars får man skära.. en del får fruktansvärt ont i sina hematom så dom är glada när det töms ut!

Har inte råkat ut för detta men jobbar som sjuksköterska och har sett detta göras på patienter!

• beibikär

Jag har haft ett sånt hematom efter en op i buken. Det var sjukt, och det satt i länge. VÄÄLdigt länge var det blått och svullet och hårt, men veckorna gick och kroppen sög upp blodet så det behövde aldrig åtgärdas. Fast jag var nog och visade det när jag var rädd att såret på nåt vis kunde ha gått upp eller skulle gå upp pga av hematombildningen.

Lycka till!

Ronjas och Jonatans mamma
Svar på tråden Blod kvar i livmodern efter kejsarsnitt!!?