• FruMansour

Hur var det att ha valp? Behöver lite svar!

Jag har haft hund hela livet. Dock varit utan de senaste 1½ åren. Nu är det dax för valp igen. Var och tittade på en Amstaff idag. Var 12 år sen senast och jag behöver lite hjälp. Minns ju inte hur det var riktigt?

Lite frågor:
    * När kan man börja lämna valpen 10 min/1h/4h?

* Hur länge bör jag ligga på madrassen med valpen efter att jag hämtat honom? Vill ju gärna det för att han ska känna sig trygg och skapa starka band oss emellan.... 1 vecka? 2 veckor?

* Är det viktigt att jag fortsätter med uppfödarens foder?

* När börjar man lära hunden FOT?

Ge mig gärna lite allmänna råd då det känns som att jag ska skaffa valp för första gången.

Tack på förhand!
    Mvh Marie :)

• Svar på tråden Hur var det att ha valp? Behöver lite svar!
  • pajas01

nu är de som jag gjorde sen så är de ju upp till ar och än..

började med att öva att vara ensam hemma efter cirka 3 veckor då den kanske känner sig mer "hemma".. men jag gjorde de tidigt och de har gått hur bra som helst..ökade hela tiden vart efter hon kände sig trygg.. först va de bara till tvättstugan å lite sånt sen lite mer å mer..

jag låg inte på någon madrass meed min hund.. hade henne nedanför i en liten låda med kuddar.. hade armen hos henne tills jag somnade..

jag fortsatte inte med uppfödarens foder..

jag lärde min hund fot efer några månader... gick på en valpkurs och då började vi med de.. kalas bra.. men iofs så hade jag henne mest lös och de funkar än idag väldigt bra.. hade henne lös så ofta som möjligt...¨

detta funkade för mig men sen så får man ju testa som sagt.. hoppas de går bra med hunden =)))

• MissTag

Kul att du blir med valp! =)

Lämna valpen: De första veckorna handlar om att skapa trygghet mellan er så då ska du inte lämna valpen. Sen kan man börja träna så smått med först bara korta stunder på ett par minuter för att sedan öka tiden. Ett bra sätt tycker jag är att lämna valpen i köket och gå och göra nåt annat en stund, eller gå och hämta posten. Huvudsaken är att valpen känner sig trygg och vet att ni kommer tillbaka.

Madrassen: Har faktiskt inte tidigare hört om någon som sover på madrass när man fått hem en valp. Men visst, det skapar nog trygghet. Men jag tror inte det behövs 2 veckor av det. Annars kan man ha korgen bredvid sängen så att du lätt kan stoppa ner en hand till valpen om den piper.

Foder: Jag skulle rekommendera att bibehålla uppfödarens foder i åtminstone ett par månader. Men det går att ställa om valpen men räkna med en veckas omställning, när man sakta för över valpen till det foder man vill ha.

Fot: Först ska du träna kontakt och inkallning med din valp. De två sakerna kommer du ALLTID ha nytta av i din framtida träning. Kontakt kan du träna med att ha en godis i handen men inte ge valpen förrän den söker ögonkontakt med dig, i början får du kanske hjälpa lite med att göra små ljud ifrån dig så att valpen tittar på dig. Jag skulle inte träna fot förrän hunden kan sitta i utgångsposition (vänster sida, nosen framåt) och titta på dig.

Jag önskar dig lycka till med din valp!

• FruMansour
    pajas01 skrev 2007-10-04 20:12:25 följande:
    nu är de som jag gjorde sen så är de ju upp till ar och än.. började med att öva att vara ensam hemma efter cirka 3 veckor då den kanske känner sig mer "hemma".. men jag gjorde de tidigt och de har gått hur bra som helst..ökade hela tiden vart efter hon kände sig trygg.. först va de bara till tvättstugan å lite sånt sen lite mer å mer.. jag låg inte på någon madrass meed min hund.. hade henne nedanför i en liten låda med kuddar.. hade armen hos henne tills jag somnade..jag fortsatte inte med uppfödarens foder..jag lärde min hund fot efer några månader... gick på en valpkurs och då började vi med de.. kalas bra.. men iofs så hade jag henne mest lös och de funkar än idag väldigt bra.. hade henne lös så ofta som möjligt...¨detta funkade för mig men sen så får man ju testa som sagt.. hoppas de går bra med hunden =)))
    Ja jag hade ju alltid min hund lös också, men han gick inte så bra i koppel så det vore ju skönt om de klarar både och.

Tack för svaret!
  • FruMansour
    MissTag skrev 2007-10-04 20:19:33 följande:
    Kul att du blir med valp! =)Lämna valpen: De första veckorna handlar om att skapa trygghet mellan er så då ska du inte lämna valpen. Sen kan man börja träna så smått med först bara korta stunder på ett par minuter för att sedan öka tiden. Ett bra sätt tycker jag är att lämna valpen i köket och gå och göra nåt annat en stund, eller gå och hämta posten. Huvudsaken är att valpen känner sig trygg och vet att ni kommer tillbaka.Madrassen: Har faktiskt inte tidigare hört om någon som sover på madrass när man fått hem en valp. Men visst, det skapar nog trygghet. Men jag tror inte det behövs 2 veckor av det. Annars kan man ha korgen bredvid sängen så att du lätt kan stoppa ner en hand till valpen om den piper. Foder: Jag skulle rekommendera att bibehålla uppfödarens foder i åtminstone ett par månader. Men det går att ställa om valpen men räkna med en veckas omställning, när man sakta för över valpen till det foder man vill ha.Fot: Först ska du träna kontakt och inkallning med din valp. De två sakerna kommer du ALLTID ha nytta av i din framtida träning. Kontakt kan du träna med att ha en godis i handen men inte ge valpen förrän den söker ögonkontakt med dig, i början får du kanske hjälpa lite med att göra små ljud ifrån dig så att valpen tittar på dig. Jag skulle inte träna fot förrän hunden kan sitta i utgångsposition (vänster sida, nosen framåt) och titta på dig.Jag önskar dig lycka till med din valp!
    Tack tack!

Gällande madrassen så är det förmodligen ingen stor skillnad o bara ha handen i korgen som du beskrev. ;) Minns inte vem som sa det till mig. Är ju som sagt så länge sen min förra hund var valp. Har dock en kompis som nyss sovit ett par dagar på madrass bredvid korgen men sen valde hon att plocka upp vovven i sängen. Skulle jag förmodligen också kunna göra om det inte var för min man som INTE vill ha hunden i sängen i alla fall.
  • pajas01

de e så svårt at låta bli att ta upp dem i sängen.. bodde hemma när jag fick min första egna hund och ah jag skötte de där med att ha henne i lådan men sen så skulle mina föräldrar bara låna henne en natt å då hamna hon i sängen.. dem som sa innan att nää inte i sängen.. heheh

• Gnista

Strunta i madrassen och hunden bredvid dig nedanför sängen istället. Då sover du bättre och hunden känner ingen större skillnad så länge du kan nå den med en hand och lugna om den blir orolig. Jag har min ena hund (den andra tycker det är för varmt) i sängen. Supermysigt, men lite grusigt såklart. Detta påverkar inte flockstrukturen på något vis, som vissa påstår.

Börja lämna nån minut (typ hämta posten, slänga sopor) redan första veckan. Se det som helt självklart så kommer det gå finemang. En bra tumregel är 10 min förlängning för varje månad som gång. Tex 8 v nån minut, 12 v 10 min, 14 v 20 min, 16 v 30 min osv. Se till att allt är som vanligt när du lämnar, tex radio och lampor på och att vovven är rastad och framförallt nervarvad! Lämna inte direkt efter du varit ute, då är hunden uppe i varv. Vänta ett tag och lämna sen med självklarhet.

Börja lära in fot på ett lekfullt sätt redan från början! När du är ute och går, ta en godis i vänster hand och belöna när hunden kommer upp vid din vänsta sida. Om den håller kvar kontakten (ganska troligt efterso du har smaskigt godis) belöna en eller flera gånger till med röst och godis. Gör så flera gånger under "promenaderna" (som jú inte är så långa till en början).

Träna MASSOR med kontakt både inne och ute, det lönar sig! Belöna varje ögonkontakt. Prova att lägga en godis på marken, hindra hunden från att ta den genom att hålla en hand på bröstet, invänta ögonkontakt och ge sen kommando braaaa,varsågod så får den a godisen.

Lycka till med valpis

• Gnista

Glömde typ hälfen:

Är det ett bra foder uppfödaren ger? I så fall fortsätt med det. I annat fall, börja snarast blanda ut med ett kvalitetsfoder, och ge successivt mindre av det gamla och mer av det nya bättre fodret.

Andra råd: Miljö- och socialträna massor! Allt du vill att hunden ska tycka om/klara av som vuxen, utsätt den för det när den är valp! Åk alla färdmedel: buss, bil, båt, tåg/tunnelbana/språvagn. Gå på konstiga underlag (presenning, brädhög mm). Åk till nåt köpcentrum och sitt på en bänk och kolla på "konstiga människor", barnvagnar, rullatorer, andra hundar mm. Träffa SNÄLLA hundar som är bra med valpar. Olika raser och storlekar. Träffa olika människor.

Klipp klor, borsta, kolla öron mm redan från början. Då blir det ingen stor grej (en liten stund varje dag).

Var konsekvent från början. Allt du gör när valpen är liten får du igen när den är stor

• FruMansour
    pajas01 skrev 2007-10-04 20:59:57 följande:
    de e så svårt at låta bli att ta upp dem i sängen.. bodde hemma när jag fick min första egna hund och ah jag skötte de där med att ha henne i lådan men sen så skulle mina föräldrar bara låna henne en natt å då hamna hon i sängen.. dem som sa innan att nää inte i sängen.. heheh
    ja jag vet.. jag skulle såklart vilja ha "bebisen" i sängen o kunna nosa på honom lite då och då. Får väl flytta ner på hans bädd istället antar jag.. *suck*
  • FruMansour

Tack tack!

Jo jag vet hur det är med grus i sängen. Hade min Schäfer/Karelsk Björnhund i sängen men han blev så sur om man råkade nudda/störa honom under natten så han hoppade alltid ner.

En del brukar ju till och med ha valpen i en stor bur för att de ska känna trygghet när de lämnas..... Är det bättre än att ha honom enbart inne i köket med sin egen madrass, vattenskål osv?

Gnista skrev 2007-10-04 21:21:52 följande:
    Strunta i madrassen och hunden bredvid dig nedanför sängen istället. Då sover du bättre och hunden känner ingen större skillnad så länge du kan nå den med en hand och lugna om den blir orolig. Jag har min ena hund (den andra tycker det är för varmt) i sängen. Supermysigt, men lite grusigt såklart. Detta påverkar inte flockstrukturen på något vis, som vissa påstår.Börja lämna nån minut (typ hämta posten, slänga sopor) redan första veckan. Se det som helt självklart så kommer det gå finemang. En bra tumregel är 10 min förlängning för varje månad som gång. Tex 8 v nån minut, 12 v 10 min, 14 v 20 min, 16 v 30 min osv. Se till att allt är som vanligt när du lämnar, tex radio och lampor på och att vovven är rastad och framförallt nervarvad! Lämna inte direkt efter du varit ute, då är hunden uppe i varv. Vänta ett tag och lämna sen med självklarhet.Börja lära in fot på ett lekfullt sätt redan från början! När du är ute och går, ta en godis i vänster hand och belöna när hunden kommer upp vid din vänsta sida. Om den håller kvar kontakten (ganska troligt efterso du har smaskigt godis) belöna en eller flera gånger till med röst och godis. Gör så flera gånger under "promenaderna" (som jú inte är så långa till en början).Träna MASSOR med kontakt både inne och ute, det lönar sig! Belöna varje ögonkontakt. Prova att lägga en godis på marken, hindra hunden från att ta den genom att hålla en hand på bröstet, invänta ögonkontakt och ge sen kommando braaaa,varsågod så får den a godisen.Lycka till med valpis
  • FruMansour
    Gnista skrev 2007-10-04 21:28:44 följande:
    Glömde typ hälfen:Är det ett bra foder uppfödaren ger? I så fall fortsätt med det. I annat fall, börja snarast blanda ut med ett kvalitetsfoder, och ge successivt mindre av det gamla och mer av det nya bättre fodret. Andra råd: Miljö- och socialträna massor! Allt du vill att hunden ska tycka om/klara av som vuxen, utsätt den för det när den är valp! Åk alla färdmedel: buss, bil, båt, tåg/tunnelbana/språvagn. Gå på konstiga underlag (presenning, brädhög mm). Åk till nåt köpcentrum och sitt på en bänk och kolla på "konstiga människor", barnvagnar, rullatorer, andra hundar mm. Träffa SNÄLLA hundar som är bra med valpar. Olika raser och storlekar. Träffa olika människor. Klipp klor, borsta, kolla öron mm redan från början. Då blir det ingen stor grej (en liten stund varje dag).Var konsekvent från början. Allt du gör när valpen är liten får du igen när den är stor
    Jo social träning är nog det enda jag minns från tiden med min förra hund då han var väldigt skygg och till och med attackerade folk som unghund. Tränade massor och släpade med honom överallt och det blev HUND av honom också. En underbar hund som gick in och ut som han ville. Var alltid lös och älskade alla vovvar o människor. Välkomnade alla som gick förbi och var allmänt känd på vår väg. Är man trygg i sig själv så speglar det av sig på vovven. Märkte att han alltid kollade av mig i olika situationer innan han valde att reagera själv. Brydde inte jag mig så gjorde inte heller han det.
  • pajas01

de är många som avskärmar för sin hund.. för den inte behöver så stor yta.. jag har aldrig gjort de för de funkade så bra att lämna henne.. hon är bara i vårat sovrum ändå.. ligger där å sover.. men de e ju från hund till hund..ååh vill också ha valp.. men de räcker nog med bebis hehe.. ska kanske ta över en tjejkompis hund då han far illa av hennes killes hund.. tycker så synd om honom.. men vi får se.. de vore roligt att ha en valp nån gång *ler* lite avis bara

• FruMansour
    pajas01 skrev 2007-10-04 23:41:22 följande:
    de är många som avskärmar för sin hund.. för den inte behöver så stor yta.. jag har aldrig gjort de för de funkade så bra att lämna henne.. hon är bara i vårat sovrum ändå.. ligger där å sover.. men de e ju från hund till hund..ååh vill också ha valp.. men de räcker nog med bebis hehe.. ska kanske ta över en tjejkompis hund då han far illa av hennes killes hund.. tycker så synd om honom.. men vi får se.. de vore roligt att ha en valp nån gång *ler* lite avis bara
    Jo jag vet hur det känns. Har längtat länge men haft fullt upp med barnen så jag har valt att vänta. Nu är det dock MIN TUR. Måste pyssla om mig själv själsligt.... det vill säga.. Skaffa hund!!!! :)
  • buffybus

tycker du ska träna sitt, ligg och tass det vanliga så fort som möjligt...

att ha uppfödarens foder är inte alltid det bästa alternativet...jag kör på royal canin.. den maten e bra...

och träna koppel ska man väl också komma igång med snabbt..först vänja vid o ha halsband typ... och vill du träna utan koppel så e det också utmärkt att träna...

det här med lämna hemma själv... jag va hemma o hade semester 2 veckor typ... sen löste vi det på olika vis... ibland nån som passa o ibland va hon hemma osv...

har aldrig sovit på madrass iheller... hon har fått sin plats direkt nedanför.... tror inte hon blir så bekymrad iheller för hon bodde i en stallbox...och e nog glad för o få va inne....

hon kissa inne dem 2 första nätterna sen fatta hon vinken och blev rumsren...gäller bara o hålla koll på dem rackarna....man vet ju när dem behöver kissa...man lär sig rutinerna...

nu e min schäfer tjej 2år...och världens goaste... lycka till med hundköp

• Gnista

Fru Mansour: En bur kan vara ett bra alternativ, men jag skulle haft den öppen i ett avskärmat utrymme (tex köket som du skrev) och bara ha den stängd om du får problem med att valpen biter på saker. Då har hunden buren som trygg plats (det kan den ju alltid ha, istället för en korg/bädd), och det är inga problem att stänga dörren om man behöver (tex om nån hundrädd kommer på besök och likknande). Jag tycker inte riktigt om att stänga in varje gång man lämnar, blir lite som ett fängelse. Hundar som förstör hemma brukar ju helt enkelt få ångest av att bli lämnade, och ångesten är ju kvar även i en bur även om den inte blir alls påtaglig för oss människor eftersom hemmet är helt när man kommer hem. Ibland verkar det dock som att en hund kan förstöra utan uppenbar anledning, mer bara för att ha något att göra. Min aussie låg och tuggade på tapeter (drog loss stora stycken) även när jag var hemma och hon alla gånger fått vad hon behövt i form av aktivering (men inte för ycket, hon var inte överstimulerad). Hon såg helt harmonisk ut när hon låg där och förstörde, mer som att det bara var en trevlig förströelse (typ istället för att bita på dom ben som matte ville att hon skulle bita på). Vet en annan hund som gjorde samma sak på knopparna till köksskåp och lådor.
    Oj, detta blev långt och kanske lite svamligt

• FruMansour
    buffybus skrev 2007-10-04 23:51:04 följande:
    tycker du ska träna sitt, ligg och tass det vanliga så fort som möjligt...att ha uppfödarens foder är inte alltid det bästa alternativet...jag kör på royal canin.. den maten e bra...och träna koppel ska man väl också komma igång med snabbt..först vänja vid o ha halsband typ... och vill du träna utan koppel så e det också utmärkt att träna...det här med lämna hemma själv... jag va hemma o hade semester 2 veckor typ... sen löste vi det på olika vis... ibland nån som passa o ibland va hon hemma osv...har aldrig sovit på madrass iheller... hon har fått sin plats direkt nedanför.... tror inte hon blir så bekymrad iheller för hon bodde i en stallbox...och e nog glad för o få va inne....hon kissa inne dem 2 första nätterna sen fatta hon vinken och blev rumsren...gäller bara o hålla koll på dem rackarna....man vet ju när dem behöver kissa...man lär sig rutinerna...nu e min schäfer tjej 2år...och världens goaste... lycka till med hundköp
    Tack tack! :)
  • FruMansour
    Gnista skrev 2007-10-05 08:46:51 följande:
    Fru Mansour: En bur kan vara ett bra alternativ, men jag skulle haft den öppen i ett avskärmat utrymme (tex köket som du skrev) och bara ha den stängd om du får problem med att valpen biter på saker. Då har hunden buren som trygg plats (det kan den ju alltid ha, istället för en korg/bädd), och det är inga problem att stänga dörren om man behöver (tex om nån hundrädd kommer på besök och likknande). Jag tycker inte riktigt om att stänga in varje gång man lämnar, blir lite som ett fängelse. Hundar som förstör hemma brukar ju helt enkelt få ångest av att bli lämnade, och ångesten är ju kvar även i en bur även om den inte blir alls påtaglig för oss människor eftersom hemmet är helt när man kommer hem. Ibland verkar det dock som att en hund kan förstöra utan uppenbar anledning, mer bara för att ha något att göra. Min aussie låg och tuggade på tapeter (drog loss stora stycken) även när jag var hemma och hon alla gånger fått vad hon behövt i form av aktivering (men inte för ycket, hon var inte överstimulerad). Hon såg helt harmonisk ut när hon låg där och förstörde, mer som att det bara var en trevlig förströelse (typ istället för att bita på dom ben som matte ville att hon skulle bita på). Vet en annan hund som gjorde samma sak på knopparna till köksskåp och lådor.Oj, detta blev långt och kanske lite svamligt
    Nä jag håller med dig. Ska införskaffa mig en stor bur. E lite svårt att veta storleken dock med tanke på att det är 75% amstaff + 25% Rottis i Vovven. Kan ju blir stor... Köper nog därför en bur för STORA hundar för säkerhetsskull.

Tänkte också ha den öppen. Men skönt att kunna stänga om valpen sover ifall ungarna vägrar lyssna och hela tiden vill vara där och peta. Och som du sa...OM nån hundrädd kommer på besök är det ju toppen. Så en hundbur är nog en mycket bra investering!
  • MissTag
    buffybus skrev 2007-10-04 23:51:04 följande:
    jag kör på royal canin.. den maten e bra...
    Vilken sort? Vissa av RC's foder innehåller taurin, samma ämne som finns i bland annat Red Bull. För min del skulle jag inte vilja ge mina hundar det.
  • Gnista

MissTag: Taurin är en svavelinnehållande beta-aminosyra; men den är essentiell för syn, kardiovaskulär muskelfunktion och normal funktion hos nerv-, reproduktions- och för immunsystemet.

Taurin är essentiellt för katter eftersom den inte kan syntetisera tillräckliga mängder av taurinets föregångare (metionin och cystein). Hundar och andra djur kan däremot syntetiskera metionin och cystein och de omvandlas då främst till taurin, homocystein och S-adenosyl-metionin och dess metaboliter, vilka är viktiga antioxidanter som bekämpar fria radikaler. Taurin är alltså något helt naturligt som kroppen behöver! I rätt mängder då förstås, annars blir det giftigt.

Svar på tråden Hur var det att ha valp? Behöver lite svar!