Strunta i madrassen och hunden bredvid dig nedanför sängen istället. Då sover du bättre och hunden känner ingen större skillnad så länge du kan nå den med en hand och lugna om den blir orolig. Jag har min ena hund (den andra tycker det är för varmt) i sängen. Supermysigt, men lite grusigt såklart. Detta påverkar inte flockstrukturen på något vis, som vissa påstår.
Börja lämna nån minut (typ hämta posten, slänga sopor) redan första veckan. Se det som helt självklart så kommer det gå finemang. En bra tumregel är 10 min förlängning för varje månad som gång. Tex 8 v nån minut, 12 v 10 min, 14 v 20 min, 16 v 30 min osv. Se till att allt är som vanligt när du lämnar, tex radio och lampor på och att vovven är rastad och framförallt nervarvad! Lämna inte direkt efter du varit ute, då är hunden uppe i varv. Vänta ett tag och lämna sen med självklarhet.
Börja lära in fot på ett lekfullt sätt redan från början! När du är ute och går, ta en godis i vänster hand och belöna när hunden kommer upp vid din vänsta sida. Om den håller kvar kontakten (ganska troligt efterso du har smaskigt godis) belöna en eller flera gånger till med röst och godis. Gör så flera gånger under "promenaderna" (som jú inte är så långa till en början).
Träna MASSOR med kontakt både inne och ute, det lönar sig! Belöna varje ögonkontakt. Prova att lägga en godis på marken, hindra hunden från att ta den genom att hålla en hand på bröstet, invänta ögonkontakt och ge sen kommando braaaa,varsågod så får den a godisen.
Lycka till med valpis