• kidA

Koppla ur airbag ur Renault Laguna?

Någon som har koll på vad det kostar att koppla ur airbag ur en Renault Laguna?

Och kanske var i Linköpingstrakten man gör det?

kolla in: kboys.se / agge.se
  • Svar på tråden Koppla ur airbag ur Renault Laguna?
  • mimaer

Jag har inte en aning men åk till er auktoriserade Renault verkstad och kolla med dem!Låt ingen annan göra det.. jag tror att det är en försäkringsfråga också men jag vet intesäkert,kolla detta noggrant!! Jag vet att det är vissa som inte gör det överhuvudtaget på grund av att de inte kan garantera att urkopplingen funkar (har en kompis som hade en opel och de gjorde inte det men detta, är iofs 5 år sedan).. vi har en toyota och de gjorde det gratis för oss.. och det funkade bra, de plockade ur hela airbagen så det inte skulle bli fel och att den skulle lösas ut av "misstag"..

• Gorban
    kidA skrev 2007-10-04 21:36:00 följande:
    Någon som har koll på vad det kostar att koppla ur airbag ur en Renault Laguna?Och kanske var i Linköpingstrakten man gör det?
    Hos en auktoriserad Renault-verkstad. Fram till årsskiftet är det Volvo som säljer Renault så du kan åka tll en märkesverkstad som säljer Volvo och Renault. Till exempel den här:

www.rejmes.se/
  • smurfan06

Har oxå hört en skräck historia av min körlärare, som kände en man som hade låtit en verkstad koppla ur airbagen, men den löste ut ändå. Som tur var fanns inte barnet i stolen som vart helt förstörd!
    Jag skulle aldrig våga chansa!

• kattengustav

Du ska säga till dom att dom ska ta bort airbagen inte bara koppla ur den. Vi har en skoda octavia och vi skulle fått betala mellan 1500-1800, men sen klantade sig verkstaden så första gången kunde dom inte koppla ur den så vi fick betala runt 1200 istället och då hade dom även satt dit en ögla för nästkommande bilbarnstol.

• kidA

nu svarade rejmes. (citat) "renaults filosofi är att barn inte ska sitta fram utan bak i bilen. därför kopplar vi aldrig ur airbags i renaults. nyare renaults har däremot en avstängningsknapp. men vi kopplar aldrig ur."

• Gorban
    kidA skrev 2007-10-08 07:58:51 följande:
    nu svarade rejmes. (citat) "renaults filosofi är att barn inte ska sitta fram utan bak i bilen. därför kopplar vi aldrig ur airbags i renaults. nyare renaults har däremot en avstängningsknapp. men vi kopplar aldrig ur."
    Ja tjena. Vägverket och flera försäkringsbolag anser att framsätet är en bra plats för barn med bakåtvänd stol. Allra säkrast är dock mittplatsen bak. Billtillverkarna har dock andra åsikter som inte jag tänker lyssna på. Flera tillverkare säljer till exempel bilstolar för framåtvänt åkande som är avsedda för barn från 18 månader och uppåt.

Jag har läst ett antal artiklar om att koppla ur airbag fram och slutsatsen är att nyckelavstängning är ett säkert sätt. Lika säkert som att montera bort airbagen. Den största risken enligt dessa artiklar är om man ofta har i och ur stolen och då glömmer stänga av airbagen med nyckeln. Deras råd var därför att stänga av airbagen en gång för alla och inte hålla på och ändra hela tiden.
  • Bisquit

nej nyckelavstängning är aldrig säkert eftersom själva krutladdningen fortfarande sitter kvar i bilen.

Och vågar du verkligen lita på det om du krockar???

• kidA

jo jag vet att de snackar om att inte är helt säkert.

men å andra sidan tycker jag alla gör det oxå.

det jag vet är att 3 bilstolar sitter inte bra bak i en laguna. o jag har kompisar med samma årsmodell o märke på bilen som har sina urkopplade o det verkar mkt smidigare att ha en av stolarna fram.

men jag ska undersöka vidare...

Svar på tråden Koppla ur airbag ur Renault Laguna?