Biverkningar av epidural
Vilka biverkningar kan man få av epidural?
Vilka biverkningar kan man få av epidural?
det som jag var med om... Att den bara tar på ena sidan..... vilket gjorde min förlossning helt grönjävlig att uthärda...
Vet inte om det är nån direkt biverkning, men jag födde förra torsdan och fick epidural och när den började verka så fick jag klåda på hela nederkroppen. Det var jättejobbigt att ligga och klia sönder sig mellan verkarna.
När han satte bedövningen innan själva epiduralen så skrapade han i benhinnan så jag var öm i ryggen ett par dagar efter.
Öm i ryggen blir man nästan alltid, jag kunde inte böja mig bakåt eller sätta upp håret på ett par dagar..
De vanligaste biverkningarna är värksvaghet eller helt avstannande värkar.
Sedan kan den hemska huvudvärken vara en biverkning.
Jag hade lite ömt precis där de hade lagt den, men annars ingenting.
Jag blev förlamad i ena benet under förlossningen. Sen var jag värksvag redan innan, men epiduralen brukar ju inte direkt göra att man får bättre värkar. Fast jag tyckte det var toppen, hade inte klarat av förlossningen utan!
Man kan få värksvaghet som i sin tur gör att du kanske får värkstim. dropp och som i sin tur stressar barnet.
Om man sticker nålen litet fel så kan man få mycket huvudvärk upp till 2 veckor.
Jag fick eda vid min igångsättning som hade segat sig fram i timmar med pinvärkar som inte öppnade mig något. Så fort jag fick eda började jag öppna mig (och jag blev inte värksvag). Tror att jag började öppna mig för att jag äntligen kunde slappna av, innan var jag spänd i kroppen hela tiden av smärtan. Så det finns positiva saker med eda (förutom smärtlindringen) som jag sällan hör någon lyfta fram.
Jag fick också en väldig klåda, men det gick att få en tavegyltablett sa bm. Det skulle jag få, men jag hann inte med det för bebisen ville plötsligt komma ut.