• Billabong

Nässpray för att öka mjölkproduktionen - erfarenheter?

Hej!

Amningen har aldrig riktigt fungerat för mig med min tös på en månad. Ammar någon/några gånger per dag mest för mys men hon äter huvudsakligen ersättning. Skulle vilja få igång amningen ändå men det kommer ytterst lite när hon ammar eller när jag pumpar och tyvärr är det väl så att jag gör det för sällan.
    Därför funderar jag på om jag skulle kunna få sådant nässpray jag hört om som kan få mjölken att rinna till bättre. Någon som har erfarenhet av den? Hur får man den, vem kontaktar man?
    Tacksam för tips o råd på hur man annars kan göra för att få igång amningen mer.

• Svar på tråden Nässpray för att öka mjölkproduktionen - erfarenheter?
  • Mymlan74

Sprayen heter syntocinonspray och kan skrivas ut av BVC-sköterskan. Be om att få en sån spray utskriven nästa gång du går till BVC med din lilla dotter. Tydligen ska den hjälpa till vid själva utdrivningen av mjölken.

Jag har samma problem som du och använder sprayen sedan ett par veckor tillbaka. Den hjälper litegrann. Värt att prova iallafall! Den kanske funkar superbra för dig!

Lycka till

• Billabong

Mymlan: Hur ser din story ut? Hur gammal var din dotter/son när du började använda sprayen? Hur hade amningen fungerat innan?

• Mymlan74

Sonen är nu två månader och jag har för mig att jag började med sprayen när han just hade fyllt en månad. Jag bad om sprayen när jag upptäckte att Melker blev väldigt otålig varje gång jag la honom vid bröstet. Ända från allra första dagen har jag varit tvungen att komplettera med tillägg men vill ändå fortsätta amma, så man provar ju ALLT man kan....amningsté, lättöl, mycket vatten, pumpning på eftermiddagar och kvällar osv.
    Det är inte det lättaste det där med amning! Minns att det strulade även när flickorna var små.

• hus busen

Jag använde sprayen i några veckor sen gav jag upp.. men på mig så hade mjölken sinat så pass mycket så de va svårt att få igång det.

Känntes konstigt oxå att försöka efter att sonen låg på sjukhus en vecka ... blev lite traomatiskt och så.

Men den kan ju hjälpa för dig.

• Ullegulle78

Jag har använt den och den har hjälpt mig.
    Fast det är inte så att den ökar mjölkflödet, den hjälper bara till med utdrivningen...
    Bara så att du vet...

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Billabong
    Ullegulle78 skrev 2007-10-05 09:33:13 följande:
    Jag har använt den och den har hjälpt mig.Fast det är inte så att den ökar mjölkflödet, den hjälper bara till med utdrivningen...Bara så att du vet...
    Hm... inte säker på att jag är helt klar över skillnaden. Vill du/någon anna förklara?
  • ior74

Jag använde den när jag pumpade och det funkade ganska bra för att få igång utdrivingen. Min BM bad en läkare skriva ut den till mig.
    Det är precis som Ullegulle skrev att den hjälper inte till att öka mängden mjölk utan bara själva utdrivningen. Jag vet tyvärr inte hur jag ska förklara det bättre.
    För att öka mängden mjölk kan du pumpa mellan amningarna eller amma oftare. Lättöl ska ska också vara bra, det blev jag rekomenderad av en läkare.

• Melly

Sara 75: Jag har förstått det som så att sprayen innehåller ett hormon som gör att utdrivningsreflexen blir starkare och efektivare. Alltså att det rinner till lättare och fortare så att barnet inte behöver kämpa så länge för att få fram mjölken. Och om utdrivningsreflexen blir efektivare så kanske barnet orkar suga mera och tätare och då ökar oxå mjölkproduktionen. Så att även fast att inte sprayen ökar mjölken direkt så kan man säga att den kan öka mjölken indirekt

Tex att om sin bebis är van med flaska så kanske den lägger av att suga vid bröstet om mjölken inte kommer tillräckligt fort. Och då så går det ju inte att öka mjölkproduktionen. Men att om man då tar sprayen så kanske bebisen tar bröstet bättre och får mera tålamod till att amma och då kan man öka mjölken.

• Billabong
    Melly skrev 2007-10-05 14:44:03 följande:
    Sara 75: Jag har förstått det som så att sprayen innehåller ett hormon som gör att utdrivningsreflexen blir starkare och efektivare. Alltså att det rinner till lättare och fortare så att barnet inte behöver kämpa så länge för att få fram mjölken. Och om utdrivningsreflexen blir efektivare så kanske barnet orkar suga mera och tätare och då ökar oxå mjölkproduktionen. Så att även fast att inte sprayen ökar mjölken direkt så kan man säga att den kan öka mjölken indirekt Tex att om sin bebis är van med flaska så kanske den lägger av att suga vid bröstet om mjölken inte kommer tillräckligt fort. Och då så går det ju inte att öka mjölkproduktionen. Men att om man då tar sprayen så kanske bebisen tar bröstet bättre och får mera tålamod till att amma och då kan man öka mjölken.
    Melly: Tack för förklaringen! (Ställde en annan fråga till dig i den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-38/m25351479.html hade uppskattat svar enormt mycket!)
    Det är inte för sent nu då, när bebisen är ca 5 veckor och amningen aldrig riktigt kommit igång?
Svar på tråden Nässpray för att öka mjölkproduktionen - erfarenheter?