• Anonym (Fastern)

Någon som vet något om Nanolfsvillan i Finspång?

Någon som har bott på Nanolfsvillan eller jobbat där? Eller på annat sätt känner till det? Jag vill veta allt om vad man kan vänta sig för vård och bemötande där. Undrar även i största allmänhet varför socialen placerar vissa blivande mammor på utredninghem.

Jag har nämligen en ung släkting som är gravid, och nu har hon fått veta att hon inte kommer att få ha sin baby själv den första tiden. Utan att hon måste genomgå en tremånaders prövotid på Nanolfsvillan.

Vi är flera släktingar som redan är föräldrar, som är beredda att hjälpa och stötta henne, och hon är dessutom inte SÅ ung (18 år). Är det någon som vet om alla 18-åringar måste in på utredningshem när de föder barn? Det är ju ändå myndighetsåldern???

Pappan är visserligen inte med i bilden längre, men hon har inga missbruksproblem eller begåvningshandikapp eller något sådant. Hon är som vilken 18-åring som helst.

• Svar på tråden Någon som vet något om Nanolfsvillan i Finspång?
  • SweetPearl

Bor ju själv i Finspång, dock har jag inga erfarenheter av Nanolfsvillan.

Men varför måste hon vara på ett untredningshem för? Om hon inte gjort något så ska hon ju inte dit.
    Fick själv barn för ca 7 månader sen och då var jag 19. Vet många andra här i Finspång som fått barn då de varit i 17 års åldern och inte har dom varit på ett utredningshem.
    Så hon måste antagligen har gjort något olagligt och anses då vara olämplig som förälder och måste därmed bevisa att hon har ändrat sitt beteende.

• Anonym (Fastern)
    SweetPearl skrev 2007-10-05 01:48:13 följande:
    Bor ju själv i Finspång, dock har jag inga erfarenheter av Nanolfsvillan.Men varför måste hon vara på ett untredningshem för? Om hon inte gjort något så ska hon ju inte dit.Fick själv barn för ca 7 månader sen och då var jag 19. Vet många andra här i Finspång som fått barn då de varit i 17 års åldern och inte har dom varit på ett utredningshem.Så hon måste antagligen har gjort något olagligt och anses då vara olämplig som förälder och måste därmed bevisa att hon har ändrat sitt beteende.
    Nej, hon har inte gjort NÅGONTING. Det är det som är så märkligt! I så fall måste det vara något som vi andra inte har märkt.

Du vet inte vad Nanolfsvillan har för rykte i Finspång..?
  • Anonym (:))

Be tjejen ta kontakt med föreningen Socialombud.
    Om hon inte har gjort något som kan äventyra barnet eller det finns misstankar om sånt har dom ingen rätt att sätta henne på ett sånt hem..
    Ta reda på om det handlar om en LVU placering. Om det är det. Så begär ut vårdplanen. Där står det vad som krävs för att lvu ska upphöra.
    Är det en SOL placering innebär det är frivilligt och hon behöver inte flytta dit om hon inte vill.

• Anonym (Fastern)

Anonym (:)) skrev 2007-10-05 10:45:23 följande:

Be tjejen ta kontakt med föreningen Socialombud. Om hon inte har gjort något som kan äventyra barnet eller det finns misstankar om sånt har dom ingen rätt att sätta henne på ett sånt hem.. Ta reda på om det handlar om en LVU placering. Om det är det. Så begär ut vårdplanen. Där står det vad som krävs för att lvu ska upphöra. Är det en SOL placering innebär det är frivilligt och hon behöver inte flytta dit om hon inte vill.
    Tack! Jag ska spåna vidare i detta.

Men jag är fortfarande intresserad av om någon har några erfarenheter av just Nanolfsvillan. För det kommer nog att bli så att hon åker dit till att börja med i alla fall. Det finns inte så mycket tid att vinka på nu. Senare kanske vi kan "få ut" henne därifrån...

Det man hoppas är ju att det ändå ska kunna ge något positivt.
  • Anonym (nån annan)

Anonym (:))
    det står ingenstans att mamman inte vill dit så jag förstår inte varför hon ska kontakta socialombud.

för det andra så tycker jag (från soc) att nanolfsvillan är bra, kunnig personal och bra resultat av utredningar/behandling.

En utredningsplacering av mor/barn gör man om man har indikationer på att allt kanske inte står rätt till i familjen. Ex. att modern haft en egen svår barndom med anknytningsproblem, missbruk. Och det är väl kanske så att TS i detta fall inte vet alla omständigheter. Man gör detta för att säkerställa barnet, om allt fungerar bra så kommer soc troligtvis inte gå in med mer insatser efter utr.tiden.

• SweetPearl
    Anonym (Fastern) skrev 2007-10-05 09:28:48 följande:
    Nej, hon har inte gjort NÅGONTING. Det är det som är så märkligt! I så fall måste det vara något som vi andra inte har märkt.Du vet inte vad Nanolfsvillan har för rykte i Finspång..?
    Kan det vara någon som har anmält henne för att jävlas? Pappan till barnet kanske?

Nej jag har ingen anning om vad dom har för rykte. Har inte hört talas om dom. Sen är jag inte från Finspång. Men min sambo är, så han kanske vet. Ska fråga honom senare idag.
  • Anonym (Fastern)

Tack alla som har svarat hittills! Jag är tacksam för mer information.

Nej, pappan kan inte ha anmält - han har inget intresse alls, vill bara glömma hela saken...

Anonym någon annan: kan du berätta mer om vad de gör där och varför du tycker att det är så bra?

Jag tycker att allsammans låter så överdrivet bara. Att folk ska flytta till en annan ort långt bort och bo borta i flera månader... Och särskilt med en ny baby, när man skulle behöva sin familj och vänner mer än någonsin.

• Anonym (nån annan)

Tanken med utredningshem är att hon ska leva som normalt men på annan ort med uppbackning av personal. Anledningen till att man placerar på sådana hem är att man fått in anmälningar som gör att man från socialtjänsten fått oro för det ofödda barnet. Hon kommer inte vara inlåst, och det är till 99% alltid ok att anhöriga kommer och hälsar på henne och barnet.

Istället att se det som ett straff och kontakta socialombud och liknande kan man ju se det som ett erbjudande. Hon kommer lära sig det hon inte kan, få feedback på det hon gör rätt, få kontakt med andra unga mammor. Ibland är detta ett långt bättre alternativ än att efter 24 timmar bli utsparkad från bb och sedan förväntas klara sig själv och ett nytt liv på egen hand.

Själva utredningen går ut på att se på föräldraförmågor, anknytning, samspel osv hos mamman, om allt fungerar ok så vet soc det och behöver inte oroa sig. Men om det kommer fram att det finns problem så har socialtjänsten ett gott underlag att erbjuda vidare hjälp i hemkommunen.

• Anonym (Finspång)

Är från Finspång och känner både dom som äger Nanolfsvillan och folk som har bott där.

Vet dock inte hur det är där nu för tiden, men för mer än 10 år sen var det väl ok.

• Anonym

Har själv bott på ett liknande hem (i norrland)för ett par år sen, och ja, jag såg det definitivt som ett straff!!
    Trodde det skulle vara en hjälp, men det var det verkligen inte.

Jag förstår inte meningen alls med dessa hem. Tycker det verkar mycket "smartare" att hjälpa föräldrar och barn hemma istället.

Svar på tråden Någon som vet något om Nanolfsvillan i Finspång?