Katt & hund tillsammans??
Hej, detta blir lite långt...
Vi har nu äntligen fått hem våran lilla chihuahuavalp o är självklart jätteglada för det. Men vi har sen tidigare en katt, hon är 10 år har alltid fått alla våran uppmärksamhet. Enda sen första dagen hon kom till oss. Detta har medfört att hon blivit väldigt bortskämd, hon har fått all vår kärlek o all ledig tid här hemma har spenderats med henne i famnen.
Men i förrgår kom våran valp hem o han kräver så mkt tid och ompyssling att hela vårat liv har vänts upp o ner. Katten vill såklart inte lära känna den o springer ifrån så fort valpen närmar sig henne. Jag vet att jag egentligen inte borde klaga än då det bara gått några dygn sen han kom till oss. Men jag blir så himla ledsen o börjar gråta när jag ser att katten springer ifrån oss o vill inte ens komma till mig när jag ropar på den. Det gör så ont så jag vet inte vad. Är så rädd att hon kommer förändras pga valpen o bli agressiv och tillbakadragen. Känns som om vi har förstört hennes trygga kärleksfulla liv.
Jag vet att jag borde ge det hela mer tid, men jag klarar nästan inte av att se när hon springer ifrån mig utan att inte börja gråta.
Det här med valpen var inte så jätteplanerat som det kanske borde vara. Jag har velat ha en chihuahua sen ca 2 år tillbaka, men har velat fram o tillbaka en längre tid o funderat hur det skulle bli, vi har ju vår älskade katt. Men efter ett helt spontant besök hos en kennel, utan att inte ens tänka på att köpa hund kunde vi inte säga nej. Den var underbar o vi blev kära.
Betänketiden var ca 1 vecka o vi sa ja. Och här sitter ja nu med den i min famn o vet inte vad jag ska göra. Jag vill ju självklart behålla den, men samtidigt vet jag inte om jag vågar riskera att "förlora" våran vita prinsessa, att hon kanske aldrig mer blir densamma.
Ni som har hund o katt, hur har det fungerat för er? hur lång tid har det tagit innan hunden o katten blivit vänner?