• madelenesvensson

Ha med ngn vid operation?

Hej!
    Det är såhär att jag ska in för en titthålsoperation den 23:e pga endometrios.
    Men jag är livrädd för läkare och sjukhus!
    Men vet att det måste göras.
    Men nu till problemet. Det är så att jag vill ha med mig min bästa vän. Så han finns där när man vaknar iallafall.
    Är det någon som vet om man får ha det??
    Annars känner ja mig själv väldigt väl o kommer troligen chicka ut i sista stund!!

• Svar på tråden Ha med ngn vid operation?
  • MTE

Hej!
    Jag gjorde titthålsoperation förra veckan.
    Jag va väldigt nervös och fick då lugnande.
    Du kan tala om detta för läkaren på inskrivningssamtalet så hjälper dom dig.
    Man får ha med sig en vän/sambo som sitter hos dig när du vaknar på uppvaket. Berätta detta innan så att dom vet.

• madelenesvensson

Okej? hur gick din operation då?
    Hur känns det nu efteråt?
    Okej, kan man få lugnande innan sövningen alltså?
    Inskrivningssamtal? Ja ska bara ringa dagen innan för att få exakta tiden ja ska komma. Men man kanske kan säga det då?
    Ja ja vill verkligen inte vara själv när jag vaknar. Så hoppas verkligen att han får vara på uppvaket.

• MTE

Jag hade ingen endo men mycket sammanväxtningar som tyvärr gör så att jag inte kan få barn på naturlig väg. Men som tur är ska det funka med IVF.
    Jag va uppe och rörde på mig väldigt tidigt efter operationen
    (3-4 timmar efteråt) Tror att det underlätta mycket för läkning mm. Idag 1 vecka senare är magen fortf lite svullen och är öm i såret vid naveln. Annars mår jag fint.
    Ja berätta för dom när du ringer dan innan hur du känner.
    Jag va väldigt nervös inför narkosen mm och fick då lugnande i armen som tog på ett par sekunder. Då blev man lugn och avslappnad. Narkosen hann jag inte reagera på för den däcka mig på 1/2 sekund. Märkte inte att jag somna.
    När jag vakna så vart jag lugn. Tjejjen i sängen bredvid hade sin pojkvän med sig.

• dallas

Var oxå skitnervös, dom erbjöd lugnande, men jag skulle vara tuff och sa nej......Men väl inne i op.rummet så blev jag så uppjagad (vilket liksom inte gick att dölja då man har alla elektroderna koplade på sig) så dom gav mig lugnande ialla fall

Det går bra, skall du se...Han får nog inte vara inne just på uppvaket- det brukar vara flera som ligger där, men när dom flyttar dig till avd så är det nog inga problem.....

KRAM och lycka till!!

Hoppet finns kvar....
  • madelenesvensson

Okej Då kanske det är lika bra att ta lugnande då.
    nej det är ju lite svårt att försöka dölja det med massa såna på sig
    Okej, så man ska ligga på sal med? Usch..

KRAM o TACK

• madelenesvensson

MTE:
    Okej men om hon hade med sig sin pojkvän måste ju jag;)
    Ja lugnade är nog en grej för mig
    Bara lukten av sjukhus får en ju att må illa.
    Ja kommer inte mer än att slå upp ögonen förrän jag e uppe o går

• Sootie

Hej hej!
    Själv ska jag oxå göra titthplsop i november..
    Skitnervös! Men jag vill allt ha min pojkvän med mig på uppvaket.. Hoppas hoppas!! Lycka till! Kramar

• Honey Bunney

Hej!

Jag gjorde min titthålsoperation på sös i stockholm. När jag kom in på morgonen så fick jag lugnande och dropp, var inne vid nio och skulle inte opereras förrns vid tolv tiden. Under hela tiden innan fick min sambo vara med, det var hemskt skönt även fast man mest är dåsig av den lugnande tabletten. När jag skulle gå bort till op salen gick sambon med fram till dörren å  pussade hej då. När jag sedan vaknade på uppvaket fick jag ringa honom på engång och när jag kom tillbaka till mitt rum så var han redan där och väntade på mej! Sen fick han vara kvar hela besökstiden. Men pga all morfin man får under kvällen/natten så gjorde det inget att han åkte hem för jag tok sov av och till hela kvällen och sköterskorna kom in titt som tätt!

Det kommer gå ur bra för dej och du kommer inte känna dej ensam! Vissa åker hem samma dag som operationen, men jag valde att stanna kvar och det är jag tacksam för idag.

Lycka till och skriv om du har några frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan!

Kram

• MTE

Honey Bunney skrev 2007-10-05 10:03:22 följande:

Det kommer gå ur bra för dej och du kommer inte känna dej ensam!
    Håller helt med
    Lycka till. Kram
  • madelenesvensson

honey bunney:
    Okej fick han åka hem under tiden du opererades eller var han kvar på sjukan? ja menar de tar ju ngr timmar från operationen till att man får komma från uppvaket.
    Vad jag förstod på mig sköterska så ska ja hem samma dag.
    varför tyckte du det var skönt att stanna kvar en natt??

• Sootie

Hej!
    Där jag ska göra min operation så är man bara där på dagen..
    Hoppas att man inte mår dåligt när man åker hem..
    Hur mådde ni som har åkt hem samma dag?
    Kram

• skorpionen80

När jag opererades så fick inte mamma komma in på uppvaket pga sekretessen, det var ju inte bara jag där. Men en annan tjej hade någon med sig, då var det helt plötsligt ingen sekretess... Men ligg på lite och tjata så ska det nog gå bra (om du inte får det från början)

• madelenesvensson

skorpionen80:
    Okej tack ja ska ligga på dom och se vad jag kan göra.
    Tur att jag är envis iallafall
    det verkar ju lite konstigt att du inte fick ha med någon pga sekritessen men att en annan fick??
    Sjukhus säger ja bara....
    Då kanske man måste bli lite arg på dom för att få de då..

• Honey Bunney

Hej!

Under tiden då jag opererades så passade sambon på att träffa en kompis som han lunchade med :)

Då jag opererades mitt på dagen var jag inte tillbaka på rummet förrns på em och jag var alldeles för trött och mörbultad för att ha åkt hem. Det var skönt att få morfin under kvällen och natten för man har ganska ont. Under operationen har man en urinkateter, vilket jag fasade för innan operationen!!!, men som jag var väldigt tacksam över på kvällen! Hade nog faktiskt tyckt det var hemskt jobbigt att gå på toa eller nånstans för den delen redan samma dag. Sen märkte jag knappt att sambon inte var kvar under sena kvällen och natten, man blir ju rätt trött av morfin :)

Har skrivit lite om operationen i min blogg på mitt krypin om du vill läsa.

Ha det bra och försök att inte oroa dej det kommer gå så bra och du kommer tycka att det inte var så läskigt alls!

Kram!

• madelenesvensson

Hej allihopa!!
    Ringde till KK igår för att fråga om jag fick ta me mig någon.
    Men det var TVÄRNEJ!!!
    gick absolut inte sa sjuksköterskan till mig.
    Men vadå ska man ligga innan man blir sövd med dropp o lugnande helt själv? Och likaså efter operationen så måste man ju ligga kvar några timmar tills dom anser att man e "kapabel" att få åka hem.
    Dom kan ju glömma att ja lär inte mer än att slå upp ögonen förrän jag går därifrån
    Hatar sjukhus, å blir inte bättre av att veta att ja måste ligga där helt själv hela tiden

Svar på tråden Ha med ngn vid operation?