• Lotten73

när kan man ge mjölk till sitt barn?

Hej!
    Undrar bara hur gammal ett barn ska vara för att få dricka äta produkter med mjölk i?
    Min tjej är 1 år 3 månader nu.
    Jag bara undrar därför att jag hört massa olika bud om det så jag är lite osäker på vad som gäller.

Isabells Mamma

• Svar på tråden när kan man ge mjölk till sitt barn?
  • Mellsan666

min lilla äter ju möjk produkter tex mildyoghurt  hon är 7 månder på bvc rekomendera de att vi skulle ge henne mildyoghurt, sen har man ju lite mjölk i maten man lagar oxå..

• Mellsan666

glömde svara så jag antar att de är ok att ge din mjölkprodukter nu då tex mjölk,,

• norpan74

Tror de rekommenderar att inte ge mjölk att dricka till mat innan ett års ålder. Men yoghurt och lite mjölk på gröten går bra innan

Mamma till Thea 050716 och Hugo 070223
  • Snirkel

Det finns inget i mjölk som är farligt eller allergiframkallande på något sätt men det är järnfattigt. Dietisterna rekommenderar därför att man inte ska ge barnet mjölk att dricka förrän barnet är 10 månader för att barnet kan dricka sig mätt på mjölk varpå det inte äter lika mycket av annan mat som det finns mer järn i. Däremot är det helt ok och dessutom väldigt nyttigt att använda mjölk och mjölkprodukter i matlagningen så att barnet får i sig mjölk via maten redan när det börjar äta puréer.

Svar på tråden när kan man ge mjölk till sitt barn?