• Maraja

*Vår son föddes med syndaktyli, dvs sammanväxta

Vår son föddes med syndaktyli, dvs sammanväxta tår (nr 2 och 3 på varje fot). Finns i släkten, men mitt andra barn har inte detta. Fler som har erfarenhet av samma sak? Hur har ni isf gjort med ev separation?

• Svar på tråden *Vår son föddes med syndaktyli, dvs sammanväxta
  • Alexi

Min sambo har sammanväxta tår... Har dock inte "smittat" av sig på vårt barn. Min sambo älskar sina sammanväxta tår och är väldigt stolt över dem. Han tycker inte att man behöver separera dem. Måste ni göra det?

• Marre

Sambons systerson hade lilltån och Ring(?)tån sammanväxta på en fot när han föddes. Det fanns visst i pappans släkt. Först sa läkarna att det skulle opereras i ettårsåldern, men det dröjde nog till han var 3½-4 år innan det blev gjort. På honom var dom tvungna att operera för att det inte skulle påverka gången, vet inte hur det är om det är andra tår som är sammanväxta...

Kanske man kan vänta med separation tills barnet kan vara med och bestämma om det inte är en nödvändig operation?

• Maraja

Alexi! Vi måste absolut inte separera dem. Ska få tid hos ortoped om några månader och det är jättebra att man får tid på sig att "vänja sig". Nu tycker vi ju att sonen har jättegulliga fötter! Kul att höra att din sambo är stolt över sina tår! Har han också nr 2 och 3 på båda fötter? Det är tydligen det vanligaste.

• Maraja

Marre! Operationen är inte nödvändig enligt barnläkaren, endast kosmetisk. Han sa att gången inte kommer påverkas. Tack för dina tips!

• Alexi

Ja han har nummer 2 och 3 på båda fötterna. Lite mer på den ena foten.
    Det är tydligen fler i hans släkt som har det, ganska långt borta i släkten. Du kanske också har nån gammal avlägsen släkting..? När min sambo var liten var det aldrig snack om operation. Han har aldrig lidit av det och han har VERKLIGEN sammansatta tår. Speciellt på ena foten. Ja visst är det gulligt! Lycka till!

• maria81

min sambo har oxå sammanvuxna tår, lilltån och den brevid, detta är han stolt över nu för tiden. sonen har 10 tår...

• Maraja

Man är väl alltid orolig för att ens barn skall lida på ngt sätt, tänker kanske ffa på mobbing osv, kan ju vara känsligt att vara annorlunda. Men försöker man ge barnet bra självkänsla och gott självförtroende så går det nog bra...

• mimmipigg

Min man har också sammanväxta tår! Det är ju ascoolt ju Dock ärvde inte vår dotter det.

• mimmipigg

Min man har också sammanväxta tår! Det är ju ascoolt ju Dock ärvde inte vår dotter det.

• mimmipigg

Oooop... ursäkta upprepningen.

• Maraja

Ascoolt var ordet:) Känns som om jag oroar mig i onödan över detta...

• Bebis

Min sambo har oxå sammanväxta tår på ena foten (nr2 o 3) O han tycker det e helballt
    Min kompis syster har det oxå o hon tycker oxå det e rätt roligt o vara lite annorlunda

• Bebis

Det enda som stör mig är att det e så fasligt svårt o hålla i tårna när jag filar hans naglar *fniss* tänk om han visste att jag talade om att ajg ger honom pedikyr på nätet. HEheheheheehe

• Maraja

Det var då väldigt vad allas män har sammanväxta tår! :) I min släkt är det två kvinnor (och min son förstås). Undrar hur vanligt det är egentligen? Någon som vet?

• Dramaonline

Min mamma har lite sammanväxta, bara en led, inte hela vägen. Jag tycker det vore kul om det gick vidare till min unge, det blir nog en av de första sakerna jag tittar efter.

Men det är ju en sån liten sak så man skulle inte ens överväga att operera. Det är inte så mycket en missbildning i praktiken, även om det klassas så. Det är mer ett litet personligt drag.

• Maraja

Tack för alla era svar! Kram Maraja

Svar på tråden *Vår son föddes med syndaktyli, dvs sammanväxta