• Leos och Vincents mamma

Någon som har recept på potatiskaka?

Ja, som frågan lyder ovan..

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF 1 april-08
  • Svar på tråden Någon som har recept på potatiskaka?
  • Martinis

Menar du typ potatisbakelse? Med kakao å mandelmassa på?

• Duckan74

Eller menar du rösti? Riven potatis som steks som en rund kaka?

• Tant Groda

Har för mig att man gör på ett liknadesätt som poatisgratäng fast med mindre vätska och så river man potatisen istället!
    gott är det iaf

Finns något som heter potatiskaka o är nästan som potatisgratäng men mer fast o ser ut som en kaka. Har ätit det förr men kan inget recept.

• Tant Groda

det var det som jag skrev om!

När jag frågade min sambo (kock) vad skillnaden var så sa han att man använder mindre vätska....gått är det iaf!

• Reindeer

Här är potatiskaka som vi gjorde på en restaurang där jag arbetade:

Kokt potatis rivs grovt och blandas med ostcrème eller en tjock ostsås, salt och peppar... man kan även ha riven morot i, tryck ner i en gratängform och tillaga sedan i ugn på ca 200 grader tills kakan fått fin färg!

• Martinis

Har fått lära mig att denna potatiskaka även kallas potatisterrine.
    Här finns ett recept jag hittade, men man kan ju skippa alla örter om man vill.

Potatisterrin
    2 - 2,5 kg potatis (gärna mjölig potatis)
    2 dl finhackad persilja
    3 pressade vitlöksklyftor
    2 msk finhackad rosmarin
    2 msk finhackad timjan
    3 - 4 tsk salt
    1 msk grovmalen svartpeppar
    400 gr riven västerbottenost
    8 ägg
    3 msk dijonsenap
    4,5 dl grädde
    1 dl mjölk

Gör såhär:
    Skiva potatisen så tunt som möjligt. Blanda persilja, vitlök, rosmarin, timjan, salt och svartpeppar i en skål och blanda ägg, senap, grädde och mjölk i en annan.
    Smörj två avlånga sockerkaksformar (bör rymma 2 liter vardera). Lägg ett smörpapper i botten och varva potatis, kryddblandning och ost i formarna.
    Packa hårt och fördela äggblandningen över potatisen. Låt blandningen rinna ner ordentligt. Täck med folie och grädda i ugn i 175° i två timmar. Efter första timmen tas folien av. Ta ut formarna och låt dem svalna. Stjälp upp potatisterrinerna och vänd dem så att den gräddade sidan kommer uppåt. Svep in dem i folie och förvara i kyl fram till festdagen.

Tack så mycket för era svar

Svar på tråden Någon som har recept på potatiskaka?