går det bra att smälta vit choklad i micron?
..som rubriken lyder. Går det, eller blir den konstig då?
Jag tänkte göra en kladdkaka och smälta vit choklad och breda på när den kallnat. sen strö på dajmkulor, tänkte jag.. borde väl bli gott :)
..som rubriken lyder. Går det, eller blir den konstig då?
Jag tänkte göra en kladdkaka och smälta vit choklad och breda på när den kallnat. sen strö på dajmkulor, tänkte jag.. borde väl bli gott :)
Det är väl inte skillnad mot vanlig choklad?
Det går bra
Å så smarrigt! Vit choklad går bra att smälta i micro, men man får vara mer försiktig än med annan choklad, för den är känslig. Kör på lägre effekt och övervaka noga. Och njuuuut av resultatet!
beror nog på vad det är för choklad, jag köpte någon billig sort och den blev stenhård. men annars har det funkat bra för mig
ja det gör det. blockchoklad går lättast att smälta. ta dock ut och rör ofta, var 15-20 sekund. rör tom omkring innan den börjat att smälta så att värmen fördelar sig i hela bunken.
kör inte på full effekt
annars så kan du göra det i vattenbad. läs då på nätet hur du tempererar den så att den stelnar. detta gäller om du använder finare choklad.
tack tack.. jag ska följa era råd!
Jag ska vara slarvig när jag skrapar ur skålen!.. kan tänka mig att smält vit choklad är väääldigt god att stå och sleva i sig direkt från skålen ;)