• Anonym (försäkrad)

Sjukdomar i bagaget - fick ni teckna livförsäkring?

Min man hade cancer för drygt 5 år sedan. Idag är han friskförklarad. Ung student som han var då hade han sagt upp alla sina föräkringar i samband med studierna, ett val som han bittert fått ångra. När vi fick barn för en tid sedan så ville vi teckna livförsäkring. Det kändes som en trygghet om något skulle hända. Vi bor i ett hus och livförsäkringen skulle ge familjen möjlighet att bo kvar även om en av oss går bort. Det blev avslag!

Finns det någon med sjukdomar i bagaget som fått möjlighet att teckna livförsäkring eller är det kört? Det känns skrämmande att veta att om något händer honom så står jag och bebisen på ruinens brant ekonomiskt sett. Min man är den som står för ca 70% av hushållets inkomster, trots att vi bägge jobbar heltid.

• Svar på tråden Sjukdomar i bagaget - fick ni teckna livförsäkring?
  • Anonym (lina)

Det är för mig rätt logiskt att man inte får teckna en livförsäkring när man haft cancer (återfallsrisken finns ju alltid kvar).

Själv har jag ingen möjlighet att få en livförsäkring pga epilepsi, får inte ens ut pengar från olycksfallsförsäkringen om jag gör illa mig (har hänt och de skyllde allt på epilepsin trots att det inte alls hade med det att göra).

• Anonym (försäkrad)

Du har säkert rätt, men det som var konstigt var att i avslaget så stod det att min man var välkommen med en ny ansökan om livförsäkring längre fram.

Fler med erfarenheter??

• Anonym (suck)

försäkringsbolag e knepiga.
    jag har kämpat i tre år för att få teckna försäkring efter att jag fick psoriasisartrit i samband med graviditet, när jag fick avslag 2004 ringde jag dem och pumpade dem på alla lösningar som jag kunde tänkas ta, fick samma svar; att jag kunde söka längre fram.. idag har jag faktiskt fått igenom min försäkring med en klausul att den inte täcker psoriasis artrit eller sambandssjukdomar. Det bästa ni kan göra är att ringa handläggaren (står i brevet) och fråga vilka möjligheter ni har, och vilken utsträckning ni skulle kunna få...

• Anonym

Har ni provat söka låneskydd på banken? Det innebär att om den ena går bort kan banken gå in och lösa en del av huslånet.

• Anonym (försäkrad)

Tack för tipset, det ska jag kolla upp!

• Anonym

Jag har haft cancer i livmodern, och har dessutom ärftig bröstcancer i släkten. Är mycket överviktig (bmi 41), och har konstant högt blodtryck.
    Jag fick en livförsäkring på 2,6 milj. Månadskostnad 350:-

• Anonym (lina)

anonym: VET du att dina efterlevande faktiskt får ut några pengar från den när du dör?

Min kusin hade haft en livförsäkring i 3 år och betalat in massor av pengar under de åren, men eftersom han inte var fullt frisk när han tecknade den hade de massor av kryphål vad det gällde dödsorsaker. När han dog ( i en bilolycka) fick hans familj inte ett öre från försäkringen.

• Anonym
    Anonym (lina) skrev 2007-10-06 18:41:34 följande:
    anonym: VET du att dina efterlevande faktiskt får ut några pengar från den när du dör? Min kusin hade haft en livförsäkring i 3 år och betalat in massor av pengar under de åren, men eftersom han inte var fullt frisk när han tecknade den hade de massor av kryphål vad det gällde dödsorsaker. När han dog ( i en bilolycka) fick hans familj inte ett öre från försäkringen.
    Jodå, och premien är satt efter dessa förutsättningar också.
  • Pysse

Men grupplivsförsäkring via facket då. Oftast krävs det bara att man är fullt arbetsför.
    Jag har en extra via jobb också och där krävdes också bara att man var arbetsför - det var både liv och för arbetsnedsättning och jag som har ett dåligt knä och en bruten rygg behövde bara kryssa i att jobbade heltid och inte hade varit sjukskriven mer än 7 dagar det senaste 3 åren.

• buffe

Anonym: vilket bolag har du? har lite skador jag med svårt med livf??

tack

• Anna Paulita

Jag har typ 1 diabetes och har en försäkring hos Trygg Hansa. Men jag betalar MASSOR för den, ca 500 kr i månaden. Surt sa räven, men vad gör man inte om man vill vara försäkrad. :/

• Anonym (försäkrad)

Åh, vad många svar. Tack så mycket för tipsen! Jag skulle också gärna veta vilka bolag ni har ni som fått livförsäkring trots sjukdomar. Vi har bara testat makens fackanslutan föräkringsbolag.

Svar på tråden Sjukdomar i bagaget - fick ni teckna livförsäkring?