• Anonym (orolig)

cytotec...

Fick den 20/9 veta att jag går omkring med en tom hinnsäck i livmodern. Har sedan dess väntat på att mf ska sätta igång vilket det ej har gjort, var på sahlgrenska i onsdags och fick med mig cytotec hem som jag ska ta imorgon, ville avvakta lite till... Nu är jag jätteorolig för hur det ska gå, är det nån som vill berätta hur det gick för er??

• Svar på tråden cytotec...
  • Anonym

Jag tog cytotec på morgonen och sen efter ett par timmar, kan ta upp till en dag tror jag så fick jag fruktansvärt ont i magen som riktiga värkar sen kom det stor klump ut och värkarna lugnade ner sig. Sen tog jag ytterligare en tablett och det hände inte mycket hade ont sen tog jag nån mer tror jag en hel dag senare kom det mera värkar och det sista kom ut. Det var fruktansvärt jobbigt men ta värktabletter och stanna hemma råder jag dig. Kolla nån film eller nått innan det sätter igång...jobbigt att vänta...efter det blödde jag i en vecka. Sen fick jag en mens och sen blev jag gravid igen! Lycka till *kramar*

• Anonym (orolig)

Tack! Det är väl mest smärtan man är orolig för...

• Anonym

Jag började ta tabletterna kl 9 på morgonen. Värkarna startade vid 19-tiden och blev snabbt värre. Klumpen kom ut 23 och något som måste ha varit fostervatten vid midnatt. Det var riktiga förlossningsvärkar, jättejobbigt, jag kräktes också. Men man överlever:)

• Anonym (ödet)

jag tog mina cytotec i torsdag...iväntade smärta blödning mm
    har inte fått ngt av det, blödningen avtog istället...haar kommit lite grejs...
    ringde gyn akut efter 2 dgr då jag fortfarande inte kännt ngt.
    det kan ta upp till 4-5 dgr o tydligewn behöver det inte göra så ont

• Neko

Det behöver inte göra ont, jag var jätterädd för att det skulle göra ont, hade hört om en kompis till en kompis som svimmat av smärtan, men för mej kändes det inget alls... 0 på en skala. Inte ens som mensvärk... :) Däremot blev jag ganska dålig i magen så det kan man ju tänka på :P Men ta värktabletter i förebyggande syfte.

• nassenasse

Hej!
    Tog själv cytotec igår. Var i v.14 då MA konsterades... Jag tog tabletterna och 2 timmar senare satte smärtorna igång. Jag hade fått utskrivet smärtlindring men det hjälpte inte ett dugg. Hade så ont att jag trodde jag skulle dö. Några timmar senare var det som om en propp gick och det forsade blodblandat vatten. Blödde ut stora blodklumpar i ca 12 timmar....nu har jag vanlig mensvärk och som vanlig mensvärk. Kanske inga peppande ord men det kan vara bra att förbereda sig på att det kan göra riktigt ont. Jag hade själv önskat att jag visste... Lycka till och jag hoppas innerligt att du slipper smärtorna (har hört att det har gått lindrigt till för många)

• Bräckehäxan

Fick konstaterat MA i fredags, var då i v 11+3. På söndagskvällen började jag blöda kraftigt, och det fortsatte i flera timmar, lugnade sig när jag sov och jag trodde det värsta var över... När jag gick upp på måndagen satte det igång igen, lika mycket som kvällen innan. Bindor va inte att tänka på, tog sonens blöjor i stlk 6. Blödde dem fulla.
    Åkte in på kontroll på sjukhus 10.30 igår och man såg då att det va mycket kvar som skulle ut, så jag blev inlagd och fick cytotec.
    Fick inte ondare än innan, snarare mindre ont tack vare alvedonen jag fick. Mensvärk. Blödde mycket och fick blodtrycksfall, svimmade och mådde inte bra. En undersökning visade att det fortfarande var rester kvar i livmodern så fick fler cytotec och fick stanna över natten. Imorse var mitt hb på 78, så nu ligger jag med bloddropp och sen ska jag få åka hem... Ingen rolig upplevelse, men är väldigt glad att jag stannade på sjukhus, hade inte velat va hemma med detta!!

• Anonym

jag hade en ofostrig graviditet som upptäcktes i V 11 och fick cytotek.

vart inlagd på en lördag fick fyra cytotek och smärtlindring. låg hela dagen på sjukhus och väntade och väntade inget hände... så kring 14 fick jag två cytoktek till och väntade i fyra timmar till och då tyckte sköterskan att jag kunde åka hem... for hem och mådde bra. vaknad på söndagen och hade så ont så jag trodde jag skulle gå av på mitten.... maken körde 180 till akuten och där konstaterade man att allt var kvar i livmodern..... blev inlagd på nytt och fick två till cytotek inget resultat efter ett till vul och jag fick två till.... på måndag morgonen så gjordes ett till vul och allt var fortfarande kvar då blev det tagety beslut om skrapning....

vill inte skrämmas men jag kommer aldrig mer ta cytotek då det är djävulens påfund!

finns säker väldigt många som det gått som det skulle för och ar glada för det....

• Kasperina

Jag fick Cytotec ordinerat inför en skrapning (MA) i november. Skulle ta tre tabletter kl 06, och sen komma och skriva in mig för skrapningen kl 7.30. Eftersom jag reagerar starkt på vissa läkemedel så åkte jag in tidigare och tog bara en Cytotec på bussen in. 20 minuter senare stapplade jag in på gynakuten med 70/40 i blodtryck och fruktansvärda smärtor. Blodtrycksfall är en väldigt vanlig biverkning av Cytotec vilket gör att jag tycker det är märkligt att de inte säger till att man inte får vara ensam när man tar dem. Hade jag tagit alla tre tabletterna hemma som de sagt åt mig så hade jag kanske dött

Svar på tråden cytotec...