• xxJessikaxx

Vad var problemet med illaluktande tvätt?

Har läst tidigare om folk som haft problem med att den nytvättade tvätten luktar illa. Nu har så skett för oss. Vår maskin är typ ett halvår gammal och tvätten har en konstig underton av mögellukt. Ngn kom med tips hur man kunde göra, det var nåt med maskinen...

• Svar på tråden Vad var problemet med illaluktande tvätt?
  • trollmammsis

mm rengör tvättmedelsfacket..dra ut det och rengör ordentligt...helst med en tandborste....sen kör du maskinen på HÖGSTA temperatur, tom maskin med normaldosering utav bara tvättmedel... ej sköljmedel

• pruppa

har du gjort rent i gummilisten runt öppningen så det inte är en massa äckel där som samlats o skapar lukten som överförts på tvätten?

• cmulan

det kan uppstå lukt om man kör tvätt på låga temperaturer ofta varva med 95 tvätt ibland så försvinner det säkert

• Hannah76

Men viss färgad tvätt luktar illa ibland, jag brukar tvätta om den med lite vittvättmedel.

• ElinOlsson

Om man som jag glömmer tvätten i maskinen i nån dag, så surnar den och luktar illa. Bara att tvätta om... Fast det kanske inte var glömska som var problemet

• mimmi 1

det bildas mikroorganismer av tvättmedels rester o sköljmedel...

dessa kan du få bort om du dels som någon skrev, rengör tvättmedelsfacket, MEN kör ett varmt program MED ÄTTIKA...(utan kläder)

Du kan ju passa maskinen, och avbryta när den börjar skölja, för att spara vatten o el....

Har du tvätt som luktar illa även om de är nytvättade, går det att lägga dem i blöt med ättika i vattnet, sedan tvätta som vanligt, då försvinner den dåliga lukten.( för ibland hjälper det inte att bara tvätta om, det kan bitas sej fast)

• Ann Lee

Problemet uppstår för ganska många nuförtiden i och med att man för det mesta kör kläderna i 40 grader och använder kulörtvättmedel.
    Håller med de andra... kör på högre temperaturer lite då och då! Dessutom är det bra att använda tvättmedel för vittvätt i maskinen lite då och då.

Jag har slutat dosera tvättpulver i tvättmedelsfacket. Istället slänger jag pulvret in i maskinen innan jag fyller på med smutstvätten. Sköljmedel doserar jag som vanligt i facket som är avsett för detta.

• Mandi74

Jag brukar köra min tvättmaskin tom med citronsyra och på 95 grader lite då och då för att hålla den fräsch.

• mimmi 1

ja, citronsyra eller ättika.... det går bra vilket som....
    funkar jättebra...

• xxJessikaxx

Tack för alla råd!
    Vi körde en varmare tvätt med citronsyra, och sen en 95:a utan nånting öht. Sedan tvättade vi om tvätten (en liten chansning) och då försvann lukten.
    Märkt att det lättare blir unken lukt om maskinen är väldigt full och det talar ju för att det är ngt på insidan av trumman som avger lukten. Min man läste nåt om att ngn ytbehandling i trumman visst kunde sätta sig i tvätten och råden var ungefär densamma som de ni skickat mot detta.

• SunshineS

Dum fråga kanske, men var häller man ättikan/citronsyran och hur mycket?

• Smullan

SunshineS

Jag håller med dig... Problemet har precis börjat hos oss... Men jag trodde det var därfär man la in för mycket tvätt i maskinen.....

• Mandi74
    SunshineS skrev 2007-10-08 08:29:46 följande:
    Dum fråga kanske, men var häller man ättikan/citronsyran och hur mycket?
    Jag brukar köra med citronsyra, häller en påse i tvättmedelsfacket, men man kan nog hälla den i tvättmaskinen oxå.
  • mimmi 1

ja, det går bra vilket som... kolla bara att du inte har ett tvättprogram som börjar med att tömma bort restvatten från föregående tvätt.... isåfall häller du i ättikan (citronsyran är ju i pulver, så det spelar ingen roll) efter att maskinen stått å tömt....annars släpper den ju ut alltihop med en gång....

• tidigare Rooibos

Tänk också på att tvättmaskiner ofta är anpassade till en viss maxmängd tvätt och om man proppar fullt så överskrider man definitivt den. DåÅ doseras inte nog vatten in och tvättmedlet sprids inte runt ordentligt till all tvätten och allt blir inte rent. Då luktar det gärna lite unket.

• Twinkle Little Star

Jag har provat ALLT men inget hjälper i vår nya maskin. Det luktar alltid skunk om handdukar och andra bomullskläder när vi tvättat dem, är jättetrist! Fattar faktiskt inte vad det är med tanke på att jag kört med citronsyra och allt möjligt...

Svar på tråden Vad var problemet med illaluktande tvätt?