• Anonym (undrar)

Äga hus tillsammans eller ej??

har du flyttat ihop med din kille/tjej och han/hon äger huset.
    Hur har ni löst det?
    Jag själv har gjort det, han har barn och jag har barn.
    Var medveten om det när vi flyttade ihop att jag inte kan bli delägare i huset, men ju mer tiden går känns det mer o mer.
    Vill såklart kunna äga det man bor i, dela det med sin man. Men förutsättningarna är ej så.
    Jag betalar en viss summa varje månad, vill ju inte heller bo gratis bara för att jag inte äger huset.Men som sagt finns det fler med denna erfarenheten, skulle vara roligt att höra hur ni löst det.

• Svar på tråden Äga hus tillsammans eller ej??
  • Anonym (undrar)

Ho ho ingen som lever på detta viset i en styvfamilj

• Dag o natt

Jag gör och båda har barn sedan innan! Jag hade heller inte möjlighet att "köpa" in mig i huset. Men jag vet att min sambo (man) är en mycket ärlig människa och att om jag skulle flytta så skulle han ge mig hälften av det vi har gjort tillsammans i huset. Numera är vi gifta. Så detta känns mer som mitt nu. Men jag vet inte om det är det för att vi gifte oss?

• Anonym (undrar)

Jag själv behöver inte lägga ut ngr pengar när det ska göras ngt.
    Men jag får givetvis vara med och bestämma hur det ska vara.
    Du säger att din man är ärlig och att du skulle få ut för det du har lagt ut för. Men om han dör, hur har ni löst det då, det är ju enbart hans barn som ärver,och du o dina barn står på barbacka.

• Snuttan79

Ts

dag & natt har ju gift sig då är det helt andra regler som gäller...

Min sambo äger hela huset och jag hjälper till med betalning... men vi har nu köpt nytt hus inne i stan och ska därmed sälja hans hus (det nya äger vi 50/50) men pengarna från hans hus kommer att gå till det nya så jag "får " ju ändå en del av summan

Måndag... Brynäs... Hemma
  • Prana

Praxis visar att sambo kan tillgodogöra sig 10% ägande per samlevnadsår i bostaden (upp till 50%), vilket innebär att man vid separation o bodelning vanligtvis hävdar ägarrätt i proportion till samlevnadsår. Detta gäller om inte bostaden är villkorat ärvd eller samboavtal har upprättats.

• Anonym

Vi gifte oss. Jag kände precis som du att jag inte ville gå och betala för något jag inte skulle ha någon rätt till ifall nåt hände. Vi köpte dessutom ett nytt boende efter vi gift oss och skaffade gemensam familj.

• Anonym

Träffade också en kille med en son, dom bodde i hus när vi träffades.Vi pratade om att köpa nytt. Vi byggde ut i stället och nu är vi även gifta och har en gemensam dotter, Gemensam ekonomi. Jag vill också äga så att det känns och ÄR ,mitt. Varför får inte du TS köpa in dig i huset?

• Anonym

Man vill väl inte lägga ner tid och pengar på något som inte är ens eget! Så är jag iallafall. Äger min man huset så vill väl inte jag passa våran dotter väldigt mycket i vissa perioder om inte jag också får ut något av att han till exempel snickrar. Det ska vara på lika villkor!!!!

• Anonym (undrar)

Det är en bond gård min man har, så därför. Men det skulle inte spela ngn roll om det så var en vanlig villa.
    Köpa in sej i ngt blir fel det oxå, bättre börja på ny kula. Men det går inte i detta fall, pga att detta är hans arbete.

Anonym skrev 2007-10-07 11:26:22 följande:
    Träffade också en kille med en son, dom bodde i hus när vi träffades.Vi pratade om att köpa nytt. Vi byggde ut i stället och nu är vi även gifta och har en gemensam dotter, Gemensam ekonomi. Jag vill också äga så att det känns och ÄR ,mitt. Varför får inte du TS köpa in dig i huset?
  • Anonym (undrar)

Jag betalar i dag en sk hyra, helt ok.
    Men har tänkt tanken om jag skulle lägga undan dom pengarna, typ i fonder/aktier.
    Ett hus stiger i värde som inte jag kan vara delaktig i.
    Men kanske vore mer rätt om jag la undan sk hyr pengarna till mej själv.

• lokisse

Vi bygger just ett hus som kommer att ägas helt av min man.
    vi har desutom ett ektenskapsförord som ser till att om vi skiljer oss tillhör allt som han köpt honnom och allt jag köpt mig.
    Jag har inget problem med att det alldrig kommer att bli mit hus (om han inte trillar av pinn de vill säga men det vill man ju inte)
    Jag kommer inte att betala nagon "Hyra" en del av vatten och ström självklart och mat kostnader men inget för att bo.
    Jag kan bara rekomendera att man gar till advokat och reder ut vem som far vad vid en skilsmässa och lägger det i en lada att ha om det man sepparerar är allt sasdant klart och det är bättre att lösa sana saker när man är vänner och inte försöker ta hämnd för sarade känslor. om man inte sepparerar ligger det ju bara där och gjör ju ingen skada.

Svar på tråden Äga hus tillsammans eller ej??