• Anonym

Näsblod..

Har nu när jag är gravid börjat blöda näsblod. Eller rättare sagt jag var förkyld för några veckor sedan och väldigt täppt i näsan. Började använda nässpray vilket jag använder fortfarande då jag känner att jag inte får luft. Tror att själva förkyldningen är över, nu är det nog bara en allmän graviditets nästäppa som tillkommit. Har under några dagar snutit så det kommit lite blod. Nu till saken...stod o plockade i diskmaskinen då jag kände att jag behövde dra in det som fanns i näsan för jag blev väldigt snorig..då kom det upp i halsen o då jag spottade ut det så var det bara en massa blod. Jag spottade o spottade och det kom bara mera. Jag vill då o då harkla upp det som sitter i halsen. Men vågar knappt för det är så äckligt. Nån mer som har haft det så? jag menar det rinner ju inte, utan det komma då jag harklar upp en massa...

• Svar på tråden Näsblod..
  • Missboss

Slemmhinnorna blir väldigt känsliga när man är gravid och sen använda nässpray på det gör inte saken bättre.

Jag börjar alltid blöda näsblod efter ha använt nässpray i några dagar för mina slemhinnor i näsan klarar inte av det.

• Anonym

Okej..men då är det säkert därför..för det har jag som sagt använt ett bra tag nu. Men jag måste nästan eftersom jag knappt får nån luft, eller har du nått annat tips på vad man kan göra??

• Pineapple

Köp renässans istället, det är koksaltlösning och det löser upp i näsan utan att irritera slemhinnorna och det är inte heller beroendeframkallande.

• Missboss

Som Pineappel säger så är nässpray beroendeframkallande och när man är gravid så kan man få nästäppa för att slemhinnorna svullnar och då är man inne i karusellen då man blir beroende av nässpry och slemhinnorna klarar inte av det och de börjar blöda.

• Thalis

Det finns nässpray som din läkare kan ge recept på! Det är inte som vanligt nässpray!
    Jag blöder näsblod varje dag från samma näsborre och det är inte lite blod som kommer utan ganska mycket!
    Jag tycker dock att nässpray är ganska läskigt så därför har jag inte tagit ut receptet jag fått

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Ireth Elanessë

Oj är det verkligen så att slemhinnorna blir extra känsliga? Varför blir dom det? Jag som använt nässpray i tio år

• Thalis

Det har med hormonerna och blodgrnomströmmingen att göra!

Ireth Elanessë skrev 2007-10-05 20:57:11 följande:
    Oj är det verkligen så att slemhinnorna blir extra känsliga? Varför blir dom det? Jag som använt nässpray i tio år
  • Ireth Elanessë

Aha okej. Läskigt vad mycket som kan förändras i en graviditet. Nåväl... jag har ändå tänkt sluta inom de närmsta åren. Tack för ditt svar!

• tsunami

Jag använder Rhinocort aqua, får det utskrivet av läkare. Jag har blött näsblod vid flera tillfällen nu. Det märks att man blir känsligare i slemhinnorna när man är gravid. Mina besvär med nästäppa blir mycket värre. Jag bävar för den torra inomhusluften i höst och vinter!

• Thalis
    tsunami skrev 2007-10-05 21:09:53 följande:
    Jag använder Rhinocort aqua, får det utskrivet av läkare. Jag har blött näsblod vid flera tillfällen nu. Det märks att man blir känsligare i slemhinnorna när man är gravid. Mina besvär med nästäppa blir mycket värre. Jag bävar för den torra inomhusluften i höst och vinter!
    Så heter den jag fick av läkaren!!
  • tsunami

Thalis, jag förstår att du inte vill använda nässpray, om du redan blöder från näsborren, utan att använda det! Jag försöker göra uppehåll på några dagar, om jag märker att jag blir mer blödningsbenägen.

Har någon av er testat Nosoil, eller vad den nu heter? Det är något som min svärmor använder, för att "smörja" näsan. Hon har stora problem med känsliga slemhinnor, och dessutom en form av blödarsjuka, som även kvinnor kan få.

• Ireth Elanessë

Jag har provat nosoil. Jag blir täppt av den och det är riktigt svårt att få oljan att INTE rinna ut från näsan igen.

• tsunami

Usch, det lät ju inte bra! Ireth Elanessë, jag har själv inte testat den, men tål inte annat än Nezeril och Rhinocort aqua.

• Ireth Elanessë

Nä den var riktigt jobbig. Och det var synd för jag är jättetorr i näsan jämt och den var ju bra till det. Men för att få den att hålla sig kvar i näsan så behövde man luta huvudet bakåt en stund och att då få ner den i halsen, uäck! vad äckligt. När jag inte vill ta nässpray men känner mig torr i näsan så tar jag istället koksaltlösning. Det finns ju på sprayflaska. Det fungerar faktiskt rätt okej.

Svar på tråden Näsblod..