• Linda33

annat alt. än gröt och välling?

Min dotter tar inte välling, försökt i evigheter men hon tycker illa om det. Så det har blivit gröt. men finns det inget annat liknande eller lika nyttigt som man kan ge i flaska. Så att hon kan få mysfaktorn innan hon lägger sig. Hon är nu 10 mån. Tacksam för svar.

• Svar på tråden annat alt. än gröt och välling?
  • Annan33

Gillar hon ingen vällingsort? Inte ris eller majsvälling heller?

• Blå Flygare

det skulle väl vara ersättning då.

• Fjällmor

Har du provat koka egen välling..?

/Fjällmor

• Linda33

Nej ingen välling, har provat precis alla som finns i butiken. men att göra egen välling det var ngt nytt :) Hur gör man det Fjällmor?

• Blå Flygare

Havremust och gyllenmust finns i butiken bland vuxen-vällingar. Skippa bara saltet.

Annars kan man göra maizena-välling: 2 dl mjölk, 2 tsk majsstärkels, koka upp och koka ca 1 min.
    Eller mannagrönsvälling: 2 dl mjölk, 1 msk mannagryn. Koka 5 min.

• Linda33

Tack snälla! Det ska jag prova.

• Fjällmor

Hej!

Jag kokar egen havrevälling till de mina. Jag har mixade havregryn i en burk - som då blir som pulver

250 ml standardmjölk
    2 msk mixade havregryn
    en nypa havssalt (ej för barn under året dock!)
    en klick smör (OBS! smör, ej marg.)

Kokas 5 min. Häll i flaskan, fyll upp med grädde...

Jag vet dock att det finns massor med recept på hemkokt välling, så det dimper nog in fler.. Hojta annars så kan jag rota lite

Lycka till!
    /Fjällmor

• Linda33

Tack! Tar gärna fler förslag på hemmagjorda vällingar

• mariahammarberg

lånar tråden, hoppas det är ok...

Min dotter är 8mån, AVSKYR verkligen alla vällingsorter. Vi har oxå testat alla i affärerna...
    Men vi har bara gett gröt, inte ens försökt koka egen välling då det i så måga recept är mkt mjölk i dem samt inget extra tillskott av järn och vitaminer. Ger hellre ersättnig som mysfaktor, då vi anser att den har mer näring i sig en hemmagjord välling...

Svar på tråden annat alt. än gröt och välling?